Dotychczas poduszki powietrzne w samochodach utożsamialiśmy z ochroną pasażerów znajdujących się we wnętrzu pojazdu. Jednak wszystko wskazuje na to, iż poduszka powietrzna może w najbliższych latach zmienić swoją funkcję. Nie potwierdzono oficjalnie, który niemiecki producent zamierza wyposażyć swoje luksusowe sedany w zewnętrzne airbagi. Wiadomo jednak, że realizacja tego projektu jest coraz bliższa.

Nie będzie to system ochrony pieszego, czy rowerzysty, jak to przed rokiem zaprezentowało Volvo w Genewie. Tym razem mówimy o zewnętrznym bocznym airbagu, który ma zminimalizować skutki kolizji. Ze statystyk wynika, iż 40 proc. przypadków dochodzi do uderzenia w samochód z boku. Taka poduszka jednak nie będzie aktywowała się w ciągu paru milisekund w momencie zderzenia, ale dzięki systemowi radarowemu i kamerze pre-crash zadziała jeszcze przed kolizją, co pozwoli na jej zminimalizowanie.

Zewnętrzny airbag będzie miał w przybliżeniu pojemność 200 litrów i będzie nadmuchiwany z dwóch. Obecnie trwają prace rozwojowe mające na celu uzyskanie jak największej skuteczności.

Projekt ten rozpoczął się przed trzema laty w Hiszpanii. Realizowali go specjaliści z SEAT-a przy wsparciu Unii Europejskiej. Ostatecznie prac nie dokończono, a kontynuacji podjęła się firma TRW i jeden z nieujawnionych niemieckich producentów. Na seryjny finał będziemy jednak musieli jeszcze poczekać kilka lat.