Na dystansie 100 tys. km jak dotąd sprawdziliśmy dwie generacje Toyoty Prius. Obie otrzymały taką samą ocenę – szóstkę. Czyli trwałość celująca, ale co z resztą? Cóż, hybryda z reguły wymusza spokojny styl jazdy, do tego – zwłaszcza w przypadku Toyot – dochodzi jeszcze mdły design.
Lexus CT 200h pojawił się więc w samą porę. Model ten to nic innego, jak Prius, tyle że ubrany w nieco bardziej szykowne szaty i kuszący klientów luksusem zarezerwowanym dla klasy premium. A za to, jak wiadomo, trzeba płacić: w naszym przypadku końcowy rachunek zamknął się kwotą przekraczającą 150 000 zł. Czyli
Lexus CT 200h - Toyota na (bardzo) bogato.
Już pierwsze kilometry pokazały, że Lexus CT 200h jest przyjemniejszym autem niż Prius, ale nadal dość kontrowersyjnym. Dziennik testowy: Lexus jeździ fajniej od Toyoty, ma wygodne, sportowo wyglądające fotele i stanowi udany kompromis między zaawansowaniem technicznym a przydatnością na co dzień.
Zawieszenie? Jeden z testujących kierowców zakwalifikował je do grupy przyjemnie sprężystych, inni stwierdzili z kolei, że układ jezdny Lexusa jest hałaśliwy, mało komfortowy i sprawia wrażenie, jakby wyszedł spod ręki domorosłego tunera.
Mieszane uczucia towarzyszyły też tym, którzy oceniali kokpit. Jedni uznali go za fantastyczny i łatwy w obsłudze, innych doprowadzał do szału: jednym słowem – katastrofa! W porównaniu z Toyotą Prius Lexus CT 200h otrzymał znacznie lepsze fotele. Do tego dochodzą wygodniejsza pozycja za kierownicą i lepsze wygłuszenie wnętrza. To chyba właśnie dlatego większość testujących poruszała się szybciej niż Priusem – w Lexusie po prostu znacznie mniej czuć prędkość.
Efekt to o 0,7 l/100 km wyższe średnie spalanie niż w przypadku Priusa – CT 200h na dystansie 100 tys. km średnio potrzebowało 7,0 l paliwa na każde 100 km.
Lexus Ct 200h - udziwniona obsługa
Lexus Ct 200h ma niewielkie, wąskie okna boczne, znacznie utrudniające ocenę tego, co dzieje się wokół pojazdu. Manewrowanie ułatwia nieco kamera cofania, ale opcjonalne czujniki parkowania – wyposażone w bezsensowny podwójny system włączników – sprawiły, że nasz Lexus zaliczył bliskie spotkanie z Bogu ducha winnym koszem na śmieci.
Do gustu nie przypadł nam też niepodświetlony przycisk do regulacji... podświetlenia zegarów. Obsługa radia za pomocą dżojstika (myszki?) też jest nieco wydumana, a zestaw głośnomówiący – choć nie miał kłopotów z parowaniem telefonów – po każdym wyłączeniu silnika resetował ustawienia.
Podczas dłuższych wyjazdów Lexus CT 200h sprawdza się średnio – ma mały i płytki bagażnik (poj. 375 l) oraz niewielki zbiornik paliwa (45 l), skutecznie obniżający zasięg. Układ kierowniczy jest sztuczny i nie daje wyczucia tego, co dzieje się z autem. Przednia oś hałasuje podczas pokonywania nierówności, a resztki przyjemności z szybkiej jazdy odbiera skrzynia CVT.
Największa frajda polega na tym, by jak najczęściej wykorzystywać silnik elektryczny i ustanawiać coraz to nowe rekordy spalania. Szkoda, że nigdy nie udało nam się zbliżyć do podawanego przez Lexusa zasięgu na silniku elektrycznym (1,5 km).
Poza tym Lexusem CT 200h jeździło i jeździło, wcale nie mając ochoty się popsuć. Na dystansie 100 tys. km Lexus zaliczył jedynie dwie drobne usterki kosmetyczne (a dokładniej rzecz ujmując – dwa razy tę samą). Po przejechaniu 5896 i 62 254 km ASO musiała poprawić mocowanie plastikowej blendy wewnętrznego uchwytu do zamykania drzwi. I to tyle, nic więcej się nie wydarzyło.
Lexus CT 200h - nasza opinia
Najważniejszy aspekt tego testu? Napęd hybrydowy Toyoty po raz kolejny zmierzył się z naszą próbą na dystansie 100 tys. km i również tym razem wyszedł z niej zwycięsko oraz bez szwanku. Cóż, nikt nie umie robić tak dobrych hybryd, jak Japończycy. Poza tym Lexus CT 200h raczej nas rozczarował – jest drogi, średnio praktyczny i ma nieprzyjemne, hałasujące zawieszenie.
Lexus CT 200h dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 + elektr. |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 99/5200 + 60 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 142/2800 + 207 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 |
Skrzynia biegów | CVT |
Hamulce: przód/tył | tw/t |
Dł./szer./wys. (mm) | 4320/1765/1430 |
Ogumienie | 215/45 R 17 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1456/389 |
Bagażnik (l) | 375/985 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 45 |
Lexus CT 200h - osiągi, dane testowe
Stan licznika | 2340 km | 101 182 km |
Przysp. (s) 0-50/0-100 km/h | 3,8/11,5 | 3,8/11,3 |
Elastyczność (s) 80-120 km/h | 8,8 | 8,7 |
Droga ham. (m)* zimne/ciepłe | 36,5/37,2 | 37,3/37,1 |
Poziom hałasu (dB) 50/100/130 km/h | 57/66/70 | 57/66/72 |
Spalanie (l/100 km) średnie w teście | 5,0 | 4,9 |