Drugą generację Subaru Forestera można kupić już za kilkanaście tysięcy złotych. Nie jest to wygórowana cena, szczególnie jeśli spojrzymy na ten samochód przez pryzmat jego ogólnych możliwości oraz trwałości.

Już kwota 15 tys. zł otwiera bramy rynkowe osobom zainteresowanym zakupem dzielnego Subaru z napędem 4x4. Oczywiście, nie liczcie na to, że za wymienioną sumę wybór będzie nieograniczony, a na pokładzie znajdzie się wielu przydatnych pomocników. Nastawcie się raczej na podstawową wersję z bazowym silnikiem 2.0 o mocy 125 KM. Tak naprawdę komfort zakupu zapewnia przedział 20-30 tys. zł. Można wtedy wybierać w pełnej gamie aut przedliftingowych, które w bogatszych wersjach są nieźle wyposażone. Egzemplarze po modernizacji (przeprowadzona w 2005 r.) będą już nieco droższe – 35-60 tys. zł.

Jeśli chodzi o walory użytkowe nadwozia, to znamy bardziej funkcjonalne SUV-y. Nasuwa się jednak pytanie, czy Forestera II w ogóle można zaliczyć do tej klasy. To auto zdaje się raczej mieszanką najlepszych cech kombi z napędem 4x4 i niektórych zalet aut terenowych (np. powiększony prześwit). Długość niemal 4,5 m oraz rozstaw osi wynoszący 2525 mm stawiają Forestera na pograniczu klas kompaktowej i średniej, jednak patrząc na przestronność kabiny z przodu, ilość miejsca na nogi z tyłu oraz bagażnik (poj. 387/1592 l), bliżej mu do kombi segmentu C.

Natomiast jakość tworzyw oraz materiałów tapicerskich jest stosowna do przeznaczenia Forestera (w ang. forester znaczy leśnik) – nie są one najwyższych lotów, ale nie można odmówić im trwałości i solidnego spasowania.

Forestera sprzedawano tylko z benzyniakami 2.0 i 2.5, występującymi w kilku wersjach mocy – odmiany wolnossące i z doładowaniem. W Europie początkowo oferowano Forestera z 2-litrówką (125 i 177 KM). Na wybranych rynkach dostępny był także motor 2.5T/210 KM. Po liftingu moc bazowego silnika 2.0 wzrosła ze 125 do 158 KM, a 2,5-litrówki z doładowaniem – do 230 KM. W USA – skąd wiele aut trafiło do Polski – ogromną popularnością cieszyła się wolnossąca 2,5-litrówka (do liftingu moc 156 KM, później 165 KM). Na europejskim rynku silnik ten występował np. w Legacy Outbacku.

Trwałość jednostek jest wysoka, szczególnie 2-litrówek (także z doładowaniem) oraz wolnossących 2.5 (2.5T bywają usterkowe). Wybór motoru trzeba więc uzależnić od możliwości finansowych i warunków, w jakich auto będzie eksploatowane. Dlaczego? Jednostki montowane w Foresterze do oszczędnych nie należą (średnie spalanie w odmianach wolnossących wynosi 10-12 l/100 km, z turbo – 14-16 l/100 km).

Sposobem na zmniejszenie rachunków na stacji paliw będzie montaż instalacji LPG – silniki Subaru dobrze znoszą gaz. Ważniejszy jest odpowiedni wybór rodzaju przeniesienia napędu. Osoby nastawione na eksploatację po np. zaśnieżonych i grząskich drogach powinny wybrać wersję z manualną skrzynią biegów – seryjny centralny mechanizm różnicowy z „wiskozą”.

W odmianach z „automatem” rozdział napędu pomiędzy osiami realizuje sprzęgło wielopłytkowe. Kupujący Forestera powinni też wiedzieć, że prowadzenie go oraz komfort odbiegają od dzisiejszych standardów. Szczególnie dotyczy to wersji z USA, która np. w odróżnieniu od aut przeznaczonych na Europę ma z tyłu klasyczne amortyzatory, a nie zawieszenie samopoziomujące (Nivo).

Ogólnie rzecz biorąc, Forester II to udany samochód. Odznacza się efektywnym układem napędowym i solidną budową, ale z uwagi na wiek i niekiedy duże przebiegi może wymagać już napraw. Niestety, oryginalne części są drogie, a tylko one – zdaniem mechaników Subaru – zapewniają wysoką trwałość i niezawodność.

Forester z lat 2002-07 to samochód wart uwagi, ale potencjalny nabywca musi mieć świadomość zalet i wad tego auta. Bez wątpienia ogólną trwałość modelu trzeba zaliczyć do niepodważalnych zalet, natomiast na minus – ceny oryginalnych części i koszty serwisu (szczególnie w ASO!). Jeśli chodzi o walory użytkowe na co dzień, trudno autu cokolwiek zarzucić, jednak jeśli ktoś liczy na przestronne wnętrze bądź wysoki komfort jazdy, raczej zachwycony nie będzie. Co innego użyteczność na drogach niższej kategorii, duktach leśnych czy w górskich warunkach zimą – tu Forester nie zawiedzie!