Produkcja wysokoprężnego silnika o pojemności 1248 cm3 rozpoczęła się w 2003 roku. W tej jednostce napędowej po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, będąca ewolucją systemu Common Rail, opracowanego przez koncern Fiata w 1997 roku. W 2005 roku motor otrzymał tytuł „International Engine of the Year" w kategorii samochodów o pojemności skokowej 1.0 -1.4 litra.

Silnik 1.3 MultiJet dostępny jest w różnych wariantach mocy: od wersji z turbosprężarką o stałej geometrii (75 KM) po wersję z turbosprężarką o zmiennej geometrii (od 85 do 95 KM). Wszystkie wersje motoru gwarantują wydłużenie okresu serwisowego do 35 000 km.

Jednostka montowana jest w wielu modelach Fiata: Panda, Punto, Qubo, Doblò, Strada, Fiorino, 500 i 500L, Lancii Ypsilon i Alfie Romeo MiTo oraz w samochodach konkurencyjnych marek.

5 000 000 silników 1.3 MultiJet z Bielska-Białej Foto: Auto Świat
5 000 000 silników 1.3 MultiJet z Bielska-Białej