Wynalazca opony pneumatycznej i wiodący globalny dostawca opon do sportów motorowych zmienił ostatnio częściowo kierunek swojego rozwoju. Marka skupia się na pracach mających na celu zwiększanie efektywności paliwowej oraz wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, zarówno na torze wyścigowym, jak i na drodze. Rozwój w tym kierunku będzie odbywał się bez kompromisów po stronie jakości i osiągów opon, które niezmiennie pozostają najważniejszym obszarem zainteresowania Dunlopa.

- Sport motorowy nie stał w miejscu przez ostatnie ponad sto lat i nie zatrzyma się także dziś. Nowe technologie motoryzacyjne, wykorzystywane na torach wyścigowych i na drogach będą ewoluowały. Wśród nich ważnym obecnie dla nas trendem są prace nad efektywnością paliwową oraz alternatywnymi źródłami energii. W miarę wzrostu ilości wyścigów, pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi i inicjatyw w tym zakresie, Dunlop zwiększa swoje zaangażowanie w innowacyjne technologie, które sprostają nowym standardom. Obecnie obchodzimy nasze 125-lecie i już teraz patrzymy w przyszłość, planując kolejne 125 lat – powiedział Jean-Felix Bazelin, dyrektor generalny Dunlop Motorsport.

Dunlop od wielu lat rozwija technologie dla pojazdów hybrydowych, elektrycznych i zasilanych paliwami alternatywnymi. Obecnie dział motosportowy firmy dodatkowo wzmógł aktywność w tym obszarze, podejmując się roli dostawcy opon dla GreenGT H2 - pierwszego startującego w wyścigu Le Mans samochodu zasilanego ogniwami wodorowymi. Dunlop rozpoczyna tym samym specjalny program badawczo-rozwojowy dedykowany przyszłym generacjom pojazdów wyścigowych zasilanych energią elektryczną i wodorem.

- Istnieją trzy główne wyzwania, z którymi muszą poradzić sobie projektanci opon do sportów motorowych. W przypadku takich pojazdów, jak GreenGT H2, musimy brać pod uwagę masę pojazdu, inną charakterystykę pracy silnika oraz poprawę efektywności paliwowej. Zmiana masy pojazdu oznacza wzrost sił przenoszonych przez ogumienie, a odmienna charakterystyka momentu obrotowego silnika wymaga od opon większej sztywności wzdłużnej. Natomiast poprawa wydajności paliwowej zostanie osiągnięta poprzez obniżenie oporu toczenia nowo projektowanych opon – wyjaśnił Sebastien Montet, menedżer ds. rozwoju i projektowania opon wyścigowych Dunlop Motorsport.

Auto GreenGT H2, które stanie do walki w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2013 roku, jest pierwszym na świecie samochodem wyścigowym zasilanym wodorem z elektrycznym systemem przeniesienia napędu. Ogniwa wodorowe mają potencjał zastosowania w sporcie motorowym, a opony do takich pojazdów muszą być specjalnie zaprojektowane, aby maksymalizować przyczepność i wydajność energetyczną pojazdu.

Wprowadzenie opony drogowej na tory wyścigowe to kolejne przedsięwzięcie, którego nie bał się podjąć Dunlop.

- W miarę rozwoju technologii oponiarskich, coraz częściej widzimy stosowanie rozwiązań z tradycyjnych opon w tych wyścigowych. Dzieje się tak, bo w rozwój takich opon wkładany jest często na tyle duży wysiłek badawczo-rozwojowy, że są one wystarczająco wysokiej jakości – dodał Sanjay Khanna, dyrektor zarządzający marki Dunlop.

Wspierając ten kierunek rozwoju, Dunlop poinformował ostatnio o zawarciu umowy z Nissanem i jego zespołem Eco Racing Team w Hiszpanii. Umowa obejmuje dostawę opon BluResponse AA – nowych opon Dunlop klasy AA – do modeli Nissan Juke 1.5 dCi, Nissan Micra 1.2 DIG-S oraz dwóch modeli elektrycznych Nissan LEAF, które wezmą udział w organizowanych w Hiszpanii wyścigach Eco Series.

- W takich wyścigach, jak Eco Series, duże znaczenie ma efektywność paliwowa. Paliwo stanowi masę, która pogarsza osiągi. Jednocześnie im bardziej wydajny energetycznie pojazd, tym więcej może wykonać okrążeń bez oznaczającego stratę cennego czasu tankowania. Właśnie w tym aspekcie bardzo ważną rolę odgrywa Dunlop, dostarczając opony o optymalnym oporze toczenia, zrównoważonym z innymi parametrami. Zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo pomaga osiągnąć zwycięstwo – to trudne wyzwanie, ale mamy za sobą 125 lat rozwoju wielu generacji technologii – powiedział S. Khanna.

Po raz pierwszy w Europie Dunlop wprowadził 31 maja 2012 roku opony klasy AA – BluResponse AA. Oznaczenie AA na oponach świadczy o tym, że model osiąga najwyższą możliwą klasę w zakresie efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni, zgodnie z europejską systemem etykietowania opon.

- Technologie oponiarskie ewoluują. Przez ostatnie 125 lat rozwijaliśmy się w oparciu o zmiany na rynku samochodów, a auta rozwijały się razem z nami. Wspólnie odgrywaliśmy kluczową rolę w osiąganiu nowych standardów i wyznaczaniu coraz wyższych oczekiwań. Będziemy kontynuować to podejście. Już w tej chwili sięgamy wysoko, uzyskując najwyższe oceny, a chcemy osiągnąć jeszcze więcej. Dlatego nasze hasło to: osiągi bez kompromisów – dodał S. Khanna.