• Toyota Avensis I zastąpiła legendarnie trwałą Carinę E i przez lata uchodziła za równie niezawodny i niezniszczalny model, jak ona. Dziś jest już niemal białym krukiem na rynku aut używanych, ale ciągle ma atuty!
  • Gdy kilkanaście lat temu opisywaliśmy Toyotę Avensis II, uznaliśmy, że jest skazą na honorze Toyoty. Auto zaliczyło sporo wpadek jakościowych, co nie licowało z niezawodnością, z której słynęła marka i poprzednik. A jak wygląda to dziś?
  • Po co najwyżej przeciętnym poprzedniku Toyota miała niełatwe zadanie: odzyskać honor i stanąć do walki z naprawdę nowoczesną konkurencją. Avensis III ma wiele atutów, ale też pewne minusy. Komu go polecimy?

Na rynku europejskim oferowano trzy generacje Toyoty Avensis. Różnią się one oczywiście techniką i wyglądem, ale – co ciekawe – również trwałością i opinią wśród użytkowników. Która zasługuje na uznanie? Jakich wersji lepiej unikać? Na jakie koszty się nastawiać? Odpowiedzi na te pytanie znajdziecie poniżej.

Toyota Avensis I generacji – to prosty, trwały samochód

Foto: archiwum
  • Toyota Avensis I: lata produkcji 1997-2003, wersje silnikowe: 1.6-2.0, cena od 4500 zł
  • Toyota Avensis kiedyś błyszczała niezawodnością, ale pamiętajcie: czas robi swoje…

Czy o 20- lub 25-letnim aucie można napisać, że jest niezawodne? Z pewnością byłaby to ryzykowna teza, nawet jeśli pod uwagę wzięlibyśmy ponadprzeciętnie zachowany egzemplarz Toyoty Avensis z ceną wykraczającą poza średnią – albo jeździł, więc ma sporo kilometrów, albo nie jeździł i… też może się popsuć. Czas ma kiepski wpływ na hamulce, uszczelnienia, gumowe węże układu chłodzenia. Poza tym wiele usterek będzie wynikiem jakości części użytych przez mechaników podczas wcześniejszych napraw – jeśli np. w zawieszeniu została założona guma o kiepskiej jakości, to jej trwałość będzie taka sama, jak np. w Fiacie.

Wszystkie te uwagi mają oczywiście zastosowanie w przypadku Toyoty Avensis I, ale tak naprawdę jego głównym wrogiem jest korozja – rdzewieje podwozie, purchle wychodzą na progach, błotnikach itp. Często interwencji wymaga układ wydechowy (końcowy tłumik do benzynowych VVTi z wymianą – od 500 zł). Korozja powoduje zakłócenia w działaniu instalacji elektrycznej itp. Wycieki oleju nie są oczywistością, ale pojawiają się coraz częściej, nierzadko z winy mechaników dokonujących napraw i z użycia kiepskich zamienników. Wymiany mogą domagać się elementy podwozia, również rozbudowanego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego (dostępne silentblocki).

Jeśli auto było zabezpieczane i garażowane, może być łakomym kąskiem. Ale na takie trudno trafić. A "średniaki" w dobrej cenie są masowo wykupywane na… eksport do Afryki, a ostatnio również jadą na Ukrainę. Trzeba nastawić się, że po większych przebiegach zużyta będzie maglownica układu kierowniczego, a w zawieszeniu pojawią się luzy. W przypadku diesla D-4D kosztowna jest naprawa osprzętu – koła dwumasowego (w zestawie ze sprzęgłem: 2250 zł za części), wtryskiwaczy itp.

Główne problemy, jakie dotykają Avensisa I, to korozja, usterki elektryki i zużycie zawieszenia. Foto: archiwum
Główne problemy, jakie dotykają Avensisa I, to korozja, usterki elektryki i zużycie zawieszenia.

