Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...
  • Aktualności
  • Auto Świat - Archiwum
  • Motocykle
  • Multimedia
  • Premiery
  • Targi Samochodowe
  • Turystyka
  • ...
Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy znasz samochody z czasów PRL? [Quiz]

Czy znasz samochody z czasów PRL?

Tomasz Okurowski
25 gru 22 09:22
Auto Świat
Oto motoryzacja, którą wiele osób pamięta jeszcze z czasów dzieciństwa. Na polskich drogach królowały wówczas przede wszystkim pojazdy produkowane w krajach socjalistycznych — Czechosłowacji, NRD, Rumunii czy ZSRR. Czy rozpoznasz poszczególne marki, modele czy kraje ich pochodzenia? Swoją wiedzę możesz bardzo łatwo sprawdzić w naszym quizie. Zapraszamy!
FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
FSO 125p - jakość jego wykonania była najgorsza z możliwych

Sprawdź swoją wiedzę także w naszych innych quizach!

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat
FSO Wars
FSO Polonez
FSO Warszawa M50
FSO Kompakt
FSO Wars Następne pytanie
FSO Wars po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1986 roku. Tym samym warszawskiej fabryce udało się wyprzedzić Skodę z modelem Favorit. O ile jednak Skoda rozpoczęła produkcję, to w przypadku Warsa skończyło się na jakże obiecujących prototypach oznaczonych Wars 1.3S. W planach silniki były silniki: 1,1 l, 1,3 l i 1,6 l.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
GAZ 23
GAZ 21 Wołga
GAZ 20 Czajka
Ził 2102
GAZ 21 Wołga Następne pytanie
GAZ 21 Wołga, czyli samochód z ZSRR przede wszystkim dla partyjnych elit. Wykorzystywany przez urzędników wysokiego szczebla (niekiedy także przez taksówkarzy). Pod maską motor 2,5 l o mocy od 65 do 85 KM. Na eksport do krajów zachodnich trafiały zaś Wołgi z silnikami wysokoprężnymi zagranicznych marek.

Co to za model?

Zdjęcie: Onet
FSO Warszawa
Syrena 102
Syrena 104
FSM Beskidka
Syrena 102 Następne pytanie
Syrena 102, czyli marzenie wielu kierowców w Polsce. W 1959 roku trzeba było zapłacić 72 tys. zł (ówczesna robotnicza pensja wynosiła ok 2-3 tys. zł). Nietrudno zgadnąć, że samochód dostępny był właściwie tylko dla wybranych. Model 102 oferowano w dwukolorowym malowaniu. Pod maską dwa cylindry, czyli silnik S-15 o mocy 27 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Onet
Syrena Spider
Syrena Sport
Syrena Coupe
Syrena 1000
Syrena Sport Następne pytanie
Prawdziwa legenda. Syrena Sport (nadwozie z tworzyw sztucznych) powstała w latach 60. Zbudowano tylko 1 egzemplarz (korzystając m.in. z komponentów stosowanych w Syrenach i Warszawach), który następnie zniszczono (uznano ją za zbyt awangardową w ówczesnej smutnej rzeczywistości PRL). Po latach udało się jednak stworzyć replikę staraniem właściciela marki Żołądkowa.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Tatra 122
Skoda 1101
Skoda Popular 912
Moskwicz 9104
Skoda 1101 Następne pytanie
Skoda 1101 to model, który pojawił się na polskich drogach na przełomie lat 40 i 50. Potocznie nazywana Tudor występowała w różnych wersjach nadwoziowych (sedan, kombi, furgon czy sanitarka). Po raz pierwszy zaprezentowano ją rok po zakończeniu wojny i produkowano przez kilka lat. Pod maską benzynowa jednostka 1,1 l (1089 cm3) o mocy 32 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Wartburg 2000
IFA-F19
Wartburg 312
Wartburg Tourist
Wartburg 312 Następne pytanie
Dzieło z NRD. Wartburg 312 powstał w zakładach w Eisenach, które przed wojną należały do BMW. To auto znakomicie oddaje realia tamtych czasów. Nadwozie pochodzi z poprzednika (311), a rama z zawieszeniem już ze słynnego 353. Z taśm fabryki zjechało łącznie niemal 36 tys. sztuk. Bogatsze wersje De Luxe można poznać po dwubarwnym malowaniu. Zależnie od wersji, do wyboru były silniki o mocy od 37 KM do 45 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Onet
Mikrus
Maluch
Urwis
Kadet
Mikrus Następne pytanie
Mikrus, czyli dzieło entuzjastów z zakładów WSK w Mielcu i Rzeszowie. Oficjalną premierę święcił 22 lipca 1957 roku. Sprzedaż modelu nazwanego MR-300 rozpoczęła się dopiero rok później. Samochód wyceniono na 35 tys. zł (za Warszawę trzeba było wówczas zapłacić 120 tys. zł). Pod maską dwusuwowy silnik 0,3 l o mocy ok 14,5 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Wartburg 1.3
Wartburg 353
Wartburg 254
Trabant 600
Wartburg 353 Następne pytanie
Wartburg 353 w turystycznej kombinacji, czyli praktyczne kombi Tourist z NRD. Samochód w wersji eksportowej znany był pod nazwami Knight czy President. Pod maską 2-suwowe 1.0 o mocy 45 KM. W mocniejszych wersjach było o całe 5 KM więcej. Pod charakterystycznym nadwoziem rama, co skutkowało wysoko umieszczonym środkiem ciężkości i niezbyt przyjemnym prowadzeniem (mocne przechylanie w zakrętach).

