Prezentowana generacja BMW Serii 3 z nadwoziem sedan debiutowała dziesięć lat temu. W 1999 roku do gamy dołączono kombi i coupé, a rok później kabriolet. W 2000 r. pojawiła się także ulubiona przez miłośników sportowych samochodów wersja M3. W 2001 r. ofertę rozszerzono o ostatnią wersję nadwoziową - compact, który w teorii miał konkurować z autami o klasę niższymi. W tym roku BMW doczekało się także face-liftingu. Oprócz zmian w wyglądzie, auto otrzymało nowe silniki (m.in. turbodiesle z wtryskiem common rail). Przed trzema laty zaprezentowano następcę o oznaczeniu E90, jednak wersję E46 coupé oferowano aż do 2006 roku.

Nadwozie

Różne oblicza

BMW zdążyło się już nieco zestarzeć i nie wygląda tak nowocześnie jak jego klasowi konkurenci, czyli Audi A4 (8E) i Mercedes C-Klasy (W203). To klasyczna beemka i jeżeli ktoś lubi ten styl, na pewno się nie zawiedzie. Do wyobraźni przemawia także duży wybór wersji nadwoziowych E46. Dla bogatej młodzieży przewidziano compact, dla rodzin - sedana i kombi (o zwyczajowej nazwie Touring), zaś dla singli i singielek - coupé i kabriolet. Wykonanie nadwozia jest bardzo dobre i raczej nie spotkamy egzemplarzy z korozją. Pojazdy z początku produkcji mają jednak słabej jakości uszczelki drzwiowe. Trzeba też uważać na auta powypadkowe.

Wnętrze

Ergonomia i wygoda

My, dziennikarze motoryzacyjni, często czepiamy się plastików w samochodach, ale w E46 się to nie uda. A to dlatego, że nawet przy dużym przebiegu auta wnętrze wygląda bardzo dobrze. W BMW otrzymujemy ergonomiczną deskę rozdzielczą zwróconą w stronę kierowcy. Pozytywne opinie zbierają też bardzo dobrze wyprofilowane przednie fotele oraz wystarczająca ilość miejsca z przodu kabiny. Z tyłu jest już nieco gorzej pod tym względem (podobnie jak u konkurencji). Bagażniki nie są imponujące. Sedan umożliwia przewiezienie 440 litrów, kombi 435/1345, w coupé pomieścimy 410, a w kabriolecie 300 litrów. Compact przewiezie 10 litrów więcej niż kabriolet.

Komfort

Komplet z importu

Świetny układ kierowniczy w tylnonapędowym BMW E46 ułatwia precyzyjne pokonywanie zakrętów. Zawieszenie jest raczej sportowe, choć nie można odmówić mu komfortu. Niestety, wytrzymałość jest poniżej oczekiwanego poziomu, przynajmniej na polskich drogach. Wyposażenie zazwyczaj jest kompletne, szczególnie w egzemplarzach z importu. Pochodzące z polskich salonów pojazdy wyprodukowane przed face-liftingiem mogą być jednak zubożone o klimatyzację, boczne airbagi i elektryczne szyby przednie. Bez trudu za to znajdziemy nowsze auta z importu z nawigacją, reflektorami ksenonowymi, skórzaną tapicerką itp. elementami.

Silniki

Wszystko, co najlepsze

Do wyboru mamy rzędowe silniki cztero- i sześciocylindrowe. Benzynowe "czwórki" 1.8 (115 KM), 1.9 (105 i 118 KM) i 2.0 (143 KM) nie mają świetnych osiągów, ale za to nie są zbyt kosztowne w utrzymaniu. Rzędowe "szóstki" to już zupełnie inna historia. Wybierać można między motorami: 2.0 (150 KM), 2.2 (170 KM), 2.5 (170 i 192 KM), 2.8 (193 KM), 3.0 (231 KM) i 3.2 (343 i 360 KM) w M3 i M3 CLS. Polecamy silnik 2.9 ze zmiennymi fazami rozrządu, który nie jest może szczególnie oszczędny, ale zapewnia bardzo dobre osiągi. Wśród dobrych diesli można wybierać między starszymi silnikami z pompą wtryskową: czterocylindrowym 2.0 (136 KM) i sześciocylindrowym 2.9 (184 KM). Od 2001 roku BMW miało silniki z wtryskiem common rail: R4 2.0 (150 KM) i R6 3.0 (204 KM). Ostatni z wymienionych to jedna z lepszych tego typu jednostek. Ceny BMW E46 na rynku wtórnym zaczynają się od 15,5 tys. zł, a kończą nawet na 150 tys. zł.

Typowe usterki

Awarie tylnego zawieszenia i rzadziej defekty przedniego. Zawieszający się wyświetlacz automatycznej klimatyzacji. Wycieki z silników. Hałasujący tylny dyferencjał. Awarie automatycznych skrzyń biegów w autach z silnikami Diesla.

Zalety

  • duży wybór wersji nadwoziowych i silnikowych,
  • świetne prowadzenie,
  • dobrze wykonane wnętrze.

Wady

  • wiele aut po przejściach,
  • awaryjne zawieszenie,
  • braki w wyposażeniu starszych krajowych aut.

Opinia eksperta

Krzysztof Stankiewicz, właściciel Warsztatu Q-Service z Krakowa

- BMW to dobre auto. Najlepszym silnikiem montowanym w Serii 3 E46 jest diesel 3.0 z wtryskiem common rail. Zapewnia on bardzo dobre osiągi, a przy tym nie jest drogi w utrzymaniu. Jedyną przytrafiającą się awarią są topiące się wtyczki od wtryskiwaczy. Dobrym wyborem jest także wysokoprężny motor 2.0 z wtryskiem CR. W tym wypadku zdarzają się problemy z wykręceniem świec żarowych (czasem trzeba rozkręcać głowicę, aby je wyjąć). W starszych dieslach pompa odpowiedzialna za wtrysk czasem odmawia posłuszeństwa. Niezłe są silniki benzynowe, ale biorą olej i zdarzają się im wycieki. Oznacza to konieczność częstych kontroli stanu oleju. Jednym z największym problemów BMW jest tylne zawieszenie, w którym psują się silentblocki belki. Koszt remontu tego elementu to około 2 tys. zł. Nie zawsze także da się kupić do tego modelu tanie części zamienne. Problem ten dotyczy przede wszystkim młodszych roczników.