Mimo wszystko, jeśli macie na auto 5-10 tys. zł i chcecie posmakować jazdy klasą średnią, Toyota Avensis może być dobrym wyborem. Oferuje niezłe wyposażenie (w standardzie m.in. dwie poduszki, ABS, trochę elektryki, welurowa tapicerka), sporych rozmiarów wnętrze, w mocniejszych wersjach – dobrą dynamikę. Auto debiutowało w 1997 r., sporo zmian zaszło w 2000 r., bo obok nowego przodu (nowe reflektory, logo firmy "zjechało" z maski na grill) i lepszego wyposażenia pojawiły się nowocześniejsze benzyniaki ze zmiennymi fazami rozrządu i bezpośrednim wtryskiem (2.0). Trochę spadło zużycie paliwa. Diesla wymieniono w 1999 r. – miejsce prostej jednostki z wtryskiem pośrednim zajęła nowoczesna, z układem common rail.

Pierwsza generacja przeszła jedną modernizację stylistyczną. Foto: archiwum
Pierwsza generacja przeszła jedną modernizację stylistyczną.

Nabywcy Toyoty Avensis mieli do wyboru trzy wersje nadwozia. Sedan i odmiana 5-drzwiowa miały takie same gabaryty (dł./szer./wys. 4520/1710/1425 mm), zaś kombi było nieco dłuższe (4600 mm) i wyższe – 1500 mm. Wszystkie miały rozstaw osi 2630 mm, co dziś wydaje się małą wartością – obecny Yaris oferuje 7 cm mniej.

Auto oferowano w trzech wersjach nadwoziowych: jako sedana, liftbacka lub kombi. Foto: Toyota
Auto oferowano w trzech wersjach nadwoziowych: jako sedana, liftbacka lub kombi.

Toyota Avensis I – popularne silniki

Dane techniczne* 1.8 1.6 VVTi 1.8 VVTi 2.0 D4 VVTi 2.0 TD 2.0 D-4D
Lata 1997-2000 2000-03 2000-03 2000-03 1997-2000 1999-2003
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/8 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu pasek łańcuch łańcuch łańcuch pasek pasek
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC OHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1762 1598 1794 1998 1975 1995
Moc maks. (KM przy obr./min) 110/5600 110/6000 129/6000 150/5700 90/4000 110/4000
Maks. moment (Nm przy obr./min) 155/2800 150/3800 170/4200 200/4000 203/2200 250/2000
Skrzynia biegów** 5M, 4A 5M 5M, 4A 5M, 4A 5M 5M
Prędkość maksymalna (km/h) 195 195 200 210 180 195
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 11 11,3 10 9,1 12 11,4
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,3/5,9/7,2 9,5/5,7/7,1 9,9/6,0/7,4 10,6/6,7/7,7 8,5/5,2/6,4 8,0/4,8/5,9
*dane dla wersji podstawowej; **M – skrzynie manualne, A – automatyczna

Toyota Avensis I – wnętrze i bagażnik

Wersje ze skórzaną tapicerką wcale nie są rzadkością, choć przeważają uboższe. Prosta, intuicyjna obsługa deski rozdzielczej. Foto: archiwum
Wersje ze skórzaną tapicerką wcale nie są rzadkością, choć przeważają uboższe. Prosta, intuicyjna obsługa deski rozdzielczej.
Tapicerka dobrze znosi upływ czasu. Niezły komfort, jednak fotele nie zawsze mają atrakcyjny wygląd. Można pokusić się o podróż w 5-osobowym składzie. Foto: archiwum
Tapicerka dobrze znosi upływ czasu. Niezły komfort, jednak fotele nie zawsze mają atrakcyjny wygląd. Można pokusić się o podróż w 5-osobowym składzie.
Bagażnik sedana zmieści 500 l, liftbacka 510 l, zaś kombi (na fot.) – 530-1480 l. Foto: archiwum
Bagażnik sedana zmieści 500 l, liftbacka 510 l, zaś kombi (na fot.) – 530-1480 l.

