Pewien letni dzień 1888 roku na zawsze zmienił motoryzacyjny świat. Właśnie wtedy znany weterynarz John Boyd Dunlop wynalazł pneumatyczne ogumienie z dętką – bez tego wynalazku trudno byłoby wyobrazić sobie współczesny świat.

Jak do tego doszło? Syn J. Dunlopa, Jack, jeździł na trójkołowym rowerku. Jego twarde koła sprawiały, że poruszanie się po brukowanej ulicy nie należało do najprzyjemniejszych. Pomysłowy ojciec z kawałka płótna, gumy i smoczka z butelki do karmienia niemowląt skonstruował pierwszą w świecie oponę z dętką. Napompował ją przy pomocy pompki do piłki nożnej.

Wynalazek J. Dunlopa okazał się wielkim przełomem: poza rowerami dętkowa opona mogła być montowana również w samochodach i motocyklach. Dunlop 31 października 1888 r. opatentował oponę pneumatyczną z dętką, dając początek nowej erze motoryzacji.

„Dziś już nikt nie wyobraża sobie motoryzacji bez wynalazku, jakim jest opona pneumatyczna. A przecież – tak jak większość nowych rozwiązań – ta opona powstała z prostej potrzeby zwiększenia komfortu naszego życia. Ta idea przyświeca nam do dziś, dlatego staramy się tworzyć produkty, dzięki którym jazda będzie coraz przyjemniejsza, oszczędniejsza i bezpieczniejsza” – powiedział Łukasz Tłuchowski, dyrektor marketingu Grupy Goodyear Polska.

Kamienie milowe branży oponiarskiej

Od czasu wynalezienia pierwszej opony minęło 125 lat. Dziś Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Wiele przełomów w historii motoryzacji odbyło się przy wydatnym udziale Dunlopa. Nie trzeba bowiem nikogo przekonywać, że od czasu pierwszej opony skonstruowanej z tego, co John Dunlop miał pod ręką, technologia mocno poszła do przodu. Wynalezienie bieżnika, testy na mokrej nawierzchni, odkrycie zjawiska aquaplaningu, bicie rekordów prędkości i kolejne udoskonalenia – to 125 lat w skrócie.

Kalendarium odkryć Dunlopa

  • 1906 r. – Dunlop wprowadza swoją pierwszą bieżnikowaną oponę– z bieżnikiem wyrzeźbionym w gumie. W ten sposób wyeliminowano potrzebę stosowania pasów z kolcami czy pasów skórzanych mocowanych wcześniej do opony w celu zwiększania jej przyczepności.1922 r. – Dunlop wprowadza pierwszą stalową drutówkę opony z kordem tekstylnym. Dzięki temu okres eksploatacji opony potroił się, a nowy wynalazek stał się standardem w branży oponiarskiej.lata 20. XX w. – Dunlop angażuje się w bicie rekordu prędkości podczas jazdy po lądzie. Henry Segrave jako pierwszy osiągnął prędkość320 km/h, dostarczając Dunlopowi cennych danych do produkcji przyszłych generacji opon wyścigowych i szosowych.1948 r. - Dunlop wprowadza oponę z warstwą samouszczelniającą się z tworzywa sztucznego po wewnętrznej stronie korpusu opony, zapobiegają utracie powietrza w razie przedziurawienia ogumienia. Tak powstała prekursorka standardowej opony bezdętkowej.lata 50. XX w. – Dunlop eksperymentuje z tarczami hamulcowymi Zaprojektowane przez Dunlopa hamulce zamontowano w samochodzie Jaguar podczas wyścigu na torze Le Mans.1962 r. – dział techniczny Dunlopa odkrył zjawisko aquaplaningu. Stało się to na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii, kiedy technicy Dunlopa próbowali przeanalizować zjawisko dużej utraty przyczepności opon przy wzroście prędkości na mokrej nawierzchni.lata 70 XX w. – Dunlop tworzy pionierską konstrukcję opony RunOnFlat, która pozwala na jazdę przez pewien czas z przebitą oponą, nawet po znacznej utracie w niej powietrza. Opona Denovo Dunlopa była zakładanana specjalne koło, wyposażone w mechanizm nadmuchiwania i uszczelniania przebitej opony. Konstrukcja była bardzo skomplikowana i dlatego opona ta nie odniosła spektakularnego sukcesu rynkowego – pomimo że została wybrana na pierwsze wyposażenie do modelu Mini 1275GT.lata 80 XX w. – świat sportów motorowych zostaje zainspirowany rozwiązaniami stosowanymi w branży oponiarskiej przy produkcji opon szosowych, czyli oponami radialnymi. Dunlop przyczynił się do sukcesu wyścigów Le Mans dzięki konstrukcjom opon radialnych zrealizowanym dla Jaguara i Porsche – odnosząc w efekcie rekordowe 34. zwycięstwo na torze Sarthe na początku lat 90.1999 r. – Dunlop wprowadza „Warnair”, pierwszy system wykrywania utraty ciśnienia w kole poprzez czujniki wbudowane w oponę.2008 r. – Kevlar© EE, jedno z najbardziej rewolucyjnych sztucznych włókien na świecie, wykorzystane w konstrukcji najnowszej opony Dunlop SP Sport Maxx TT.2012 r. – W pierwszym dniu dobrowolnego oznaczania opon zgodnie z nowymi europejskimi przepisami Dunlop przedstawia pierwszą koncepcyjną oponę z najwyższej kategorii AA.

„Te minione 125 lat to ogromna część historii motoryzacji, nieustanne wyzwaniai rozwój. Korzystając z okrągłej rocznicy chcemy przypomnieć tradycję firmy związaną ze sportami motorowymi i produkcją wysokiej klasy opon. To jednocześnie dobra okazja, żeby spojrzeć w przyszłość i poczynić ambitne plany na kolejne lata” – powiedział Łukasz Tłuchowski, dyrektor marketingu Grupy Goodyear Polska.

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 r. przypada 125. rocznica powstania firmy Dunlop i przedstawienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.