Funkcjonalne, ale ryzykowne

Blisko 10 lat temu segment SUV-ów zaczął się dynamicznie rozwijać. Pseudoterenówki z prostym napędem 4x4, niezależnym zawieszeniem i samonośną karoserią pojawiły się w wielu firmach. Mitsubishi od wielu lat opiera swą ofertę na autach 4x4. Outlander I miał ciekawe rozwiązania, ale był ciasny.

Druga generacja sprawiła, że z segmentowego kopciuszka Outlander awansował do roli lidera – sprzedawał się znakomicie i w Polsce, i w Europie (także na wymagającym rynku niemieckim). Bliźniacze konstrukcje stworzyły Peugeot (4007) i Citroën (C-Crosser).

Jakie czynniki zadecydowały o sukcesie? Bez wątpienia istotny był udany projekt nadwozia. Fotele są wygodne i gwarantują sporą przestrzeń. Tylna kanapa (poza podstawowymi wersjami) jest wyposażona w możliwość niezależnego przesuwania poszczególnych części – składa się je za pomocą dźwigni w bagażniku.

Wiele wariantów ma też trzeci rząd (niedzielony, rozkładany z podłogi bagażnika). Oczywiście, trzeba traktować go wyłącznie awaryjnie, bo dorośli będą tam mieć kolana pod brodą.

Bardzo ceniona jest dwuczęściowa, dzielona w poziomie klapa bagażnika. Na co dzień wystarczy podnieść jej lekką górną część. Gdy potrzebujecie włożyć coś ciężkiego lub po prostu usiąść, np. żeby zdjąć buty narciarskie, to rozwiązanie sprawdzi się znakomicie.

Wszystkie diesle miały napęd 4x4, benzyniaki – nie

W pierwszej generacji Outlandera (z lat 2003-07) brakowało diesla. W drugiej Japończycy nie popełnili już tego błędu, ale – ponieważ nie mieli własnych konstrukcji – początkowo zawierzyli produktom innych firm.

Początkowo był to VW, od którego wzięto dwulitrówkę z pompowtryskiwaczami (140 KM), w 2008 r. ofertę uzupełnił motor 2.2 koncernu PSA (156 KM), zaś w 2011 r. pojawił się kolejny diesel 2.2, tyle że japoński (177 KM). Benzyniaki to 2.0, 2.4 lub – w USA – 3.0.

Najłatwiej znaleźć auto z dieslem 2.0. Pod względem użytkowym silnik wypada przeciętnie. Na plus z pewnością nie zaliczymy kultury pracy jednostki – uruchamianie przywodzi na myśl gwoździe wrzucone do wiadra. Nieco lepiej jest ze spalaniem, choć średnia 7,5 l/100 km też z pewnością nie należy do rekordowo niskich. Pod względem dynamiki Outlander 2.0 to średniak – przyspieszenie na 6. biegu od 80 do 120 km/h trwa ok. 16 s.

Outlander jeździ poprawnie, ale precyzja prowadzenia nie jest tu najmocniejszą stroną (trochę „gumowate” zawieszenie). W terenie przeszkadza ukształtowanie nadwozia, napęd też nie jest szczególnie efektywny (międzyosiowe sprzęgło płytkowe).

Mitsubishi Outlander: na co zwrócić uwagę

Negatywne opinie o Outlanderze najczęściej dotyczą silników. W wersji 2.0 DI-D co 150 tys. km spodziewać się można typowego wachlarza kłopotów diesla: zużywa się sprzęgło z dwumasowym kołem, zawór EGR, turbina, przepustnica.

Japońskiego modelu nie ominęły typowe dolegliwości tego silnika (związane m.in. z pekającą głowicą), ale – na szczęście – dotyczą one niezbyt wielu egzemplarzy.

Problemy z układem wtryskowym ma też wersja 2.2, ale najczęstszym powodem jazdy na lawecie w tym przypadku jest… niedrożny filtr paliwa, zdarzają się też kłopoty z dociskiem sprzęgła.

Jazda wersją 2.2 w terenie dość łatwo może doprowadzić do uszkodzenia zbiornika z płynem do filtra DPF. Japoński diesel jest trwały, ale i rzadki – kłopotem może być ograniczona liczba zamienników.

Mitsubishi Outlander Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Ceny części

Filtr oleju od 23 zł
Filtr powietrza od 68 zł
Klocki hamul. (przód) od 130 zł
Tarcze hamul. (przód) od 400 zł
Pasek rozrządu (kpl.) od 620 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 660 zł
Reflektor od 500 zł
Błotnik przedni od 700 zł

Ceny nieoryginalnych części do Mitsubishi Outlandera 2.0 DI-D/140 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km/rok
Filtr powietrza  co 60 tys. km
Filtr paliwa  co 40 tys. km
Płyn hamulcowy co 60 tys. km/2 lata
Płyn chłodzący co 80 tys. km/4 lata
Olej w skrzyni man. co 200 tys. km/10 lat
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km/rok
Napęd rozrządu co 120 tys. km

Dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maks. (KM/obr./min) 140/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 310/1750
Skrzynia biegów/napęd man. 6/4x4
Pojemność bagażnika (l) 771-1691
Masa własna/ładowność (kg) 1660/700
Rozstaw osi (mm) 2670
Wymiary (dł./szer./wys.) 4640/1800/1680
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,8
Prędkość maksymalna (km/h) 187
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 8,5/5,7/6,7

Nasza ocena

Ciekawe auto z wieloma zaletami. Do plusów Outlandera z pewnością zaliczymy przestronne, dobrze rozplanowane nadwozie. Niestety, dwulitrowy diesel straszy trochę awariami i ma niską kulturę pracy.