Toyota Avensis I – technika

Domeną Toyoty (przynajmniej przed laty) było doskonałe dopracowanie trwałości rozwiązań i ich funkcjonalność, dlatego trudno powiedzieć, żeby Avensis był szczególnie rozwinięty technicznie. Ale to właśnie w Toyota w Avensisie po raz pierwszy zastosowała diesla z wtryskiem bezpośrednim. Kolejne ciekawostki również dotyczyły silników – wprowadzenie zmiennych faz rozrządu oraz bezpośredniego wtrysku do jednostek benzynowych (2.0). Tylne zawieszenie było wielowahaczowe.

Już ponad 20 lat temu można było mieć 6 airbagów, taki wariant Toyota zarezerwowała dla topowych odmian. Foto: Toyota
Już ponad 20 lat temu można było mieć 6 airbagów, taki wariant Toyota zarezerwowała dla topowych odmian.
Toyota Avensis, podobnie jak poprzedniczka Carina E, produkowana była w Wielkiej Brytanii. Foto: Toyota
Toyota Avensis, podobnie jak poprzedniczka Carina E, produkowana była w Wielkiej Brytanii.

Toyota Avensis II generacji – skaza na honorze?

Wersję po modernizacji poznacie m.in. po nowych: grillu, zderzaku i reflektorach Foto: Auto Bild
Wersję po modernizacji poznacie m.in. po nowych: grillu, zderzaku i reflektorach
  • Toyota Avensis II: lata produkcji 2003-08, wersje silnikowe: 1.6-2.4, cena od 9500 zł
  • Uwaga na korozję! To coraz większy problem Avensisa II. Ale są też inne kłopoty

Wiele typowych problemów, z którymi Avensis II borykał się kilkanaście lat temu, zostało wyeliminowanych. Niektóre przez Toyotę, np. wadliwe tylne wahacze w kombi producent szybko zastąpił zmodernizowanymi, inne – przez użytkowników, którzy np. w przypadku benzyniaka 1.8, spalającego dużo oleju po niedużym przebiegu, przeprowadzali remont generalny. Zresztą pamiętajcie, że w każdym kilkunastoletnim aucie typowe awarie schodzą na drugi plan, liczy się po prostu aktualny stan techniczny konkretnego egzemplarza, to, czy auto przechodziło serwis, a potencjalne awarie usuwano na bieżąco z wykorzystaniem markowych części.

Gdy zapytaliśmy Rafała Bilskiego, właściciela warsztatu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawach aut Toyoty o punkty zapalne Avensisa II, usłyszeliśmy: Dziś trzeba szczególnie uważać na korozję. Owszem, zdarza się, że podłoga i nadwozie trzymają się całkiem nieźle, jednak sanki i np. tylne wahacze wzdłużne są często już mocno skorodowane. Generalnie musicie być czujni i uważajcie na "okazje", gdyż szybko okazuje się, że z autem coś jest nie tak. I nie mówimy o usterkach trudnych do wykrycia przed zakupem, jak np. wspomniane nadmierne zużycie oleju. Pełnowartościowe Toyoty Avensis z końcowych lat produkcji, z pewną historią, w których stosowano już poprawione benzyniaki, są droższe, ale to naszym zdaniem jedyna warta uwagi opcja w tym modelu.

W 2006 r. przeprowadzono zmiany wizualne Avensisa II. Foto: archiwum
W 2006 r. przeprowadzono zmiany wizualne Avensisa II.

Rozpoczęcie produkcji modelu Avensis 2. generacji miało miejsce w lutym 2003 r. W ofercie trzy wersje nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Pod maską benzyniaki (1.6, 1.8, 2.0) i diesel 2.0 D-4D. W lipcu 2005 r. na rynku debiutował turbodiesel 2.2 D-4D/150 KM – to zupełnie nowa konstrukcja, m.in. z aluminiowym blokiem. Wiosną 2006 r. przeprowadzono modernizację – lifting karoserii oraz wnętrza, pod maskę trafił nowy turbodiesel 2.0 D-4D (bazujący technicznie na 2.2 D-4D).

