Jak donosi dziennik Frankfurter Allgemeine Zeitung koncern VW planuje budowę w Wielkopolsce nowej fabryki, w której będzie powstawał nowy Crafter – dostawcze auto koncernu z Wolfsburga. Rocznie ma być tam wytwarzanych 70 tys. pojazdów. Budowa zakładu ma kosztować ponad 500 mln euro.

Obecnie Crafter jest produkowany w kooperacji z Daimlerem i z technicznego punktu widzenia auto jest identyczne z Mercedesem Sprinterem (inne są tylko silniki). Oba pojazdy powstają w zakładzie Daimlera w Ludwigsfelde, a współpraca trwa już od 2005 roku. Ponieważ VW przez lata nie mógł się zdecydować co do jej przyszłości, Daimler ogłosił we wrześniu zeszłego roku jej zakończenie.

Frankfurter Allgemeine Zeitung twierdzi, że decyzja odnośnie nowego zakładu w Polsce została już podjęta, ale wymaga jeszcze zatwierdzenia przez radę nadzorczą koncernu. Niewykluczone, że informacja ta zostanie oficjalnie potwierdzona 13 marca, podczas konferencji prasowej dotyczącej wyników finansowych przedsiębiorstwa. Rzecznik VW, odpowiedzialny za auta użytkowe, nie chciał jednak oficjalnie tego potwierdzić.

Za Poznaniem przemawia fakt, że VW posiada już tam jeden zakład, w którym wytwarzany jest Caddy (wszystkie wersje, jedyne miejsce produkcji tego modelu) oraz Transporter T5 (odmiany skrzyniowe i specjalne). Wokół fabryki umiejscowionych jest wielu kooperantów, a także zakład bratniego MAN-a.

Podstawowy zakład produkujący auta użytkowe VW w Hanowerze, którego rada zakładowa wyrażała nadzieje na przejęcie produkcji Craftera, będzie wytwarzał najprawdopodobniej Tourana, który do tej pory zjeżdżał z taśm wyłącznie w Wolfsburgu. W Hanowerze lakierowane są obecnie także nadwozia Porsche Panamery, ale po rozbudowie fabryki w Lipsku (tu odbywa się końcowy montaż auta) najprawdopodobniej również ta aktywność hanowerskiego zakładu zostanie wygaszona.