Na liczniku już zbliża się okrągłe 30 tys. km, czyli najwyższy czas na pierwszą wymianę oleju – Seat jeździ w systemie Long Life. Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że tak długie interwały wymiany oleju nie są najzdrowsze, ale podczas naszego testu kierujemy się wskazaniami komputera pokładowego i instrukcją obsługi, a nie intuicją. Długie okresy między przeglądowe oznaczają przecież niższe koszty dla użytkownika. 

W nowym Leonie nie ma jednak sztywno ustawionych interwałów wymiany. O to czy silnik potrzebuje świeżego smarowania dba już elektronika i komputer, który w zależności od stylu jazdy kierowcy oraz warunków w jakich użytkowany jest samochód, ustala kiedy wezwać kierowcę na serwis olejowy.

Foto: Piotr Karczmarczyk / Auto Świat
Seat Leon X-Perience

Najwyraźniej nasz Seat jeździ w optymalnych warunkach, bo dopiero przy przebiegu ok. 28 tys. Leon wyświetlił komunikat, że zostało nam jeszcze 2 tys. km do wizyty w warsztacie. 

Przed wymianą wybraliśmy się jeszcze na dłuższą wyprawę do Ustronia Morskiego z przystankiem w Sopocie. Okazało się jednak, że bez dolewki się nie obejdzie. Już po 250 km od wyjazdu z Warszawy na komputerze pojawił się komunikat o zbyt niskim poziomie oleju. Czy należy uznać to za wpadkę? Zdecydowanie nie. Odebraliśmy naszego Leona z przebiegiem 130 km od dealera, czyli wiemy eksploatacji tego egzemplarza wszystko. Podczas całego testu dolaliśmy olej dwukrotnie. Pierwszy raz 0,5 l przy przebiegu20 tys.km i teraz 0,5 litra. Okoliczności pierwszej dolewki opisaliśmy w 8 odcinku naszego testu.Oznacza to, że dwulitrowy diesel zużył na dystansie 30 tys. km jedynie litr oleju, co jest znakomitym wynikiem. 

Niebawem udamy się na przegląd przy przebiegu 30 tys. km, podczas którego sprawdzimy jaka przyczyna spowodowała awarię systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz aktywnego tempomatu. 

Dziennik testu:

Przebieg: 28 100 km

Spalanie 7,1 l/100 km

Usterki: parujące reflektory, awaria systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz aktywnego tempomatu

Pojemność skokowa i rodzaj silnika  1968 cm3, R4, turbo diesel 
Moc  150 KM przy 3500-4000 obr./min 
Moment obrotowy 340 Nm przy 1750-3000 obr./min 
Skrzynia biegów i napęd 7-biegowa aut., napęd 4x4 
Prędkość maksymalna  211 km/h 
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 
Średnie zużycie paliwa  4,8 l/100 km (producent) 
Cena  127 400,00 zł