Audi fabrycznie przyprawione znaczkiem „S” zawsze wyróżniały się poprawionymi osiągami, napędem quattro i... srebrnymi obudowami lusterek. Egzemplarz S3 z nadwoziem szumnie nazwanym „Limousine”, który trafił do naszej redakcji na półroczny test długodystansowy, z daleka można rozpoznać także po metalizowanym czerwonym lakierze „Tango metalik” (dopłata 3360 zł).
W zeszłym roku paleta A3 przeszła lifting, który objął również mocne S3. Samochód z zewnątrz otrzymał nowe zderzaki i wzory obręczy, ale największą nowością było wprowadzenie reflektorów full-LED Matrix, składających się z 26 diod każdy. Nowe światła, które wymagają dopłaty 2700 zł, w aktywny sposób oświetlają drogę i dają jak najdłuższy snop bez oślepiania innych kierowców. Przednie i tylne światła są też wyposażone w dynamiczne kierunkowskazy.
Audi S3 Limousine - ekran zamiast zegarów
We wnętrzu A3 zadebiutował Audi virtual cockpit – ekran o przekątnej 12,3 cala, zastępujący tradycyjne zegary. To rozwiązanie kosztuje 1520 zł, ale wymaga doposażenia auta w najdroższy zestaw nawigacji Audi MMI Navigation Plus za, bagatela, 12 090 zł. W zamian otrzymujemy najnowocześniejsze rozwiązanie z konfigurowalnym wyświetlaczem, który może pokazywać tradycyjne zegary, ale też dużą mapę nawigacji z widokiem Google Earth, bazę kontaktów telefonicznych lub dane komputera pokładowego. Jakość wyświetlacza jest tak dobra, że po ustawieniu widoku zwykłych zegarów momentalnie zapominamy, że mamy do czynienia z cyfrową grafiką.
Audi S3 Limousine - osiągi robią wrażenie
Pod maską pracuje turbodoładowany dwulitrowy silnik TFSI o mocy podniesionej po liftingu z 300 do 310 KM. Jednostka jest sprzężona z nową, siedmiobiegową przekładnią S-tronic z dwoma sprzęgłami. Ten zestaw w połączeniu z napędem quattro pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w deklarowanym przez producenta czasie 4,6 s. I to na zimowych oponach Uniroyal. To już rejon 370-konnego Porsche 911 Carrera! Co ciekawe, S3 w wersji z ręczną przekładnią ma maksymalny moment obrotowy obniżony z 400 do 380 Nm i gorsze przyspieszenie do „setki” – w 5,3 s. Prędkość maks. pozostaje na tym samym, ograniczonym elektronicznie poziomie 250 km/h.
Trochę gorzej Audi S3 wypadło w teście zużycia paliwa. Zamiast deklarowanych 6,5 l/100 km na naszej trasie testowej osiągnęliśmy 7,8 l, co – biorąc pod uwagę potencjał samochodu – i tak zasługuje na uznanie. Średnie zużycie z ponad 4 tys. km, spędzonych głównie na krótkich trasach w mieście w ujemnych temperaturach, to 11,2 l/100 km.
W naszych testach długodystansowych jeszcze nigdy nie mieliśmy tak drogiego i tak mocnego auta, ciekawi nas zatem, czy S3 sprawdzi się na co dzień. Na razie przekonuje poprawionym układem kierowniczym i dynamicznym napędem, a zawieszenie o regulowanej twardości pozwala na komfortową jazdę. Zaskoczyły natomiast komunikaty sygnalizujące awarię m.in. systemu Audi Sense. Sprawdzimy to w serwisie.
Audi S3 Limousine - to nam się podoba
Zgrabne nadwozie z ledowymi akcentami, imponujące osiągi, prowadzenie, jakość wykończenia, wiele nowoczesnych systemów elektronicznych do wyboru.
Audi S3 Limousine - to nam się nie podoba
Mały i płytki bagażnik, umiarkowana przestrzeń z tyłu na nogi, elektroniczne systemy czasem meldują o chwilowej awarii.
Audi S3 Limousine - nasza ocena: poprawki dużo dały
Audi S3 po liftingu otrzymało zarówno większą moc, jak i garść technicznych nowinek. Zmieniła się też kalibracja układu kierowniczego, dopracowano zawieszenie i napęd. Drogo? Za nieco mocniejszego i szybszego Mercedesa-AMG CLA 45 trzeba zapłacić o 50 000 zł więcej.
Audi S3 Limousine - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1984 cm3 |
Moc maksymlana | 310 KM/5500-6500 obr./min |
Maks. moment obrrotowy | 400 nm/2000-5400 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/skrzynia aut. 7b |
Długość/szerokść/wysokość | 4466/1796/1392 mm |
Rozstaw osi | 2631 mm |
Pojemność bagażnika | 390 l |
Masa własna/ładowność | 1570 kg/450 kg |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,6 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 2,4 s/3,0 s |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 56,9 dB/65,9 dB/67,0 dB |
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) | 41,7 m/43,8 m |
Średnie spalanie testowe | 7,8 l/100 km |
Gwarancja mech./perforac. | 3 lata (90 tys. km)/12 lat |
Cena podst. test. wersji | 174 700 zł |
Cena test. egzemplarza | 271 140 zł |