Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Volkswagen Gol

Volkswagen Gol

Volkswagen Gol

Volkswagen Gol to tani, kompaktowy samochód osobowy produkowany przez niemiecki koncern. Auto pojawiło się w roku 1980 jako następca modelu Brasilia, i powstało na potrzebę rynku południowoamerykańskiego, w tym przede wszystkim Brazylii, gdzie też, między innymi, odbywała się produkcja.

Konstrukcyjnie auto bazowało na Golfie i Polo, choć wizualnie bardziej przypomina tego drugiego. Ilość wersji nadwoziowych jest naprawdę imponująca, bowiem Gol występował (głównie) jako 3-drzwiowy hatchback, oprócz tego także jako 2- lub 4-drzwiowy sedan (Voyage), 3-drzwiowe kombi (Parati) oraz 2-drzwiowy pick-up.

Pod maską początkowo montowano tylko 1,3-litrowy boxer, znany z popularnego „Garbusa", jednak jednostka ta była zdecydowanie za słaba. Dlatego też 4 kilku latach wprowadzono 1,6- oraz 1,8-litrowe jednostki o mocy kolejno 73 i 92 KM. Kolejne lata przyniosły facelifting (1986 - modernizacja objęła grill, maskę, reflektory, grill oraz tylne światła), wersję GTI (1988 – 2-litrowa jednostka generowała 119 KM), a także budżetową wersję z 1-litrowym silnikiem (1992), której produkcja odbywała się jeszcze 2 lata po wprowadzeniu II generacji auta.

A ta pojawiła się w 1994 roku. Nadwozie zmieniło się niemalże nie do poznania. Wszelkie kanciaste kształty zostały zaokrąglone i na „rodzimym” rynku auto zdobyło przydomek „bolinha”, co po brazylijsku oznacza „piłeczkę”. Z oferty zniknęły sedany (sprzedawane od tej pory, początkowo pod nazwą Gacel, a później Senda i znów Voyage), natomiast obok 3-drzwiowego hachtbacka i kombi, pojawiły się ich 5-drzwiowe odpowiedniki.

Auto było oferowane z benzynowymi jednostkami o pojemności 1, 1.6, 1.8 oraz 2 litrów, które generowały kolejno 72, 76, 91 oraz 115 KM oraz z jednym, 1,6-litrowym dieslem o mocy 54 KM. Co ciekawe, jednostki wyposażone w technologię TotalFlex (na rynek brazylijski) mogły pracować zarówno na benzynie, jak i na etanolu.

Gol przeszedł 3 liftingi – pierwszy w 1999 roku, a drugi – 3 lata później. Za pierwszym razem zmianie uległy zderzaki, reflektory, grill, maska, tylne światła oraz wnętrze, za drugim - już tylko grill i zderzaki, a za trzecim – pas przedni, tylne oraz wnętrze.

Produkcja tej odsłony Gol'a trwała aż do 2013 roku, jednak 3. generacja pojawiła się już w 2009 roku. Stylistycznie auto zostało odświeżone, jednak wyraźnie różni się od swojego poprzednika, szczególnie z przodu. Pod maską znalazły się 2 jednostki – mniejsza o pojemności 1, a większa – 1,6 litra. Generują one kolejno 72 i 100 KM. Podobnie jak wcześniej, na potrzebę rynku brazylijskiego rynku, silniki były wyposażane w technologię TotalFlex. Ta generacja przeszła 2 faceliftingi – w 2013 i 2016 roku.

Volkswagen Gol - generacje

Ikona samochodu

Volkswagen Gol I (1980 - 1994)

Ikona samochodu

Volkswagen Gol II (1994 - )

Volkswagen Gol III (2009&nbsp-&nbsp)

Volkswagen Gol III (2009 - )

Volkswagen Gol - powiązane artykuły

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech