Współczesne samochody wyposażone są w tak liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, że mało kto już pamięta zasługi szwedzkiej marki Volvo na tym polu. Szwedzi postawili sobie poprzeczkę bardzo wysoko i to na długo przed tym, kiedy pojawiły się testy zderzeniowe w rodzaju tych, jakie znamy pod nazwą Euro-NCAP. To właśnie w Volvo debiutowały powszechne dziś trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Trudno się więc dziwić, że marka nadal pozostaje symbolem bezpiecznej jazdy. Jednak jeżeli coś jest już bezpieczne, to wcale nie musi oznaczać, że nie może być jeszcze bezpieczniejsze. I tak też jest z samochodami Volvo: już w standardzie zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, ale jeżeli komuś zależy na dodatkowej ochronie, może skorzystać z bogatej palety akcesoriów. Jakich? Pokażemy to na przykładzie modelu XC60.

Volvo Alcoguard

Przyszły właściciel XC60, który ma słabość do imprezowania, może się profesjonalnie zabezpieczyć przed ryzykiem utraty prawa jazdy, a przede wszystkim, przed prowadzeniem auta wtedy, kiedy nie powinien tego robić. Blokada antyalkoholowa Volvo Alcoguard jest zintegrowana z elektroniką samochodu. Miernik alkoholu jest bezprzewodowy i osiąga pełną gotowość pomiarową już nawet po 10 sekundach.

A jak to działa w praktyce? Bardzo prosto. Kiedy dmuchasz w miernik bezprzewodowy, wynik zobaczysz na… Tablicy rozdzielczej samochodu! Jeżeli wynik jest niższy od 0,1 promila, włączy się zielone światło i będziesz mógł ruszać w drogę.

Jeżeli wynik przekroczy 0,1 promila, ale nie osiągnie zaprogramowanego wcześniej wyniku, zapali się żółte światło – jazda będzie niezalecana, ale możliwa. Dopiero po przekroczeniu zaprogramowanego limitu zapali się czerwone światło i będziesz musiał poprosić kogoś innego, aby usiadł za kierownicą.

„Skarpeta” śnieżna AutoSock

To nieczęsto jeszcze spotykane na naszych drogach rozwiązanie stanowi znakomitą pomoc podczas jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych drogach. „Skarpeta” śnieżna, którą zakłada się bezpośrednio na koło zamiast łańcuchów śnieżnych, zapewnia odpowiednią przyczepność na śniegu i lodzie.

Nie uszkadza felg, nie rdzewieje, a przy tym jest lekka i nie zajmuje dużo miejsca w bagażniku czy w garażu. Tajemnicą działania „skarpety” jest materiał, który przez cały okres użytkowania pozostaje szorstki i wczepia się w drobiny śniegu lub nawet taflę lodu.

Jednak największą chyba zaletą AutoSock’a jest to, że nie wytwarza on charakterystycznych dla łańcuchów śnieżnych drgań i hałasu podczas jazdy. Dozwolona prędkość jazdy wynosi 50 km/h. Materiał „skarpety” śnieżnej można prać, nadaje się on także do recyklingu.

Trzeba jednak pamiętać, że AutoSock nie zastępuje łańcuchów na tych odcinkach dróg ani w tych krajach, gdzie posiadanie łańcuchów w samochodzie jest wymagane przez obowiązujące prawo.

Układ monitorowania ciśnienia w oponach Volvo iTPMS lub dTPMS

Prawidłowo napompowane opony są warunkiem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa jazdy. Pozwalają także na redukcję zużycia paliwa, a same przy tym mniej się zużywają. Czy jednak wszyscy kierowcy zawsze pamiętają o skontrolowaniu ciśnienia w kołach, kiedy np. tankują paliwo?

Niekoniecznie. A jest to bardzo istotne, bo o ile powolny spadek ciśnienia we wszystkich kołach nie powoduje jeszcze nagłego pogorszenia właściwości jezdnych auta, o tyle znaczny i szybki spadek ciśnienia powietrza w jednym z kół może się skończyć nie najlepiej. W takich okolicznościach auto łatwiej traci stabilność.

Jest jednak na to rada. Chodzi o układ automatycznego monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. To urządzenie poinformuje Cię wtedy, gdy podczas jazdy nastąpi spadek ciśnienia w jednym z kół Volvo XC60. Czym jednak różnią się systemy iTPMS i dTPMS?

Ten pierwszy działa w oparciu o dane z czujników prędkości obrotowej każdego z kół. Jeżeli okaże się, że prędkość obrotowa jednego koła będzie wyraźnie wyższa od średniej prędkości kół całego auta, to znak, że zmniejszyła się efektywna średnica pracy tego koła – czyli uszła z niego część powietrza. Drugi system – dTPMS – wykorzystuje czujniki ciśnienia, umieszczone w zaworach, popularnie zwanych „wentylami”.

Płyta zabezpieczająca pod silnikiem

Co prawda to rozwiązanie nie kojarzy się z bezpieczeństwem jazdy, jednak chroni ono silnik przed uszkodzeniami np. na szutrowych drogach. A pracujący silnik jest przecież podstawą funkcjonowania wielu układów samochodu.

Do Volvo XC60 można zamówić aluminiową płytę, która zakrywa od spodu silnik, miskę olejową i skrzynię biegów, chroniąc je przed uderzeniami kamieni lub zaplątaniem wystających z podłoża korzeni czy gałęzi.

Automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne

Każdy, kto podróżuje w nocy, wie, jak uciążliwa dla oczu jest jazda w kolumnie, kiedy kierowca z tyłu nie utrzymuje należytego odstępu. Reflektory jego samochodu kierują wtedy mocny strumień światła w zewnętrzne lusterka naszego auta. Każdy kierowca ma na taką sytuację własny sposób. Jedni zasłaniają lusterko dłonią, inni przesuwają głowę. Ale jest na to lepsza i znacznie bezpieczniejsza metoda – samościemniające się lusterka.

Właściciel Volvo XC60 może zamówić takie lusterka, które będą zsynchronizowane z automatycznie przyciemnianym lusterkiem wewnętrznym. Dzięki temu światła aut jadących za Tobą staną się niegroźne dla Twoich oczu, a Ty będziesz w stanie dostrzec więcej szczegółów na drodze przed samochodem.

Podróżując samochodem z dziećmi, nie zapominaj także o ich bezpieczeństwie i postaraj się zapewnić im maksymalną możliwą ochronę. Także tutaj Volvo nie zawodzi, oferując wśród akcesoriów wiele modeli fotelików, a także np. lusterko, które pozwoli Ci na kontakt wzrokowy z dzieckiem podczas prowadzenia samochodu.

Sławomir Lewandowski Doradca ds. Cześci i Akcesoriów (52) 339 07 67 s.lewandowski@nordicmotor.dealervolvo.pl
Sławomir Lewandowski Doradca ds. Cześci i Akcesoriów (52) 339 07 67 s.lewandowski@nordicmotor.dealervolvo.pl