Funkcjonalne, ale ryzykowne
Blisko 10 lat temu segment SUV-ów zaczął się dynamicznie rozwijać. Pseudoterenówki z prostym napędem 4x4, niezależnym zawieszeniem i samonośną karoserią pojawiły się w wielu firmach. Mitsubishi od wielu lat opiera swą ofertę na autach 4x4. Outlander I miał ciekawe rozwiązania, ale był ciasny.
Druga generacja sprawiła, że z segmentowego kopciuszka Outlander awansował do roli lidera – sprzedawał się znakomicie i w Polsce, i w Europie (także na wymagającym rynku niemieckim). Bliźniacze konstrukcje stworzyły Peugeot (4007) i Citroën (C-Crosser).
Jakie czynniki zadecydowały o sukcesie? Bez wątpienia istotny był udany projekt nadwozia. Fotele są wygodne i gwarantują sporą przestrzeń. Tylna kanapa (poza podstawowymi wersjami) jest wyposażona w możliwość niezależnego przesuwania poszczególnych części – składa się je za pomocą dźwigni w bagażniku.
Wiele wariantów ma też trzeci rząd (niedzielony, rozkładany z podłogi bagażnika). Oczywiście, trzeba traktować go wyłącznie awaryjnie, bo dorośli będą tam mieć kolana pod brodą.
Bardzo ceniona jest dwuczęściowa, dzielona w poziomie klapa bagażnika. Na co dzień wystarczy podnieść jej lekką górną część. Gdy potrzebujecie włożyć coś ciężkiego lub po prostu usiąść, np. żeby zdjąć buty narciarskie, to rozwiązanie sprawdzi się znakomicie.
Wszystkie diesle miały napęd 4x4, benzyniaki – nie
W pierwszej generacji Outlandera (z lat 2003-07) brakowało diesla. W drugiej Japończycy nie popełnili już tego błędu, ale – ponieważ nie mieli własnych konstrukcji – początkowo zawierzyli produktom innych firm.
Początkowo był to VW, od którego wzięto dwulitrówkę z pompowtryskiwaczami (140 KM), w 2008 r. ofertę uzupełnił motor 2.2 koncernu PSA (156 KM), zaś w 2011 r. pojawił się kolejny diesel 2.2, tyle że japoński (177 KM). Benzyniaki to 2.0, 2.4 lub – w USA – 3.0.
Najłatwiej znaleźć auto z dieslem 2.0. Pod względem użytkowym silnik wypada przeciętnie. Na plus z pewnością nie zaliczymy kultury pracy jednostki – uruchamianie przywodzi na myśl gwoździe wrzucone do wiadra. Nieco lepiej jest ze spalaniem, choć średnia 7,5 l/100 km też z pewnością nie należy do rekordowo niskich. Pod względem dynamiki Outlander 2.0 to średniak – przyspieszenie na 6. biegu od 80 do 120 km/h trwa ok. 16 s.
Outlander jeździ poprawnie, ale precyzja prowadzenia nie jest tu najmocniejszą stroną (trochę „gumowate” zawieszenie). W terenie przeszkadza ukształtowanie nadwozia, napęd też nie jest szczególnie efektywny (międzyosiowe sprzęgło płytkowe).
Mitsubishi Outlander: na co zwrócić uwagę
Negatywne opinie o Outlanderze najczęściej dotyczą silników. W wersji 2.0 DI-D co 150 tys. km spodziewać się można typowego wachlarza kłopotów diesla: zużywa się sprzęgło z dwumasowym kołem, zawór EGR, turbina, przepustnica.
Japońskiego modelu nie ominęły typowe dolegliwości tego silnika (związane m.in. z pekającą głowicą), ale – na szczęście – dotyczą one niezbyt wielu egzemplarzy.
Problemy z układem wtryskowym ma też wersja 2.2, ale najczęstszym powodem jazdy na lawecie w tym przypadku jest… niedrożny filtr paliwa, zdarzają się też kłopoty z dociskiem sprzęgła.
Jazda wersją 2.2 w terenie dość łatwo może doprowadzić do uszkodzenia zbiornika z płynem do filtra DPF. Japoński diesel jest trwały, ale i rzadki – kłopotem może być ograniczona liczba zamienników.
Mitsubishi Outlander Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części
Filtr oleju | od 23 zł |
Filtr powietrza | od 68 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 130 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 400 zł |
Pasek rozrządu (kpl.) | od 620 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 660 zł |
Reflektor | od 500 zł |
Błotnik przedni | od 700 zł |
Ceny nieoryginalnych części do Mitsubishi Outlandera 2.0 DI-D/140 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 40 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 60 tys. km/2 lata |
Płyn chłodzący | co 80 tys. km/4 lata |
Olej w skrzyni man. | co 200 tys. km/10 lat |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km |
Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 140/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 310/1750 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/4x4 |
Pojemność bagażnika (l) | 771-1691 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1660/700 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4640/1800/1680 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 8,5/5,7/6,7 |
Nasza ocena
Ciekawe auto z wieloma zaletami. Do plusów Outlandera z pewnością zaliczymy przestronne, dobrze rozplanowane nadwozie. Niestety, dwulitrowy diesel straszy trochę awariami i ma niską kulturę pracy.