W skrócie

Stany Zjednoczone praktycznie od pierwszego wejrzenia zakochały się w Toyocie RAV4. Model znalazł za oceanem w sumie 290 tysięcy odbiorców! W Europie, a w szczególności w Polsce, wyniki sprzedaży były bardziej stonowane. Czemu? Mały SUV okazał się zbyt drogi i nieco za nowatorski dla polskiego klienta w połowie lat dziewięćdziesiątych. Obecnie wpływ na ubogą ofertę na rynku wtórnym ma dodatkowo fakt, że z uwagi na wysoką trwałość, kierowcy niechętnie rozstają się z małym SUV-em.

Ceny

RAV4 świetnie trzyma cenę. Mimo iż pierwsze modele pochodzą z roku 1994, należy za nie zapłacić minimum 6 - 7 tysięcy złotych. Podczas ich zakupu warto uważnie sprawdzić stan techniczny i powypadkową przeszłość! Za 15 tysięcy oferowane są zadbane egzemplarze z końca produkcji. W wersji podstawowej Toyota jest wyposażona w poduszkę powietrzną kierowcy, pakiet elektryczny, wspomaganie układu kierowniczego i aluminiowe obręcze. Na rynku wtórnym nie brakuje aut posiadających również ABS, klimatyzację i szyberdach. Wśród pierwszej generacji RAV4 wyraźnie dominuje nadwozie 3-drzwiowe.

Foto: Toyota

Silniki

W kwestii jednostki napędowej wyboru praktycznie nie będzie. Na rynku wtórnym występują właściwie tylko modele napędzane 2-litrowym, 129-konnym benzyniakiem. Motor rozpędza ważącego przeszło 1200 kilogramów SUV-a do pierwszej setki w 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 170 km/h. Prosta jednostka stanowi wzór wytrzymałości. Mimo lat i mimo wielu kilometrów nie trapią jej praktycznie żadne powtarzalne usterki. Dodatkowo rozrząd napędzany paskiem jest bezkolizyjny!

Spalanie

Trwałość i optymalne osiągi niestety są okupione wysokim spalaniem. W mieście po pokonaniu 100 kilometrów z baku Toyoty znika 12,5 litra benzyny. Poza terenem zabudowanym można osiągnąć wynik na poziomie niespełna 8 litrów. Koszty eksploatacji da się obniżyć poprzez montaż instalacji LPG. Jeżeli kierowca zdecyduje się na układ sekwencyjny i będzie pamiętał o jego serwisowaniu, jednostce nie powinna grozić ani utrata kompresji, ani falowanie obrotów.

Najczęstsze awarie

Japońskie wykonanie - japońska jakość!

Model RAV4 był produkowany w Japonii. A to świadectwo najwyższej jakości! Toyoty przy zachowaniu podstawowej dbałości serwisowej bez poważniejszych awarii potrafią pokonać potężne przebiegi. Co mimo wszystko może się popsuć? Z czasem przecierają się przewody podciśnieniowe w silniku, katalizator jest wrażliwy na niską jakość paliwa, a oryginalne tarcze i klocki szybko zużywają się. Poza tym kamienie uderzające o przód auta w trakcie jazdy mogą zniszczyć chłodnicę oraz istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia pompy wody. Sporadycznie pojawiają się usterki synchronizatora piątego biegu oraz podpory tylnego mechanizmu różnicowego.

Foto: Toyota

Pracując nad koncepcją resorowania Japończycy postawili na nowoczesne rozwiązanie. Niezależne zawieszenie każdego z czterech kół ma wiele zalet. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym daje pewność prowadzenia w zakręcie, a jednocześnie sprawdza się podczas jazdy w lekkim terenie. Do najsłabszych punktów resorowania zaliczyć można nietrwałe tuleje metalowo-gumowe i amortyzatory z przodu oraz podatne na odkształcenia wahacze poprzeczne z tyłu.

Prowadzenie

Nie wliczając marginalnej ilości przednionapędowych RAV4 stworzonych na rynek amerykański, standardem był napęd 4x4. Japończycy postawili na rozwiązanie wyposażone w centralny mechanizm różnicowy i blokadę. Sprawność mechanizmu powoduje, że Toyota nie skapituluje zarówno w lekkim, jak i nieco trudniejszym terenie. Aby utrzymać układ przeniesienia napędu w dobrej kondycji, należy go regularnie serwisować. Co 60 tysięcy kilometrów konieczna jest wymiana oleju w skrzyni biegów, a co 30 tysięcy w mostach napędowych.

Stylistyka

Nadwozie

Obecnie Toyota RAV4 wygląda mało efektownie. Obła, ale prosta stylistycznie karoseria nie robi większego wrażenia na tle współczesnych konkurentów. Nie można jednak zapominać, że auto zostało zaprezentowane w roku 1994. A wtedy na ulicach polskich miast robiło prawdziwą furorę! SUV jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych. Początkowo Japończycy sprzedawali wyłącznie modele 3-drzwiowe. Po roku od premiery na rynek wkroczyło także nadwozie 5-drzwiowe.

Kabina

Kabina Toyoty mogłaby być bardziej przestronna!

Karoseria RAV-ki ma kompaktowe rozmiary. Dzięki temu auto jest poręczne w mieście i łatwe do zaparkowania, jednak nie oferuje przestronnego wnętrza. W modelach 3-drzwiowych kabina jest po prostu ciasna, a dostanie się na tylną kanapę przypomina gimnastykę korekcyjną. Mimo iż modele 5-drzwiowe mają o 21 centymetrów większy rozstaw osi, wcale nie proponują dużo większej ilości miejsca. Deska rozdzielcza jest śmiertelnie nudna, a materiały wykończeniowe choć wyglądają mało estetycznie, bez trudu znoszą wieloletnią eksploatację. Bagażnik „krótkiej” Toyoty mieści od 176 do 520 litrów. „Dłuższy” RAV4 zabiera na pokład od 409 do 645 litrów.

Foto: Toyota

Opinie

Toyota RAV4 pierwszej generacji nie urzeka ani stylistyką, ani przestronnym wnętrzem oraz jest dosyć droga na rynku wtórnym. W zamian auto dobrze spisuje się w terenie, jest poręczne oraz co najważniejsze, okazuje się trwałe! Co można doradzić osobom chcącym kupić japońskiego SUV-a? Lepiej nie szczędzić pieniędzy i dołożyć do zakupu modelu zadbanego. Inwestycja nie dość, że zwróci się przy odsprzedaży, to jeszcze będzie gwarantem bezproblemowej eksploatacji.