*Tekst na prima arpilis
Może się okazać, że plan elektromobilności wicepremiera Morawieckiego, zakładający, że w Polsce pojawi się milion aut elektrycznych w najbliższych 10 latach, okaże się realny. Wszystko za sprawą Tesli 3 – elektrycznego samochodu skonstruowanego przez amerykańską firmę Tesla.
Model 3 zaprezentowany został rok temu – 31 marca 2016 r. i od razu wywołał entuzjazm. Jest mniejszy od wcześniejszych modeli Tesli, za to znacznie od nich tańszy – w USA kosztuje 35 tys. dolarów. W tydzień po prezentacji Tesli 3 złożono na nią 325 tys. zamówień na całym świecie.
Pierwsze egzemplarze Tesli 3 na rynku amerykańskim pojawią się pod koniec 2017 r. W 2018 r. Tesla zamierza wyprodukować 500 tys. modelu 3. Zamówień jest jednak znacznie więcej i tu pojawiła się szansa dla Polski.
Fabryka, którą Tesla zamierza wybudować w Polsce, ma produkować 500 tys. Tesli 3 rocznie – auta przeznaczone byłyby na rynek polski i na całą Europę. W ten sposób Tesla będzie dostarczać milion Tesli 3 w ciągu roku. Do tego trzeba doliczyć kolejne pół miliona z planowanej fabryki w Chinach, jednak chińskie Tesle 3 przeznaczone będą tylko dla chińskich klientów.
Dlaczego Elon Musk wybrał Polskę? Plan elektromobilności był jednym z argumentów, ale nie najważniejszym. Zdecydowały także bardzo dobre opinie o polskiej fabryce Opla (należącego do niedawna do GM) w Gliwicach, bliskość rynku niemieckiego, gdzie trafi większość elektrycznych Tesli 3 z Polski, prawdopodobnie także ulgi w podatkach, jakie zadeklarowała strona polska.
Elon Musk to biznesmen wizjoner – jego plan zakłada, że inwestycja zwróci się, zanim z polskiej fabryki wyjadą pierwsze Tesle 3. Jak to możliwe? Akcje Tesli warte są na dziś ok. 280 dolarów za sztukę. Musk liczy, że informacje o fabryce w Polsce i zwiększeniu planowanej produkcji Tesli 3 do miliona sztuk spowodują znaczący wzrost cen akcji – być może nawet do 300 dolarów za akcję. W takiej sytuacji inwestycja w Polsce (realizowana oczywiście z kredytów) byłaby „za darmo".
Gdzie powstanie fabryka Tesli 3? Jedną z branych pod uwagę lokalizacji jest warszawska FSO. Nie ma tam co prawda nowoczesnych hal nadających się do produkcji Tesli, jednak są tam tereny, które możnaby wykorzystać. Fabryka Tesli to nowoczesny obiekt na miarę XXI wieku – pewne wyobrażenie daje projekt fabryki we Fremont w USA. Olbrzymia hala ma dach w całości zabudowany panelami słonecznymi, które dostarczają energii elektrycznej. W Polsce byłby to pierwszy tego typu obiekt.
Czy elektryczna Tesla 3 ma szansę na polskim rynku? Tak! To samochód wielkości dużego kompaktu, a nawet zbliżony do aut klasy średniej. Baterie litowo-jonowe zapewniają zasięg do 350 km na jednym ładowaniu. To dystans zbliżony do tego, jaki mają auta spalinowe na jednym tankowaniu. Tesla 3 ma znakomite osiągi – do „setki" przyspiesza w 6 sekund. Auto może przewieźć do 5 osób i spory bagaż. Wnętrze jest bardzo futurystyczne – zamiast przycisków na desce rozdzielczej kierowca ma do dyspozycji 15-calowy ekran, na którym znajdują się ikony do sterowania wszystkim funkcjami samochodu.
W USA Tesla 3 kosztuje 35 tys. dolarów. To ok. 140 tys. zł. Polskie Tesle mają być tańsze – ich cena nie przekroczy 80-90 tys. zł. Tyle mniej więcej kosztują dobrze wyposażone kompakty i najtańsze auta klasy średniej. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że polski rząd zadeklarował ulgi dla nabywców Tesli 3 w wysokości 50 proc. wsparcia, jakie dostają klienci w USA (wynosi ono na rynku amerykańskim od 7,5 do 13 tys. dolarów).
Szczegóły dotyczące fabryki Tesli w Polsce zarząd Tesli Inc. ma opublikować 1 kwietnia w godzninach wieczornych (czasu amerykańskiego).
Tesla Model 3
Tesla Model 3