• Przez całe wakacje w piątkowy wieczór i w weekendy obowiązuje w całej Polsce zakaz ruchu ciężarówek w określonych godzinach
  • Warto zaplanować wakacyjną podróż tak, by nie mieć do czynienia z kolumnami TIR-ów, szczególnie na jednojezdniowych drogach
  • Od zakazu jest kilkanaście wyjątków, w tym np. dotyczący maszyn rolniczych – na te powolne pojazdy nadal trzeba bardzo uważać na lokalnych drogach

Już od pierwszego weekendu wakacji w całej Polsce obowiązują zakazy i ograniczenia ruchu dla samochodów ciężarowych o masie ponad 12 ton. Zakazy te obowiązują w każdy weekend. Ciężarówki muszą pozostać na parkingach w każdy piątek od godziny 18:00 aż do 22:00, jak również w sobotę od 8:00 do 14:00 i w niedzielę od 8:00 do 22:00. Będą one obowiązywać aż do 2 września. Dodatkowo obowiązują też w święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, czyli 15 sierpnia.

To oznacza, że w tych godzinach najbardziej uczęszczane trasy będą zatłoczone mniej niż zazwyczaj, a na drogach w niewielkim stopniu obciążonych wakacyjnym ruchem, zdecydowanie poprawi się komfort jazdy. Szczególnie dotyczy to dróg krajowych jednojezdniowych, gdzie w normalnych warunkach trzeba nieustająco wyprzedzać kolumny ciężarówek albo pogodzić się z jazdą za o wiele wolniejszymi pojazdami.

Wybierając się w trasę, zwróćmy jednak uwagę także na moment, gdy ciężarówki wyjeżdżają na drogi. W tych chwilach można się bowiem natknąć na kilometrowe kolumny TIR-ów, które w niemal tym samym momencie opuszczają parkingi. Wystrzegajmy się zatem, szczególnie w rejonach, gdzie ruch i tak jest duży, ruszania w drogę w piątek tuż po 22:00, w sobotę po 14:00 (choć tu akurat ruch zwykle i tak jest niewielki) oraz w niedzielę po 22:00. Lepiej wyjechać odpowiednio wcześniej lub przeczekać pierwszą falę dużych pojazdów.

Warto też pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu z 2007 roku od zakazu ruchu ciężarówek jest sporo wyjątków, więc nie możemy się spodziewać, że drogi będą całkowicie wolne od ciężkich pojazdów. Po pierwsze, bez żadnych ograniczeń mogą się poruszać autobusy. Po drugie, wszelkie pojazdy należące do różnego rodzaju służb. Po trzecie w końcu m.in. samochody używane do budowy i utrzymania dróg, przewozu żywych zwierząt, świeżego mleka, szybko psujących się owoców, prasy, lekarstw. Lista wyjątków liczy kilkanaście pozycji. Obejmuje też pojazdy wolnobieżne, czyli np. kombajny i ciągniki rolnicze, na które trzeba uważać na drogach lokalnych.