Nasz rozmówca podkreślił też, że w ostatnim czasie ładne egzemplarze (bez zaawansowanej korozji) pochodzą głównie z importu i nie są tanie, ale tylko takimi warto się interesować. Wybór silnika? Z benzyniaków do codziennej jazdy polecamy wersje 1.8/129 KM lub 2.0/147 KM (jeśli liczycie na nieco lepsze osiągi), zaś jeśli chodzi o diesle, to solidna wersja z żeliwnym blokiem (2.0 D-4D/116 KM; lata 2003-06) często jest już zajeżdżona do granic możliwości, a silniki serii AD (2.0 D-4D od 2006 r. i 2.2 D-4D od 2005 r.) też bywają już zmęczone, a do tego zmagają się z problemem przepalającej się uszczelki pod głowicą (koszt naprawy poza ASO – ok. 6000 zł).

Niemal wszystkie wersje silnikowe borykają się z kłopotami technicznymi. Foto: archiwum
Niemal wszystkie wersje silnikowe borykają się z kłopotami technicznymi.

Wysokie spalanie oleju to problem pojawiający się głównie w benzyniakach – 1.8 i 2.0. Bardzo często użytkownicy dolewają np. litr co 2-3 tys. km. Rozwiązanie problemu? Remont generalny silnika za ok. 8000 zł. Oczywiście silniki to niejedyny kłopot w Toyocie Avensisie. Często reflektory źle świecą lub są zaparowane. W lampach ksenonowych matowieją soczewki, natomiast w tradycyjnych z żarówką H7 topi się plastikowe gniazdo i matowieją klosze. Koszt regeneracji od 600 zł/szt. W egzemplarzach z początkowych lat produkcji bardzo często wychodziły nitki z tapicerki użytej do obszycia foteli i kanapy. Coraz częstsze są też stuki w zawieszeniu. Dziś często trzeba wymienić tylne wahacze wzdłużne – koszt obu zaczyna się od 1500 zł, ale często rachunek kończy się na 2500-3000 zł.

Toyota Avensis II – historia modelu

W 2006 r. przeprowadzono zmiany wizualne Avensisa II. Foto: archiwum
W 2006 r. przeprowadzono zmiany wizualne Avensisa II.

Rozpoczęcie produkcji modelu Avensis 2. generacji miało miejsce w lutym 2003 r. W ofercie trzy wersje nadwozia: sedan, liftback oraz kombi. Pod maską benzyniaki (1.6, 1.8, 2.0) i diesel 2.0 D-4D. W lipcu 2005 r. na rynku debiutował turbodiesel 2.2 D-4D/150 KM – to zupełnie nowa konstrukcja, m.in. z aluminiowym blokiem. Wiosną 2006 r. przeprowadzono modernizację – lifting karoserii oraz wnętrza, pod maskę trafił nowy turbodiesel 2.0 D-4D (bazujący technicznie na 2.2 D-4D).

Jak na projekt pochodzący sprzed ok. 20 lat, kokpit nadal prezentuje się nieźle. Foto: archiwum
Jak na projekt pochodzący sprzed ok. 20 lat, kokpit nadal prezentuje się nieźle.
W kabinie jest całkiem sporo miejsca – i z przodu, i z tyłu. Foto: Auto Bild
W kabinie jest całkiem sporo miejsca – i z przodu, i z tyłu.

Wzorem modelu I generacji zaproponowano trzy wersje nadwozia – sedana, liftbacka i kombi. Wszystkie mają rozstaw osi wynoszący 2700 mm. Wymiary sedana i wersji 5d to (dł./szer./wys.) 4630/1760/1480 mm. Kombi jest najdłuższe (4700 mm) i najwyższe (1525 mm).

