Hamowanie awaryjne czy gwałtowne omijanie przeszkody nie są codziennością podczas jazdy. Jednak każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że mogą się przytrafić, a nieumiejętne ich wykonywanie w najlepszym razie doprowadzi do niebezpiecznej sytuacji. Poprawienie umiejętności możliwe jest dzięki ćwiczeniom w różnych akademiach jazdy. Od tego roku tego typu naukę oferują instruktorzy AMG.
Bezpieczeństwo i elementy sportowe
Szkolenia można odbyć na kilku poziomach trudności. Dla tych, którzy chcą przede wszystkim doskonalić zachowanie poprawiające bezpieczeństwo jazdy, przewidziano Basic Training. Wszystko zaczyna się od części teoretycznej, w trakcie której kursanci dowiadują się o zasadach przyjęcia właściwej pozycji za kierownicą czy prawidłowym zapięciu pasów. Okazuje się bowiem, że wielu kierowców nie robi tego dobrze i np. dolna część pasa spoczywa na brzuchu zamiast pod nim, a górna na szyi, a nie pod nią.
Przechodzimy wreszcie do bardziej emocjonującej części – do jazdy. Umiesz awaryjnie hamować? Na pierwszym ćwiczeniu szybko przekonujesz się, że tak naprawdę nie robiłeś tego do tej pory najlepiej, bo efektywne hamowanie uzyskuje się tylko po kopnięciu w pedał hamulca.
Żeby nie było za łatwo, kolejna próba to połączenie gwałtownego hamowania z ominięciem przeszkody. Umiejętne wykonanie tego manewru pozwala uniknąć kolizjiw sytuacji, gdy zabraknie miejsca na zatrzymanie pojazdu. Podczas szkolenia upewniliśmy się ponadto, jak bardzo na hamowanie i prowadzenie auta wpływa jego masa. Pierwsza próba Mercedesem A 45 AMG. Przy około 100 km/h pełne hamowanie, skręt w lewo i zatrzymujemy się obok słupków symulujących inne auto. Wzorowo. Kolejna próba, ale tym razem znacznie cięższym modelem E 63 AMG. Zaczynamy hamować w tym samym miejscu i przy podobnej prędkości, skręcamy kierownicę i… lądujemy w rzędzie pachołków. Wniosek – w tym przypadku niezbędne było rozpoczęcie hamowania wcześniej i szybsza kontra kierownicą.
Podczas kursu nie brakuje elementów, dzięki którym można doskonalić sportową jazdę. Zaczynamy od slalomu – to pozwala nabrać prawidłowych odruchów podczas szybkiego kręcenia kierownicą. Kolejnym punktem jest jazda optymalnym torem jazdy. Wreszcie, jadąc za instruktorem, pokonuje się coraz szybciej tor, a kulminacją jest przejazd każdego z kursantów na czas.
Ile to kosztuje i gdzie się odbywa?
W Polsce Basic Training na Torze Kielce kosztuje od 1200 do 1700 zł, a na Torze Poznań – od 2000 do 3000 zł. Oprócz tego organizowany jest AMG on Demand, na którym klienci mogą poznać możliwości jezdne modeli AMG, jeżdżąc po torze oraz na drogach publicznych (trasa liczy 25 km).
AMG organizuje także szkolenia dla bardziej zaawansowanych kierowców. Wówczas ćwiczy się zachowanie na lodzie, zaawansowaną jazdę sportową połączoną z rozszerzoną telemetrią, a nawet można wypróbować Mercedesa SLS AMG GT3 na zawodniczym poziomie. Dodatkową atrakcją jest możliwość odbycia szkolenia w Dubaju czy na torach Silverstone w Anglii oraz na Nürburgringu w Niemczech.
Podsumowanie
Nie da się w lepszy sposób doskonalić jazdy niż przez ćwiczenia. Oczywiście, najskuteczniej i bezpieczniej pod okiem doświadczonych instruktorów. AMG to kolejna propozycja obok szkół Subaru, Opla czy Skody. W AMG Driving Academy oprócz bezpiecznej jazdy ćwiczy się także manewry przydatne na torze.