Oczy wszystkich kibiców z pewnością będą zwrócone na Roberta Kubicę, którego od Rajdu Barbórka 2004 nie oglądaliśmy w Polsce za kierownicą sportowego samochodu. Krakowianin, który po wygraniu Rajdu Niemiec wysunął się na czoło tabeli mistrzostw świata WRC 2, wybrał właśnie mazurski klasyk, aby znów zaprezentować się polskiej publiczności.

Aż 85 załóg zgłosiło się do LOTOS 70. Rajdu Polski. Trzydzieści z nich awizuje start samochodami klasy 2, czyli autami z najwyższej kategorii, jaka dopuszczona jest do udziału w rundach Rajdowych Mistrzostw Europy.

Z numerem 1 na trasę rajdu wyruszy czeski kierowca i zarazem główny pretendent do tegorocznego tytułu mistrza Europy, Jan Kopecky. Z dwójką na odcinkach specjalnych pojawi się aktualny mistrz świata kategorii SWRC Craig Breen. Trójka będzie należała do pierwszego z Polaków czyli Roberta Kubicy.

Kopecky, Breen i dziewięciu innych kierowców będzie miało do dyspozycji samochody klasy S2000 czyli pojazdy z napędem na cztery koła i z dwulitrowym silnikiem wolnossącym (bez turbodoładowania).

Robert Kubica, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski Krzysztof Hołowczyc, a także inny olsztynianin Zbigniew Staniszewski pojawią się za kierownicami samochodów oznaczonych symbolem RRC (Regional Rally Car). Są to konstrukcje bazujące na rajdówkach najwyższej kategorii WRC, różniące się od nich jedynie mniejszą (30 mm) zwężką w turbosprężarce oraz uboższym pakietem aerodynamicznymi. Samochód RRC wybrał także jadący z nr 4 Michał Sołowow, który już pięciokrotnie stał na podium Rajdu Polski i do kolekcji sukcesów brakuje mu jeszcze tylko zwycięstwa.

Podczas LOTOS 70. Rajdu Polski kibice po raz pierwszy będą mogli podziwiać w naszym kraju samochody dziewiczej wręcz kategorii R5. Za kierownicami Fordów Fiesta R5 zasiądą – trzykrotny mistrz Polski i dwukrotny zwycięzca Rajdu Polski Kajetan Kajetanowicz, jego kolega z LOTOS Rally Team Michał Kościuszko, grecki zawodnik Jourdan Serderidis a także Martin Kangur, podopieczny znanego estońskiego kierowcy Makko Martina. 20-letni zawodnik według wielu obserwatorów jest „czarnym koniem” rozpoczynającego się w piątkowe popołudnie LOTOS 70. Rajdu Polski. A komentatorzy są zgodni, że kandydatów do zwycięstwa jest tym razem nawet kilkunastu.

Rajd Polski po raz pierwszy w swojej bogatej historii jest także rundą mistrzostw Litwy. Większość rajdów w tym kraju rozgrywanych jest na nawierzchniach szutrowych i nie należy oczekiwać, że zawodnicy litewscy będą stanowili tylko tło dla najlepszych.

Środa i czwartek to dni, w których załogi zapoznają się z trasą rajdu zmienioną w tym roku w ponad 40 procentach. Wcześniej wielu kierowców przeprowadzało prywatne testy na specyficznych mazurskich szutrach. Testy nie są naturalnie dozwolone na trasach, którymi przebiegają odcinki specjalne.

Podczas rajdu zawodnicy będą mieli do pokonania 13 prób sportowych o łącznej długości 230,40 km, a cała trasa do pokonania to 651,86 km. Meta dziewiątej tegorocznej rundy mistrzostw Europy i przedostatniej w tym roku eliminacji mistrzostw Polski zaplanowana jest na niedzielny wieczór w centrum Mikołajek.

LOTOS 70. Rajd Polski 2013 – program rajdu

Piątek, 13 września

Odcinek kwalifikacyjny Tor Mikołajki (2,50 km) 16.00

Uroczysty start i losowanie pozycji startowych w Mikołajkach 20:00

Sobota, 14 września

OS 1 Tałty 1 (14,54 km) 8.48

OS 2 Baranowo 1 (17,51 km) 9.40

OS 3 Mrągowo 1 (25,16 km) 11.36

OS 4 Tałty 2 (14,54 km) 14.10

OS 5 Baranowo 2 (17,51 km) 15.02

OS 6 Mikołajki (2,50 km) 16.11

OS 7 Mrągowo 2 (25,16 km) 18.06

Niedziela, 15 września

OS 8 Biskupiec 1 (15,58 km) 7.05

OS 9 Urżanki 1 (15,14 km) 8.17

OS 10 Mateuszek 1 (26,02 km) 10.06

OS 11 Biskupiec 2 (15,58 km) 15.05

OS 12 Urżanki 2 (15,14 km) 16.17

OS 13 Mateuszek 2 (26,02 km) 18.06

Meta: Rynek w Mikołajkach 19:40