Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens – od tego momentu występujący pod skróconą nazwą Volkswagen, miał pod swoją opieką Niemiecki Front Pracy. Natomiast pierwsze auto miał na zlecenie Hitlera skonstruować Ferdinand Porsche. Pojazd, inspirowany Tatra 97, otrzymał oznaczenie KdF-Wagen – Kraft durch Freude (siła przez radość). Pierwsze prototypy były gotowe w 1936 roku.
Dwa lata później w okolicy Fallersleben (obecny Wolfsburg) z udziałem Hitlera odbyło się wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę fabryki, która ze względu na wybuch II wojny światowej została przestawiona na produkcję wojskową. Rozpoczęta 11 lipca 1941 roku i zakończona 7 sierpnia 1944 roku produkcja, przy której zatrudnieni byli robotnicy przymusowi i więźniowie obozów pracy, to tylko 630 aut.
Marzenia o ludowym niemieckim aucie spełniły się dopiero po zakończeniu II wojny światowej. Fabryka była co prawda zniszczona, ale część maszyn nadawała się do użytku. W 1945 roku w brytyjskiej strefie podjęto decyzję uruchomieniu produkcji. W marcu 1946 roku powstawało już 1 tys. Egzemplarzy, a granicę 2 tys. Egz. Miesięcznie przekroczono w 1948 roku.
Volkswagen Typ 1, który szybko zdobył przydomek Garbus, stał się największa legendą niemieckiego producenta. Produkowany był przez 58 lat. Powstało ponad 23 mln egzemplarzy.
W połowie lat sześćdziesiątych Volkswagen zakpił konkurencyjnego producenta Auto Union, do którego w 1969 roku dołączył NSU, tworząc przedsiębiorstwo Audi NSU Auto Union AG.
W latach siedemdziesiątych XX wieku zaprezentowane zostały dwa rewolucyjna jak na owe czasy modele – Volkswagen Passat (1973) i Golf (1974). Ten ostatni kontynuuje sukcesy Garbusa, a do chwili obecnej sprzedano już na całym świecie ponad 27,5 mln egzemplarzy.
Koncern Volkswagen, który ma obecnie 12 liczących się na rynku marek, walczy o pozycję światowego lidera w produkcji samochodów. Roczna sprzedaż przekracza już granicę 10 mln egzemplarzy.