Zespół przeprowadził, na przestrzeni lat, ponad 1500 analiz wypadków z udziałem samochodów ciężarowych. Pozwoliło to na wygenerowanie bazy danych i ekspertyz, które mają nieocenione znaczenie dla prac Volvo nad bezpieczeństwem ruchu drogowego. Na równi z tym, współpraca z innymi państwami i instytucjami doprowadziła do wymiany informacji na bardzo zaawansowanym, naukowym poziomie. W ten sposób badania Volvo przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa pojazdów użytkowych na całym świecie.Bezpieczeństwo czynne w centrum zainteresowania

Celem działania Zespołu ds. Badania Przyczyn Wypadków jest poprawa bezpieczeństwa zarówno biernego, jaki i czynnego. Prace w zakresie bezpieczeństwa biernego mają na celu opracowywanie systemów, które pozwolą na ograniczenie do minimum negatywnych skutków wypadków, podczas gdy badania nad bezpieczeństwem czynnym poświęcone są sposobom unikania wypadków w pierwszej kolejności. "Przeszliśmy długą drogę, jeśli chodzi o kwestie związane z bezpieczeństwem biernym w samochodach ciężarowych. Teraz koncentrujemy się bardzo na bezpieczeństwie czynnym i zapobieganiu wypadkom, wiedząc, że czynnik ludzki jest przyczyną dziewięciu na dziesięć wypadków", mówi Anna Wrige.

Trzy podstawowe kwestie Generalnie, metody badawcze zespołu można określić z pomocą trzech następujących pytań: Jak wygląda kolejność zdarzeń w trakcie wypadków? Dlaczego doszło do wypadków? Co można zrobić dla zapobiegania wypadkom? "Naszym zadaniem jest definiowanie i dokumentowanie głównych przyczyn wypadków drogowych. Informacja ta daje nam wyraźny obraz głównych wyzwań stojących przed nami w zakresie bezpieczeństwa we współczesnym ruchu drogowym. Tym niemniej, Volvo Trucks nie rozwiąże tych problemów w pojedynkę. Tym co jest niezbędne, jest dobrze rozwinięta współpraca pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi stronami - producentami pojazdów, organizacjami zajmującymi się kwestiami bezpieczeństwa ruchu drogowego i społeczeństwem," wyjaśnia Anna Wrige.

Wybrane informacje z danychArchiwa Zespołu ds. Badania Przyczyn Wypadków zawierają zarówno te bardziej, jak i mniej znane dane, takie chociażby jak te, mówiące, że: . Tylko 10 do 15 procent spośród wszystkich osób, które ponoszą śmierć lub doznają poważnych obrażeń w trakcie wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, znajduje się rzeczywiście w pojeździe ciężarowym. Około 55-65 procent stanowią osoby znajdujące się w pojeździe osobowym, a 20-30 procent to inni uczestnicy ruchu. . Przyczyną dziewięciu na dziesięć wypadków, w których dochodzi do czołowego zderzenia samochodu ciężarowego z samochodem osobowym, jest wjechanie na przeciwległy pas ruchu przez kierowcę samochodu osobowego. . Wypadki z udziałem jednego pojazdu, w których samochód ciężarowy dachuje lub zjeżdża z drogi stanowią połowę wszystkich wypadków, których konsekwencją są ofiary śmiertelne lub poważne obrażenia fizyczne.. 20 procent wszystkich wypadków z udziałem jednego pojazdu - samochodu ciężarowego jest spowodowanych sennością kierowcy.

Współdziałanie z innymi uczestnikami ruchu Materiały, jakimi dysponuje Zespół ds. Badania Przyczyn Wypadków zawierają również informacje o wielu wypadkach, których prawdopodobnie można byłoby uniknąć, gdyby doszło do większego wzajemnego współdziałania pomiędzy kierowcą pojazdu ciężarowego, a narażonymi na niebezpieczeństwo wypadku innymi użytkownikami drogi, takimi jak motocykliści, czy piesi.

"Jesteśmy odpowiedzialni za zapewnienie kierowcy samochodu ciężarowego najlepszej z możliwych widoczności dookoła pojazdu. Umożliwiamy mu ją poprzez coraz to lepsze lusterka i kamery. Tym niemniej, bardzo ważnym jest również, aby inni uczestnicy ruchu zdawali sobie sprawę z tego, jak trudno jest kierowcy samochodu ciężarowego dostrzec ich, siedząc wysoko w pojeździe", mówi Anna Wrige.W akcji od 1969 roku

W 2009 roku Zespół Volvo ds. Badania Przyczyn Wypadków obchodzi 40 rocznicę swego istnienia. ART, początkowo noszący nazwę Komisji ds. Badania Wypadków (Commission for Accident Investigation) został powołany do życia w 1969 roku, w celu zgromadzenia i poszerzenia wiedzy na temat wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, których konsekwencją są poważne obrażenia fizyczne.

Później, tak, jak to dzieje się do dnia dzisiejszego, członkowie Zespołu, pełnili na zmianę dyżury udając się na miejsca wypadków, jakie zdarzyły się w okolicach Geteborga, celem zbadania faktów i ich udokumentowania. Wypadki, do których dochodzi w dalszej odległości od Geteborga, również są analizowane, ale dopiero na późniejszym etapie. Ważnym elementem procesu badania rzeczywistego wypadku jest rozmowa z kierowcą samochodu ciężarowego w nim uczestniczącego, celem poznania zdarzenia z jego perspektywy, zarówno w odniesieniu do wypadku, jak też sytuacji bezpośrednio go poprzedzającej.

Badania początkowo koncentrowały się na bezpieczeństwie osób znajdujących się w pojeździe ciężarowym. Obecnie pracujemy mając na uwadze całościowy obraz sytuacji, z uwzględnieniem wszystkich uczestników wypadków, które dokumentujemy", konkluduje Anna Wrige.