Klasyczna gama wersji nadwoziowych Avensisa II. Foto: archiwum
Klasyczna gama wersji nadwoziowych Avensisa II.
W sedanie bagażnik ma 520 l, w liftbacku – 510-1320 l, a w kombi 520-1500 l. Foto: Auto Bild
W sedanie bagażnik ma 520 l, w liftbacku – 510-1320 l, a w kombi 520-1500 l.

Toyota Avensis II – Popularne silniki

Benzyniaki 1.8 i 2.0 najlepiej sprawdzają się w codziennej eksploatacji – niezła dynamika, rozsądne spalanie. Niestety, obie wersje zmagają się z podwyższonym zużyciem oleju.

Diesle nie są złe, ale... Solidny osprzęt, solidna mechanika, jednak po ok. 150-200 tys. km często przepala się uszczelka pod głowicą. Motor 2.2 D-4D w dwóch wersjach mocy: 150 i 177 KM.

Popularne silniki* 1.6 1.8 2.0 2.0 D-4D 2.0 D-4D 2.2 D-4D
Lata 2003-08 2003-08 2003-08 2003-06 2006-08 2005-08
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch pasek łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1794 1998 1995 1995 2231
Moc maks. (KM) przy obr./min 110/6000 129/6000 147/5700 116/3600 126/3600 150/3600
Maks. moment (Nm) przy obr./min 150/3800 170/4200 196/4000 280/2000 300/2000 310/2000
Skrzynia biegów** 5M 5M, 4A 5M, 4A 5M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 190 200 205 195 200 210
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12 10,3 9,4 11,5 10,6 9,3
Spalanie (wg EU; l/100 km) 9,5/5,8/7,2 9,4/5,8/7,2 10,6/6,6/8,1 7,5/4,9/5,9 7,2/4,9/5,8 7,6/4,9/5,9
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią (mogą różnić się w zależności od rocznika); **M – skrzynie manualne, A – automatyczna

Toyota Avensis II – technika

Diesel 2.2 (seria AD) w wersji z układem D-CAT to własna konstrukcja Toyoty. Silnik pojawił się w 2005 r. (2.2 – seria 2AD; od 2006 r. też 2.0 – seria 1AD) i został wyposażony w skomplikowany (jak na tamte czasy) system oczyszczania spalin, którego sercem jest DPNR – filtr cząstek stałych i katalizator w jednym. D-CAT redukuje ilość cząstek stałych o ok. 50 proc., a tlenków azotu – o ok. 80 proc.

Diesel serii AD ma m.in. aluminiowy blok i łańcuchowy napęd rozrządu. To wydajny napęd, ale niepozbawiony wad Foto: Toyota
Diesel serii AD ma m.in. aluminiowy blok i łańcuchowy napęd rozrządu. To wydajny napęd, ale niepozbawiony wad

Toyota Avensis III generacji – powrót na szczyt

Dobry komfort, poprawne prowadzenie – podwozie Toyoty zasługuje na dobrą notę Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dobry komfort, poprawne prowadzenie – podwozie Toyoty zasługuje na dobrą notę
  • Toyota Avensis III: lata produkcji 2008-18, wersje silnikowe 1.6-2.2, cena od 24 000 zł
  • Mimo pewnych wad Toyota Avensis III to bardzo trwałe auto!

O używanej Toyocie Avensis III pisaliśmy kilka lat temu, kiedy auto jeszcze było w salonach, a diesle BMW dopiero debiutowały w tym modelu. Wśród niewielu wad, które wymienił nam Rafał Bilski z warsztatu All Japanese Cars, specjalizującego się w naprawach Toyot, było dość kosztowne uszkodzenie modułu hamulca pomocniczego (trzeba zamontować oryginalny za 2000 zł). Z ciekawością więc zwróciliśmy się do niego z pytaniem: co zmieniło się z perspektywy dodatkowych kilku lat eksploatacji?