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Warszawa M20
Gaz M15
Skoda Praktik
Moskwicz Aleko
Warszawa M20 Następne pytanie
Warszawa M20. Oto, co produkowaliśmy od 1951 roku zamiast licencyjnego Fiata 1100. Oczywiście na przeszkodzie stanęła wielka polityka (w ZSRR kontakty Polski z zachodnim krajem nie były mile widziane). Licencję otrzymaliśmy za darmo, ale za oprzyrządowanie trzeba było słono płacić. W pierwszym roku powstało zaledwie 75 sztuk. Produkcja na dobre rozkręciła się dopiero w 1954 roku. Na zdjęciu egzemplarz z 1953 roku (charakterystyczny grill przetrwał do 1957 roku).

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
GAZ M29
Moskwicz 408
Żiguli 1200
ZAZ Tavrija
Moskwicz 408 Następne pytanie
Moskwicz 408, czyli auto droższe od Warszawy. Wyceniono je na 124 tys. zł w połowie lat 60. Auto sprowadzano do Polski z ZSRR. Pod maską silnik 1,35 l o mocy 50 KM. Napęd na tylne koła. Auto oferowano nie tylko w obozie socjalistycznym. Trafiało także na „zgniły Zachód”, gdzie znano je pod nazwami Carat, Elite czy Scaldia.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Beskid
Syrena 120
Fiat Mini
Skoda Mini
Beskid Następne pytanie
FSM Beskid 106. Oto jeden z projektów, który rozbudził ogromne nadzieje. W projekcie założono, by wykorzystać możliwie jak najwięcej elementów z Fiata 126p. Światło dzienne ujrzał w 1983 roku. W powstałych prototypach wykorzystano silniki 0,6 l oraz 0,7 l o mocy odpowiednio 27,6 KM oraz 29,5 KM. Niestety, wraz z rozpoczęciem prac nad wdrożeniem do produkcji Fiata Cinquecento projekt zarzucono.

Co to za model?

