Jednostka napędowa LT1 to silnik typu small block piątej generacji. Został wyposażony w wiele zaawansowanych technologii, jak bezpośredni wtrysk paliwa, funkcję aktywnego zarządzania paliwem AFM (Active Fuel Management) oraz układ zmiennych faz rozrządu, który zwiększa wydajność procesu spalania.

„Podczas prac nad LT1 dążyliśmy do stworzenia silnika wyznaczającego nowe standardy w kategorii sportowych jednostek napędowych” - powiedziała Mary Barra, wiceprezes ds. globalnego rozwoju produktu - „Wierzę, że udało nam się osiągnąć cel poprzez opracowanie prawdziwego dzieła sztuki technologicznej, łączącego w sobie zaawansowane technologie, które można znaleźć tylko w nielicznych konstrukcjach na całym świecie”.

Pojemność ośmiocylindrowego motoru LT1 wynosi 6.2 litra. Ostateczna moc nie jest jeszcze znana, ale szacuje się na 450 KM oraz 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nowy Chevrolet Corvette ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie poniżej czterech sekund, a spalanie w trasie nie przekroczy 10 l/100 km.

„LT1 reprezentuje największy postęp, jaki dokonał się w blisko 60-letniej historii silników typu small block. Dzięki temu jednostka pracująca pod maską nowego modelu jest jedną z najlepszych konstrukcji tego typu na świecie” – powiedział Sam Winegarden, wiceprezes ds. konstrukcji globalnych silników – „ZL1 będzie odznaczał się wysoką mocą osiąganą w szerokim zakresie prędkości obrotowych. Wartość momentu obrotowego generowanego poniżej 4000 obr./min przez jednostkę napędową nowego Chevroleta Corvette jest porównywalna z wartością osiąganą przez legendarny silnik LS7 o pojemności 7 litrów, montowany w obecnym modelu Corvette Z06. LT1 to wspaniała jednostka, a kierowcy będą mogli doświadczyć jej porywającej mocy i wysokiego momentu obrotowego po każdym naciśnięciu pedału gazu”.

Wyższa moc i większa wydajność to zasługa wnikliwych analiz – w tym obliczeniowej mechaniki płynów – przeprowadzonych przez inżynierów Chevroleta, których celem było zoptymalizowanie układu spalania, bezpośredniego wtrysku paliwa, funkcji aktywnego zarządzania paliwem AFM oraz układu zmiennych faz rozrządu. Program rozwoju silnika pochłonął ponad dziesięć milionów godzin analiz komputerowych, w tym sześć milionów godzin przeznaczonych wyłącznie na testy zaawansowanego układu spalania.

Nowością w konstrukcji silnika jest bezpośredni wtrysk paliwa, który w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia wydajności procesu spalania poprzez dokładniejsze spalanie paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej. Wszystko to zasługa kontrolowanego przepływu mieszanki oraz precyzyjnie ustalonych wtrysków paliwa. Bezpośredni wtrysk utrzymuje również niższą temperaturę w komorze spalania. Kolejnym wymiernym efektem jest redukcja emisji, a w szczególności emisji węglowodoru podczas uruchamiania zimnego silnika, o około 25 procent.

Funkcja aktywnego zarządzania paliwem AFM (Active Fuel Management), zastosowana po raz pierwszy w modelu Corvette, pomaga zaoszczędzić paliwo poprzez niezauważalne dla użytkownika odłączenie połowy cylindrów podczas jazdy przy niskim obciążeniu jednostki napędowej.

Z kolei układ zmiennych faz rozrządu, który koncern GM jako pierwszy opracował dla silników górnozaworowych, został zmodernizowany pod kątem współpracy z funkcją AFM oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa, aby zoptymalizować osiągi oraz wydajność paliwową i emisję spalin.

Zastosowane technologie stanowią wsparcie dla zaawansowanego układu spalania, który obejmuje nową głowicę cylindrów oraz na nowo wyprofilowane tłoki, które w głównej mierze przyczyniają się do osiągnięcia wysokiego stopnia sprężania oraz optymalnych parametrów przepływu mieszanki.

Głowica cylindrów zawiera mniejsze komory spalania, zaprojektowane tak, aby stanowić idealne dopełnienie pojemności denka tłoków o niespotykanej konfiguracji powierzchni. Mniejsza komora oraz wyprofilowane tłoki umożliwiły osiągnięcie stopnia sprężania wynoszącego 11,5:1, natomiast w głowicy zastosowano duże, proste, prostokątne szczeliny wlotowe o nieznacznie skręconym kształcie, który poprawia przepływ mieszanki. Inżynierowie Chevroleta zmodyfikowali również położenie zaworów wlotowych i wylotowych w stosunku do układu znanego z poprzedniego silnika. Zmianie uległ również kąt położenia i głębokość zamontowania świecy zapłonowej, która realizuje teraz wyładowania elektryczne bliżej środka komory, co pozwala zoptymalizować proces spalania.

Niespotykana konfiguracja powierzchni tłoków, osiągnięta w wyniku szeroko zakrojonych analiz, sprzyja precyzyjnemu kierowaniu paliwa, co z kolei zapewnia bardziej wydajne spalanie. Kontury denka tłoków zostały obrobione w celu uzyskania idealnych wymiarów, niezbędnych z punktu widzenia precyzyjnej kontroli przepływu mieszanki i stopnia sprężania.

Cechy silnika V8 LT1:- Aluminiowy blok i aluminiowa miska olejowa- Zaawansowany układ smarowania silnika z systemem smarowania z suchą miską olejową- Nowy wał rozrządu typu „tri-lobe”- Nowa pompa paliwowa napędzana przez wał rozrządu- Pokrywy zaworów z systemem PCV- Kolektor dolotowy i przepustnica- Kolektory wydechowe typu „cztery w jednym”- Układ chłodzenia, czujnik wilgotności i inne