Nasz rozmówca wskazał dwie przyczyny możliwych dość wysokich wydatków. Pierwsza to uszkodzenie modułu Valvematica (objawy: nierówna praca silnika, paląca się kontrolka silnika). Już przy przebiegu 200-250 tys. km może on zastrajkować, porządna naprawa to zakup nowego w ASO, co tanie nie jest – 5000 zł. Druga sprawa to nasilające się awarie przekładni CVT. Uszkodzeniu ulega łożyskowanie, gdy auto będzie tak użytkowane dłuższy czas, skrzynia nie nada się już do naprawy, zresztą serwisy i tak rekomendują założenie używanej – ze względu na popyt pewna kosztuje nawet… 8000 zł! To tyle nowych punktów zapalnych. Pamiętać też trzeba o możliwej korozji elementów podwozia. Co prawda Avensis nie ma jeszcze poważnych problemów z rdzą, ale zakup lepiej poprzedzić oględzinami (szczególnie najstarsze auta lub te z kiepskiego klimatu)!

Niesprawny hamulec ręczny to jedna z typowych wad modelu. W podwoziu pojawiają się pierwsze oznaki korozji. Foto: archiwum
Niesprawny hamulec ręczny to jedna z typowych wad modelu. W podwoziu pojawiają się pierwsze oznaki korozji.

Na pewno dokładnie pilnować trzeba serwisu i uzupełniać wymagania Toyoty dodatkowymi wymianami: zmieniać olej w skrzyniach biegów (w CVT maks. co 90 tys. km, w manualu również, bo łożyska nie są najmocniejsze) oraz nie stosować się do zmiennych terminów wymiany oleju w dieslach – według producenta w niektórych wersjach wystarczy zmiana "według wskazań komputera lub maksymalnie co 30 tys. km lub 2 lata". Jak wskazuje Rafał Bilski, diesle (czy to Toyoty, czy to BMW) serwisowane co 15 tys. km lub rok jeżdżą bez większych kłopotów. Doskonałą rekomendacją dla Toyoty są przebiegi wielu egzemplarzy – w ogłoszeniach najtańsze auta to nie "rozbitki" (jak w wielu modelach), tylko auta, które przejechały… 300 czy 400 tys. km. Jest ich naprawdę dużo, uważajcie na używane egzemplarze, czy nie są "skręcone"!

Jakie jeszcze wady ma Avensis? Niewielki wybór benzyniaków (mały rozrzut mocy) i przeciętne wyposażenie, klasa średnia potrafiła zaoferować znacznie więcej.

Naprawdę ciekawy design, niezłe wykończenie – ale to wersja po liftingu w 2015 r. Mniej ciekawy starszy wariant deski rozdzielczej wpisuje się w stylistykę Toyoty sprzed kilkunastu lat. Gorsze wyposażenie i jakość. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Naprawdę ciekawy design, niezłe wykończenie – ale to wersja po liftingu w 2015 r. Mniej ciekawy starszy wariant deski rozdzielczej wpisuje się w stylistykę Toyoty sprzed kilkunastu lat. Gorsze wyposażenie i jakość.
Fotele obszerne i wygodne, ale bez dobrego podparcia bocznego. Bazowa tapicerka mniej atrakcyjna. Poprawnie, choć nie rekordowo: sporo miejsca na nogi, szeroka kabina, brak tunelu pośrodku podłogi. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Fotele obszerne i wygodne, ale bez dobrego podparcia bocznego. Bazowa tapicerka mniej atrakcyjna. Poprawnie, choć nie rekordowo: sporo miejsca na nogi, szeroka kabina, brak tunelu pośrodku podłogi.

Toyota Avensis III – nadwozia

Ważna zmiana – w przeciwieństwie do poprzedników, w tej generacji Avensisa zaproponowano tylko dwie wersje: sedana oraz kombi (obydwie mają rozstaw osi 2700 mm). Wymiary sedana (dł./szer./wys.) to 4695/1810/1480 mm, kombi jest nieco dłuższe – 4765 mm.