Zdjęcie: Materiał prasowy
Warszawa 110
FSM 110
Syrena 110
Polonez 110
Syrena 110 Następne pytanie
Plany były ambitne. Syrena 110 miała bowiem trafić do produkcji w 1968 roku. Niestety auto z samonośnym nadwoziem pozostało tylko kolejnym niespełnionym marzeniem. Powstało kilkanaście prototypów 3-drzwiowego hatchbacka. Niektóre z nich wciąż można spotkać.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat
Dacia Nova
Dacia 1300
Skoda Forman
ARO sedan
Dacia 1300 Następne pytanie
W latach 70 za Dacię 1300 trzeba było zapłacić 170 tys. zł. W tej samej cenie teoretycznie dostępny był Polski Fiat 125p. Oba modele łączyło jedno – dość niska jakość. Dzieliło za to wszystko inne. Dacia 1300 to bowiem licencyjne Renault 12. Pod maską 1,3 l. Zależnie od wersji wykrzesano z silnika od 54 KM do 61 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat
Skoda 105
Dacia 1600
Skoda Favorit
ZAZ sedan
Skoda 105 Następne pytanie
Do wyboru trzy wersje Skody 105: S, L i GL. Ta ostatnia to Grand de Luxe, czyli najbogatsza odmiana. Bez względu jednak na wyposażenie, konstrukcja była ta sama – przestarzała. Silnik z tyłu, a bagażnik z przodu. Stąd w warunkach zimowych dociążano przód, by poprawić prowadzenie. Niemniej pod względem jakości Skoda górowała nad socjalistycznymi rywalami.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Zastava 2000
Fiat 127
FSO Wars
Fiat 128
Fiat 127 Następne pytanie
W latach 70. montowano w Polsce m.in. Fiata 127p. Były to głównie egzemplarze z niewielką tylną klapą (ale nie liftback). Sprzedawano je za tzw. dewizy, czyli zwykle dolary amerykańskie. Próżno było liczyć na zakup za złotówki. Auto ceniono za dość skromne zużycie paliwa (średnio 5,7 l na 100 km) i niezłe osiągi jak na moc zaledwie 47 KM. Według jednej z legend ostatnie sztuki jakie zmontowano w FSM z pozostałych części trafiły do wybranych pracowników, czyli kadry kierowniczej fabryki.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Zastava 1100
Fiat 130
Łada Kalina
Zastava 1600
Zastava 1100 Następne pytanie
Oto kolejne auto, które montowano w FSO. To nic innego jak jugosławiańska Zastava 1100 (wytwarzana w Kragujevacu), czyli jeden z najbardziej zaawansowanych konstrukcyjnie samochodów w obozie tzw. „demoludów”. To nic innego jak kolejny produkt licencyjny Fiata (bazę stanowił model 128). Niestety do obecnych czasów nie dotrwało zbyt wiele egzemplarzy. Prawdziwym wrogiem okazała się korozja.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Zastava 1200
Łada 1500
Łada Kalina
ZAZ Tavrija
Łada 1500 Następne pytanie
Oto jedno z najsłynniejszych aut zza wschodniej granicy. Łada 1500, czyli radziecki WAZ 2103. Wyróżniała się lepszym silnikiem od naszego „dużego Fiata”, który wytrzymywał większe przebiegi i zapewniał lepsze osiągi. Pozycja za kierownicą była powodem do żartów – najlepiej miał kierowca z bardzo długimi rękami i dość krótkimi nogami.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Łada 2100
ZAZ-968A
ZAZ-853
GAZ-258B
ZAZ-968A Następne pytanie
Przystosowany do paliwa niskiej jakości i niemal niezniszczalny. Oto dzieło Zaporoskiej Fabryki Samochodów – ZAZ-968M, który żartobliwie określano sportową wersją radzieckiego czołgu T-34. Słynął szczególnie ze spalinowego układu ogrzewania wnętrza oraz czterocylindrowego widlastego silnika.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild Klassik
Łada Samara
Moskwicz Aleko
Moskwicz Forman
Zaz Aliena
Moskwicz Aleko Następne pytanie
Schyłek socjalistycznej gospodarki. Przed upadkiem ZSRR Moskwicz opracował nowoczesny przednionapędowy model 2141, sprzedawany także pod nazwą Aleko. W Polsce chętnie porównywany do Poloneza. Pierwowzorem była Simca 1307. Pod maską radzieckie silniki 1,6 l, 1,7 l oraz 1,8 l. Na eksport trafiały zaś wersję z motorem zapożyczonym od Forda (diesel 1,7 l).

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild Klassik
Tavria 1800
Zaz Tavria
Łada Tavria
Moskwicz Tavria
Zaz Tavria Następne pytanie
Samochód trafił do produkcji już pod koniec czasów ZSRR, choć prace nad nim trwały już od lat 70. Pod maską benzynowy silnik o mocy 51 KM. Konstrukcję udało się nawet z czasem zmodernizować za czasów Daewoo oferując pod nazwą Tavria Nova. Powstały także wersje kombi, liftback czy pickup. Najczęściej jednak spotykano na drogach wersję 3-drzwiową. Według rosyjskich źródeł, inspiracją dla konstruktorów modelu był Ford Fiesta.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat
WAZ 1900
Łada Samara
Moskwicz Sputnik
ZAZ Gagarin
Łada Samara Następne pytanie
Przełomowy model w historii Łady. Zyskał bowiem przedni napęd i bardzo nowoczesną karoserię w porównaniu ze starszymi konstrukcjami. Na eksport trafiał jako Łada Samara. Na wschodzie model oferowano jako VAZ Sputnik. Nie zabrakło specjalnych edycji jak np. fińska Baltic, francuskich odmian z silnikiem diesla czy milicyjnych z motorem Wankla.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild Klassik
AWZ P70
Trabant P50
Trabant 601
IFA 600/800
Trabant P50 Następne pytanie
Oto pierwszy „satelita”, czyli Trabant P50. W Polsce kojarzony przede wszystkim z nowocześniejszym i młodszym modelem 601, nazywanym m.in. „zemstą Honeckera”. Już w pierwszym modelu nie żałowano tworzywa sztucznego. Pożałowano za to na silniku. Początkowo oferowano jedynie wersję o mocy 18 KM. Z czasem moc zwiększono do 23 KM (Trabant 600). Swoją historię Trabant zakończył na sporej modernizacji, w której zyskał silnik od Volkswagena Polo.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
ZIŁ 3000
GAZ M2502
ZIŁ 41052
KRAZ 3500
ZIŁ 41052 Następne pytanie
Oto limuzyna dla najważniejszych dostojników w ZSRR. ZIŁ 41052 to opancerzony wariant modelu z serii 4105. Według rosyjskich źródeł w samochodzie stosowano pancerne kapsuły zbudowane ze stali wysokiej jakości. Zależnie od miejsca grubość pancerza sięgała nawet 10 mm a szyb nawet 47 mm. Pod maską benzynowe V8 o pojemności 7,7 l o mocy 232 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)
Skoda Diana
Skoda Fabia
Skoda Favorit
Skoda Superb
Skoda Favorit Następne pytanie
Oto ostatni model opracowany przez Skodę w socjalistycznych czasach. Prace rozpoczęto bowiem na początku lat 80. Stworzono dwie wersje – hatchback Favorit oraz kombi Forman. Z czasem pod rządami Volkswagena auta modernizowano, tworząc tym samym kolejne nowości z rodziny Skoda Felicia. Pierwotnie pod maską można było znaleźć tylko jeden silnik, czyli benzynowy 1,3 l o mocy od 54 KM do 68 KM.

