Zacznijmy od pytania: po co radar w samochodzie? Odpowiedź wydaje się banalna: do obserwacji otoczenia i zwiększania bezpieczeństwa. To dzięki technice radarowej współczesne samochody mogą samodzielnie poruszać się po drodze publicznej, hamować przed przeszkodami i utrzymywać bezpieczny dystans podczas jazdy. Dzięki technice kojarzonej z wojskiem funkcjonują również tak praktyczne systemy jak wykrywanie obiektów niewidocznych w lusterku (tzw. czujniki martwego pola). Istotne przy tym jest określenie funkcjonują. Działają bowiem całkiem nieźle, ale ze względu na ograniczenia obecnie stosowanej technologii nie mogą funkcjonować jeszcze lepiej.

{ "uuid": "88fe1641-d2ae-5570-9d13-d28e8fe85323", "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NzM7MDA_/1b25535f5e078c7d5ee5d3d9b93c332a.jpeg", "caption": "Delphi-SRR-zapewni zasięg do 80 m", "size": { "height": 600, "width": 1500, "bytes": 425677 }, "contentSources": [ { "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe" } ], "available": { "start": "2017-12-13 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "1b25535f5e078c7d5ee5d3d9b93c332a" }, "asyncAdSlot": null } Delphi-SRR-zapewni zasięg do 80 m
Delphi-SRR-zapewni zasięg do 80 m

We współczesnych samochodach zwykle wykorzystywane są głowice radarowe wykorzystujące częstotliwość 24 GHz. Inżynierowie Delphi w Krakowie pracują zaś nad systemami SSR o wyższej częstotliwości 76 GHz. Przekonują, że jedną z ich zalet jest możliwość wykrywania obiektów nawet pod kątem 360 stopni. Innymi słowy zdolność do obserwacji całego otoczenia samochodu w zasięgu do 80 metrów. A to już całkiem niezły wynik.

Od razu rodzi się pytanie. Po co stosować radar? Czy nie lepiej użyć kamery? Niestety nie. Mimo ogromnego postępu w technologii video dalej problemem jest uzyskanie wymaganej dokładności określenia zasięgu i pozycji. Innymi słowy, bazując tylko na obrazie video trudniej precyzyjnie określić jak daleko znajduje się dany obiekt i jaka jest jego pozycja. Aż się prosi o porównanie do technologii dalmierzy optycznych, które sprawdzają się w aparatach fotograficznych. Ale niekoniecznie w samochodach. Nie bez powodu zresztą firmy zbierające materiały korzystających LIDARu, czyli technologii radarowej, którą wspomagają kamery (ale nie zastępują).

{ "uuid": "eb5efc04-f212-5267-8c74-0a461baf62ae", "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NGE7MDA_/8a62f0ba0b25cab87c59d7a52c6e899f.jpeg", "caption": "Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar", "size": { "height": 933, "width": 1400, "bytes": 547118 }, "contentSources": [ { "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe" } ], "available": { "start": "2017-12-13 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "8a62f0ba0b25cab87c59d7a52c6e899f" }, "asyncAdSlot": null } Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar
Delphi - Centrum Techniczne w Krakowie - radar

Delphi chwali się że radar SRR nad którym trwają prace w Krakowie przyda się do kilku zastosowań. Przede wszystkim posłuży do obserwacji martwego pola widzenia. Ale nie tylko. Ma służyć do obserwacji ruchu poprzecznego z przodu i z tyłu, co docenią kierowcy wyjeżdżający z miejsc o ograniczonej widoczności. Delphi wspomina również o ułatwieniu zmiany pasa ruchu oraz wcześniejszego awaryjnego hamowania w przypadku ryzyka kolizji.

Sprzęt nad którym pracują w Małopolsce to niejedyne dzieło inżynierii w Polsce. W łódzkim ośrodku TomTom trwają prace nad opatentowanym systemem LIDAR, który ma szanse trafić do aut autonomicznych na całym świecie. Polacy górą? Jeszcze nie, ale jesteśmy na dobrej drodze.