Dlaczego Volkswagen wybrał Polskę? Bo mamy silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw. To jedna z najważniejszych przewag naszej branżymotoryzacyjnej.
Rozbudowana po Mistrzostwach EURO 2012 infrastruktura drogowa, zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju.
Inwestorów zagranicznych przyciąga też wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. Teza, że Polska jest tanim krajem byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie: kraj dobrych kosztów. Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości.
W przypadku nowej fabryki we Wrześni języczkiem u wagi mogły okazać się także dobre dotychczasowe doświadczenia niemieckiego koncernu z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od 10 lat modele VW Caddy i VW Transporter. Gdyby nie one, na pewno o pozytywną decyzję w sprawie nowej inwestycji Volkswagena byłoby trudniej.
Z nowego zakładu rocznie ma wyjeżdżać ok. 70 tys. nowych VW Crafterów. To, jak podkreśla wicepremier Janusz Piechociński, oznacza 2-3 tys. nowych miejsc pracy. Należy jednak pamiętać, że jedno miejsce pracy w zakładzie producenta samochodów to nawet 4 miejsca pracy w sektorze poddostawców, który będzie dostarczał komponenty niezbędne do złożenia samochodu dostawczego. Tak więc w sumie inwestycja Volkswagena może oznaczać nawet 10 tysięcy nowych miejsc pracy.