Niezawodny i trwały lekki SUV
Małe crossovery nie są wymysłem ostatnich lat, choć niewątpliwie teraz stały się znacznie modniejsze. Taki model Honda oferowała już kilkanaście lat temu. Komu marzy się nowe HR-V (właśnie pojawiło się na rynku), ale nie ma odpowiednich funduszy, może przyjrzeć się poprzedniej generacji tego modelu, z lat 1998-2006.
Ceny aut z początku produkcji zaczynają się od niecałych 10 000 zł, jednak radzimy przygotować 15 000-20 000 zł – szeroka oferta, duże prawdopodobieństwo kupienia HR-V w niezłym stanie.
W rekreacyjnej Hondzie nie należy dopatrywać się offroadowych cech. Ma samonośną karoserię, niezależne zawieszenie przednich kół (z tyłu oś sztywna, ale mało terenowa) i prosty układ napędowy. W wielu egzemplarzach zastosowano wyłącznie przedni napęd.
Wersje 4x4 mają stale napędzaną przednią oś, tylna zaś dołącza się automatycznie w momencie poślizgu przednich kół. Zastosowany zespół pomp (tak samo jak w popularniejszym modelu CR-V) działa z opóźnieniem – lepiej nie liczcie więc na harce w terenie, napęd natomiast przyda się na śniegu. Prześwit o wielkości 175 mm również nie należy do zbyt dużych.
W ofercie brakuje diesla, ale silnik 1.6 nie jest paliwożerny
Samochód ma niewielkie gabaryty (długość 4,01 m), nie spodziewajcie się więc zbyt obszernego wnętrza. Trzydrzwiowa odmiana (4-osobowa!) jest poręczniejsza od np. Toyoty RAV4 3d, ale jeśli z tyłu regularnie mają podróżować dorośli, zakup tej wersji nie będzie dobrym pomysłem.
Wykończenie jest skromne, ale ciekawe. Niebieskie tarcze zegarów czy też kolorowa tapicerka powinny przyciągnąć młodych nabywców. W standardzie nie było ani klimatyzacji, ani radia, jednak często spotyka się te dodatki. W najlepszych wersjach możecie liczyć też np. na alufelgi i szyberdach.
Nieźle wypada bagażnik – wprawdzie 285 l nie zachwyca, ale znowu trzeba przywołać gabaryty modelu. Przewidziano uchwyty do mocowania towaru, a pod podłogą ukryto kuwetę na mokre rzeczy i „dojazdówkę”.
W ofercie jest tylko jeden wariant silnikowy 1.6, w dwóch wersjach – 105- lub 124-konnej. Ta druga ma dodatkowo system zmiany faz rozrządu. Nawet słabsza zapewnia niezłe przyspieszenie (0-100 km/h w 11,6 s w teście) i w mieście sprawdzi się znakomicie.
Do wyprzedzania na trasie rzeczywiście lepiej mieć pod nogą dodatkowe konie. Kręcenie silnika na dość wysokie obroty skutkuje dobrą dynamiką, ale niekorzystnie odbija się na hałasie i spalaniu. Normalna jazda pozwala uzyskać średni wynik na poziomie 10 l/100 km, oszczędnym wystarczy 8 l.
Silniki występują z klasyczną przekładnią manualną lub bezstopniową (CVT), która pogarsza osiągi, ale nie powinna źle wpływać na spalanie. Niestety, w przypadku awarii najczęściej pozostaje poszukiwanie używanej skrzyni CVT – przekładnie z gwarancją kosztują około 1800 zł.
Honda HR-V: nasz ekspert radzi, na co zwróciĆ uwagę
To był duży sukces Hondy: HR-V właściwie przez cały okres produkcji nie wykazywało żadnych typowych, powtarzalnych usterek. Dziś z pewnością warto obejrzeć nadwozie pod kątem korozji i ewentualnych szkód powypadkowych.
Trzeba też zwrócić uwagę na silnik oraz elementy układu przeniesienia napędu. Jednostki napędowe, szczególnie podczas dynamicznej jazdy, lubią zużywać olej. Zdarzają się też usterki czujników osprzętu, np. sondy lambda, brudzi się przepustnica. W przypadku zasilania LPG koniecznie pamiętajcie o regulacji zaworów (nawet co 30 tys. km).
W podwoziu trzeba wymieniać standardowe elementy zawieszenia i łożyska kół, często też błędy zgłasza układ ABS. Zapieka się mechanizm tylnej wycieraczki.
Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części | |
Filtr oleju | od 17 zł |
Filtr powietrza | od 24 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 160 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 320 zł |
Łożysko tylnego koła | od 170 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 920 zł |
Reflektor (używany) | od 300 zł |
Błotnik przedni (używ.) | od 130 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Hondy HR-V 1.6/105 KM z 2004 r. u niezależnych sprzedawców. Reflektor i błotnik – oryginalne, używane.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 30 tys. km |
Filtr paliwa | co 45 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 3 lata |
Płyn chłodzący | co 45 tys. km/3 lata |
Olej w skrzyni man./aut. | co 120/75 tys. km |
Świece zapłonowe | co 45 tys. km |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km |
Producent zaleca wymianę oleju w pompie odpowiedzialnej za dołączanie tylnego napędu. Pierwsza wymiana zalecana jest po 120 tys. km, kolejne – co 60 tys. km.
Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1590 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 105/6200 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 135/3400 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni lub 4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 285 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1124/406 |
Rozstaw osi (mm) | 2350 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4010/1695/1590 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,2 (aut. 12,0) |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 (157) |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 9,9/7,2/8,2 (10,0/7,2/8,2) |
Nasza ocena
To może być dobry wybór!
Zadbane Hondy HR-V nadal są dość drogie, ale mimo wieku nie powinny niepokoić nabywcy usterkami. Jeśli jednak traficie na zły egzemplarz, mogą dużo kosztować.