Z gamy nadwozi zniknęła odmiana 5-drzwiowa. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Z gamy nadwozi zniknęła odmiana 5-drzwiowa.
Sedan (pojemność kufra 509 l) czy kombi (543-1610 l)? Kto potrzebuje funkcjonalności, niech sięgnie po uniwersalne nadwozie. Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Sedan (pojemność kufra 509 l) czy kombi (543-1610 l)? Kto potrzebuje funkcjonalności, niech sięgnie po uniwersalne nadwozie.

Toyota Avensis III – technika

Avensisa trudno zakwalifikować do szczególnie innowacyjnych konstrukcji, ale 3. generacja wprowadziła kilka ciekawych rozwiązań. Opracowany we francuskim ośrodku model ma współczynnik oporu aerodynamicznego 0,28 (wersja sedan). Auto wyposażono w: 7 poduszek powietrznych, system przygotowujący samochód i kierowcę, gdy wypadek jest nieuchronny, aktywny tempomat, doświetlenie pobocza, sygnalizację opuszczenia pasa ruchu, udoskonalony układ VSC+ ma lepiej dbać o stabilność auta. Poza tym pojawiła się skrzynia bezstopniowa. Z dodatków m.in. biksenony, panoramiczny szyberdach, systemy audio.

W silnikach benzynowych (seria ZR) zastosowano rozrząd z ciągłą zmianą skoku zaworów oraz faz ich otwarcia. Foto: Toyota
W silnikach benzynowych (seria ZR) zastosowano rozrząd z ciągłą zmianą skoku zaworów oraz faz ich otwarcia.

Toyota Avensis III – popularne silniki

Wybór nieduży, ale pewny – rozrzut mocy wśród benzyniaków Toyoty nie imponuje, ale to dobre silniki – oferują rozsądne zużycie paliwa, choć dynamika nieszczególnie zachwyca. Ryzyko jest, ale efekty... Diesle oferują naprawdę przyjemną jazdę i są oszczędne, ale pamiętajcie, że ani seria AD Toyoty, ani jednostki 1.6 i 2.0 BMW nie uchodzą za wzorowe…

Popularne silniki* 1.6 Valvematic 1.8 Valvematic 2.0 Valvematic 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.0 D-4D
Lata 2008-18 2008-18 2008-18 2008-11 2008-15 2015-18
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządu łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch łańcuch
Układ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1794 1998 1998 2231 1995
Moc maks. (KM) przy obr./min 132/6400 147/6400 152/6200 126/3600 150/3600 143/4000
Maks. moment (Nm) przy obr./min 160/4400 180/4400 196/4000 310/1800-2400 340/2000-2800 320/1750-2250
Skrzynia biegów** 6M 6M, CVT 6M, CVT 6M 6M, 6A 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 200 200 205 200 210 200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,4 9,4 9,0 9,7 8,9 9,5
Spalanie (wg EU; l/100 km) 8,3/5,4/6,5 8,5/5,4/6,5 9,1/5,6/6,9 6,6/4,3/5,1 7,0/4,7/5,5 5,7/3,8/4,5
*dane dla wersji sedan; **M – skrzynie manualne, CVT – bezstopniowa, A – automatyczna

Toyota Avensis III – historia

Debiut modelu (na większości rynków od 2009 r.). Wersje sedan i kombi, pełna paleta odmian silnikowych. Przeciętny design. Pierwszy lifting przeprowadzono w 2011 r. (na rynku od 2012 r.). Wyraźne zmiany w przedniej partii auta (reflektory, grill), modyfikacje w dwulitrowym dieslu. Zdecydowane (korzystne!) zmiany w wyglądzie zaszły w 2018 r. Całkowicie przeprojektowano wnętrze, poprawiono wyposażenie. Podczas drugiego liftingu pod maski trafiły diesle… BMW o pojemności 1,6 oraz 2,0 l. Wycofano jednostki wysokoprężne Toyoty.

Kolejne modernizacje wyglądu Avensisa III. Foto: archiwum
Kolejne modernizacje wyglądu Avensisa III.