Co to za model?

Zdjęcie: Auto Bild Klassik
Oltcit Nova
Oltcit Club
Oltcit Visa
Oltcit 1803
Oltcit Club Następne pytanie
To produkt rumuńskiego przemysłu. Podobnie jak Dacia, także Oltcit jest ściśle powiązany z konstrukcjami z Francji. Model Club to nic innego jak krewniak Citroena Visa. Na rynku dostępny nie tylko jako 3-drzwiowy hatchback ale także pickup. W czasach PRL żartowano, że w samochodach stosowano drewniane klocki hamulcowe. Oczywiście to tylko legenda co nie zmienia jednak tego, że jakość auta była na skrajnie niskim poziomie, co miało swoje przykre odzwierciedlenie w wysokiej awaryjności.
Twój wynik: Bardzo słabo!
Zawsze może być lepiej. W końcu od czegoś trzeba zacząć. Dziękujemy za poświęcony czas.
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Słabo
Słabo nie znaczy źle. Tyle rozpoznanych aut to już coś. Zawsze jednak może być lepiej.
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Nieźle!
Niezła wiedza. Okazuje się, że zawsze można ją jeszcze poprawić. Niemniej i tak gratulujemy wyniku!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Bardzo dobrze!
Gratulujemy wiedzy. Można jednak jeszcze ją wzbogacić. Dziękujemy za poświęcony czas.
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik: Ekspert!
Gratulujemy wiedzy. A jest naprawdę czego gratulować. Brawo!
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Podziel się
Tweetnij
Google News
Źródło:
Auto Świat
Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
Tematy: Quizy, PRL, Youngtimery, Klasyk, FSO

Polecane z kategorii

Drewno w samochodach nie tylko jako ozdoba. Jak jeszcze jest wykorzystywane? Drewno w samochodach nie tylko jako ozdoba. Jak jeszcze jest wykorzystywane?
Nie wiedział, kogo wyprzedza na podwójnej ciągłej. Słono za to zapłacił [WIDEO] Nie wiedział, kogo wyprzedza na podwójnej ciągłej. Słono za to zapłacił [WIDEO]
Godzina na wyjazd i rozpoczęcie pracy. Jeździłem z kierowcą pługa. Tak wygląda odśnieżanie dróg Godzina na wyjazd i rozpoczęcie pracy. Jeździłem z kierowcą pługa. Tak wygląda odśnieżanie dróg
Celnicy zatrzymali pustą ciężarówkę do przewozu zwierząt. Nie wiozła tylko "powietrza" Celnicy zatrzymali pustą ciężarówkę do przewozu zwierząt. Nie wiozła tylko "powietrza"
GDDKiA ostrzega kierowców. W niektórych miejscach kraju zrobiło się zimowo GDDKiA ostrzega kierowców. W niektórych miejscach kraju zrobiło się zimowo
Klimatyzacja i co jeszcze? Na jakim wyposażeniu nam najbardziej zależy? Narodowy Auto Test Klimatyzacja i co jeszcze? Na jakim wyposażeniu nam najbardziej zależy? Narodowy Auto Test
"Szeryf" w Skodzie zrobił to złośliwie. Stracił prawo jazdy i stanie przed sądem [WIDEO] "Szeryf" w Skodzie zrobił to złośliwie. Stracił prawo jazdy i stanie przed sądem [WIDEO]
Klienci bili się o ostatnie Bugatti z kultowym silnikiem W16. Padł aukcyjny rekord Klienci bili się o ostatnie Bugatti z kultowym silnikiem W16. Padł aukcyjny rekord
Nie zapłacił e-Toll, więc sam prosił się o kontrolę. Funkcjonariusze BKOE odkryli coś gorszego Nie zapłacił e-Toll, więc sam prosił się o kontrolę. Funkcjonariusze BKOE odkryli coś gorszego

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test