Podobnie jak dziś, 10 lat temu konkurencja w segmencie aut miejskich była ogromna: Japończycy kusili niezawodnością, Niemcy dorzucali szeroki wybór wyposażenia, Włosi gwarantowali niskie ceny, Francuzi – ciekawy styl. A Koreańczycy? Jakie zalety miał debiutujący w 2002 r. Hyundai Getz?

Prosta budowa Hyundaia Getza odwdzięcza się krótką listą częstych ustereki tanią eksploatacją.

Na pewno nie przekonywało wyposażenie. Typową polityką producentów z Korei było łączenie dodatków w pakiety, których nie można było rozszerzać.

Dlatego w połowie 2004 r. w Polsce Hyundai Getz 1.1 nie występował np. z ABS-em czy klimatyzacją (w przypadku większego silnika 1.3 istniała możliwość wybrania jednego z tych dodatków).

Podstawowa odmiana 3-drzwiowa nie miała nawet wspomagania ani regulacji kierownicy! Poziom wyposażenia znacznie poprawił się po liftingu w 2005 r. (m.in. seryjne ABS i wspomaganie).

Skoro mowa o wadach, to nie sposób pominąć słabej dynamiki silnika 1.1. Redakcyjne testy potwierdziły dane fabryczne – czas na osiągnięcie 100 km/h sięgał 17 s, zaś przyspieszanie od 80 do 120 km/h trwa… wieczność!

Bez wątpienia więcej przyjemności zapewni motor 1.3, zwłaszcza że nie będzie to okupione wyraźnym wzrostem spalania (w 1.1 od 5 do 10 l/100 km, zaś w 1.3 – o blisko litr więcej w każdych warunkach). Do dynamicznej jazdy nie skłania również układ kierowniczy, ponieważ nie zapewnia wówczas należytej precyzji.

Pora na zalety, a jest ich więcej niż wad. Stylistykę trudno nazwać wyszukaną, ale nawet dziś autko wygląda zgrabnie zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz.

Walory użytkowe kabiny to kolejny plus – o ile z przodu jest tam normalna ilość miejsca, o tyle z tyłu mało który rywal może dorównać Getzowi. Bagażnik (254 l) wypada przeciętnie.

Nieźle oceniamy trwałość Hyundaia Getza. Kiedy w 2005 r. kończyliśmy test długodystansowy wersji 1.1, nikt nie miał wątpliwości, że to dobre auto – bezawaryjność (nie licząc popiskiwania z tylnej części podwozia i kilku przepalonych żarówek) zrekompensowała ubogie wyposażenie czy słaby silnik.

Jak donoszą mechanicy, kolejne lata nie zmieniły zbytnio tego obrazu – usterki się zdarzają, ale nie narastają lawinowo. Co prawda, można autu zarzucić konieczność częstego serwisowania (przebiegi międzyobsługowe to 15 tys. km, a np. pasek rozrządu trzeba wymieniać co 90 tys. km), ale filtry, klocki i tarcze są łatwo dostępne, a naprawy – niezbyt skomplikowane. Jeśli chodzi o części oryginalne, to ich ceny bywają dość wysokie.

Jedne z częstszych przypadłości Getza (obie objawiają się m.in. zapaleniem kontrolki od silnika) to niska trwałość przewodów wysokiego napięcia oraz rozszczelnienie wydechu.

W przypadku prostych benzyniaków raczej nikt nie spotkał się z koniecznością przeprowadzenia remontu silnika (zdarza się, że nieco podwyższone jest zużycie oleju, ale i tak raczej nie wykracza poza normę).

W starszych autach znajdziecie już ślady korozji – w komorze silnika, podwoziu i na elementach układu jezdnego.

Hyundai Getz: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę.

Getz ustrzegł się poważnych usterek – jak dowiedzieliśmy się w autoryzowanym serwisie Hyundaia Jaworski-Gajewski, do powtarzalnych awarii można zaliczyć tylko drobiazgi (zużyte przewody zapłonowe i amortyzatory oraz elastyczny łącznik w wydechu).

Niektóre Hyundaie odwiedzające serwis przejechały ponad 200 tys. km i nie zdradzają oznak zużycia – nigdy np. nie było potrzeby rozbierania silnika.

Nadwozie jest wolne od korozji, choć znajdziecie ją np. na połączeniach śrubowych w komorze silnika czy zawieszeniu. Nie jest jednak na tyle istotna, żeby znacząco utrudniała np. demontaż wahaczy.

Hyundai Getz - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne.

Ceny części
Filtr powietrza od 30 zł
Filtr oleju od 15 zł
Klocki hamul. (przód) od 95 zł
Tarcze hamul. (przód) od 220 zł
Sprzęgło (kpl.) od 470 zł
Napęd rozrządu (kpl.)  od 150 zł
Błotnik przedni od 160 zł
Reflektor od 260 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Hyundaia Getza 1.1 o mocy 63 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.

Serwis
Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza  co 30 tys. km 
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km
Płyn hamulcowy kontrola
Płyn chłodzący co 45 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Olej w skrzyni man. kontrola
Napęd rozrządu 90 tys. km

Prezentowane interwały dotyczą silników benzynowych. W dieslach częściej wymieniać trzeba filtr paliwa, za to w rozrządzie pracuje bezobsługowy łańcuch.

Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/12
Pojemność skokowa (cm3) 1086
Moc maks. (KM/obr./min) 63/5500
Maks. moment (Nm/obr./min) 94/3250
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Poj. zbiornika paliwa (l) 45
Masa własna/ładowność (kg) od 949 (5d)/471
Rozstaw osi (mm) 2455
Wymiary (dł./szer./wys.) 3810/1665/1490
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 16,1
Prędkość maksymalna (km/h) 150
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 7,2/5,0/5,8

Hyundai Getz - Nasza ocena:

Nieduże ryzyko. Kto ulega stereotypom, ten koreańskie auta omija szerokim łukiem. Czy ma rację? Myślę, że nie. Hyundai Getz z początku produkcji to ubogo wyposażony pojazd i w wersji 1.1 powolny, ale nie powinien być kosztowny w eksploatacji.