Trzypunktowe pasy stały się jednym z najważniejszych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa pasażerów, a swoje znaczenie nie straciły nawet w erze poduszek powietrznych, które pełnią funkcję wspomagającą, gdyż w wypadku niezapięcia pasów stanowią śmiertelne zagrożenie.

Wynalazcą trzypunktowych pasów bezpieczeństwa był Szwed Nils Bohlin, który urodził się 17 lipca 1920 w Härnösand. Bohlin swoją karierę rozpoczął jako konstruktor lotniczy w firmie Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB). W roku 1955 otrzymał za zadanie przygotować wystrzeliwany fotel i inne systemy zapewniające bezpieczeństwo pilotów. Paradoksalnie interesował się również dokładną przeciwstawnością swoich badań - zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa przy ekstremalnym zwolnieniu. Możliwość rozwoju swoich pomysłów otrzymał niebawem. W roku 1958 Bohlin rozpoczął pracę na pozycji konstruktora systemów bezpieczeństwa w spółce Volvo, gdzie został ściągnięty przez ówczesnego prezydenta firmy Gunnara Engellaua.

Samochody Volvo były już w drugiej połowie lat 50. wyposażone w teleskopowy słupek kierownicy, który w czasie zderzenie nie złamał się, miały również deskę rozdzielczą pokrytą tapicerką oraz mocowania dwupunktowych pasów bezpieczeństwa. Tzw. pas diagonalny nie był jednak najlepszym rozwiązaniem. Klamra znajdowała się bowiem na wysokości klatki piersiowej i w czasie uderzenia dochodziło do obrażeń organów wewnętrznych zamiast aby były one chronione. Ponieważ z powodu niedoskonałości diagonalnego pasa zmarł krewny prezydenta Enellaua, Bohlin został powierzony przygotowaniem bezpieczniejszego rozwiązania.

Wynikiem jego prac rozwojowych był trzypunktowy pas. Istniał on już wcześniej, ale miał kształt litery Y. Rozwiązanie Bohlina tworzone było z dwóch części - biodrowej i diagonalnej. W takim ustawieniu górna część biegła od ramiona przez klatkę piersiową po miednicę do punktu mocującego obok siedzenia. Geometria trzypunktowego pasa tworzyła więc literę V z wierzchołkiem zmierzającym w stronę podłogi. Dzięki swojej konstrukcji pas pozostawał na swoim miejscu i nie przesuwał się nawet pod obciążeniem. Wynalazek oczywiście opatentowano i stopniowo zapożyczyli go również pozostali producenci.

Pierwszymi pojazdami, które miały w wyposażeniu nowy rodzaj pasów były oczywiście samochody marki Volvo. Modele P 120 Amazon i PV 544 po raz pierwszy przedstawiły się z nowymi pasami w roku 1959, czyli dokładnie pięćdziesiąt lat temu, pierwotnie jednak wyłącznie na rynkach skandynawskich. W roku 1963 nowe rozwiązanie zastosowano również w modelach przeznaczonych na rynek USA. Cztery lata później trzypunktowe pasy pojawiły się także na tylnych siedzeniach.

Nils Bohlin systemom bezpieczeństwa poświęcił całą swoją karierę. W latach 70. pracował nad systemem ochrony w razie zderzenia bocznego, który znamy dziś pod skrótem SIPS (Side Impact Protection System). Na emeryturę odszedł w roku 1985, ale dalej współpracował z Volvo jako konsultant. Zmarł 26 września 2002 roku.

Za swoją pracę otrzymał wiele międzynarodowych nagród. Niemiecki urząd patentowy ocenił jego trzypunktowe pasy jako jeden z ośmiu najważniejszych patentów w ostatnim stuleciu. Nils Bohlin znalazł się więc w towarzystwie Carla Benza, Thomasa A. Edisona czy Rudolfa Diesla. Jeszcze za życia, w roku 1999, został wprowadzony do sali sław przemysłu samochodowego. Nic dziwnego, że doczekał się takiego uznania, przecież jego wynalazek uratował setki tysięcy ludzi przed śmiercią.