Warto zauważyć, że Honda Accord jako pierwsza uzyskała trzygwiazdkową ocenę w testach z udziałem fantomów pieszych w klasie dużych samochodów rodzinnych.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników opublikowanych przez EuroNCAP. Potwierdzają one, że nowa Honda Accord jest wiodącym modelem pod względem ogólnego bezpieczeństwa dorosłych, dzieci i pieszych w klasie dużych samochodów rodzinnych. W związku z realizowanym przez nas planem zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg, dodatkowo zastosowaliśmy w Accordzie zaawansowane aktywne elementy ochrony będące najbardziej skutecznymi stosowanymi obecnie w praktyce technologiami bezpieczeństwa - powiedział Ken Keir, wiceprezes Honda Motor Europe.

Ponadto EuroNCAP po raz pierwszy opublikował wyniki testów Whiplash dla przednich siedzeń, w których Accord zdobył 2,26 punktu na 4 możliwe i jest to bardzo dobry rezultat.

Profil bezpieczeństwa Hondy Accord

Pasywne elementy bezpieczeństwa dopełnione zostały szeregiem znakomitych systemów dynamicznych zapewniających jeszcze większe bezpieczeństwo niż we wcześniejszych wersjach Accorda. System kontroli stabilności jazdy VSA (Vehicle Stability Assist) stanowi standardowe rozwiązanie we wszystkich wariantach, a zaprojektowany został z myślą o ułatwieniu kierowcy zachowania kontroli nad pojazdem w trakcie pokonywania zakrętów, przyspieszania i wykonywania gwałtownych manewrów dzięki odpowiedniemu hamowaniu lewą lub prawą parą kół w zależności od sytuacji oraz optymalnemu dostosowywaniu momentu obrotowego silnika.

Samoadaptacyjne elektryczne wspomaganie kierownicy

Nowy Accord wyposażony jest również w innowacyjny system wykorzystujący właściwości zarówno VSA, jak i elektrycznego wspomagania kierownicy EPS (Electric Power Steering). System ten, zwany samoadaptacyjnym elektrycznym wspomaganiem kierownicy, wykrywa niestabilne zachowanie pojazdu na śliskiej nawierzchni zarówno w trakcie pokonywania zakrętów, jak i hamowania, a następnie automatycznie wysyła sygnały do układu kierowniczego, mające ułatwić kierowcy prowadzenie pojazdu we właściwym kierunku.

Sygnały te są ledwo zauważalne, a prowadzący pojazd przez cały czas zachowuje kontrolę nad kierownicą. Jednak są one na tyle sugestywne, że wywołują u kierowcy pożądane zachowania intuicyjne i reakcje, które pozwalają mu odzyskać stabilność pojazdu i skrócić drogę hamowania bez utraty kontroli nad samochodem.

Wspomaganie jazdy dostępna we wszystkich wariantach

W wersjach Executive modeli z silnikami 2.2 i-DTEC oraz 2.4 i-VTEC dostępna jest opcja opracowanego przez Hondę zaawansowanego systemu wspomagania jazdy ADAS (Advanced Driving Assist System), w skład którego wchodzą trzy najnowocześniejsze układy podnoszące bezpieczeństwo do niedostępnego wcześniej poziomu. Pierwszym z nich jest system utrzymywania na pasie ruchu LKAS (Lane Keeping Assist System) wykorzystujący kamerę do wykrywania odchyleń od jazdy w obrębie obranego pasa ruchu i wspomagający w razie potrzeby kierowanie, zmniejszając dzięki temu uciążliwość jazdy po autostradzie i jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo.

Adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) wykorzystuje radar o milimetrowych falach do utrzymania odpowiedniej odległości za pojazdem jadącym z przodu, zapewniając większy komfort jazdy i mniejsze zmęczenie kierowcy. Z kolei system ograniczający skutki kolizji CMBS (Collision Mitigation Brake System) monitoruje odległość pomiędzy Accordem a pojazdem poprzedzającym oraz prędkość zmniejszania się tego dystansu. W przypadku ryzyka wystąpienia kolizji system ostrzega kierowcę o zagrożeniu i pomaga zmniejszyć siłę uderzenia w sytuacji, gdy kolizja staje się nieunikniona.

Systemy te uzupełniają zastosowane w Hondzie Accord układy bezpieczeństwa pasywnego, takie jak przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia, dwustopniowe czołowe poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz uchwyty ISOFIX do zamocowania fotelika dziecięcego we wszystkich modelach. W wyposażeniu znajdują się również aktywne przednie zagłówki aktywowane w momencie silnego uderzenia w tył samochodu i wypychane w kierunku głowy osoby siedzącej w fotelu w celu zapobiegnięcia urazom kręgosłupa.

Struktura nadwozia typu Advanced Compatibility Engineering (ACE)

Wprowadzana sukcesywnie w kolejnych modelach Hondy struktura nadwozia typu ACE zastosowana w nowym Accordzie zapewnia pasażerom zwiększoną ochronę w razie wypadku.

Wielokątna struktura przedniej części nadwozia została zaprojektowana tak, by zapobiec deformacji kabiny poprzez rozproszenie energii zderzenia z dala od przedziału pasażerskiego za pośrednictwem licznych dróg przenoszenia nacisku. Ma to szczególne znaczenie podczas czołowej kolizji pojazdów o różnej wielkości, masie i konstrukcji ramy.

Aby zapewnić najlepszą możliwą ochronę przed skutkami bocznego uderzenia, inżynierowie Hondy zwiększyli ramy boczne i dobrali materiały zapewniające odpowiednią sztywność i trwałość w najbardziej newralgicznych miejscach bez niepotrzebnego zwiększania ich masy.

Nowy Accord wyposażony jest także w wiele - znanych z innych modeli Hondy - elementów zwiększających ochronę pieszych, takich jak sworznie wycieraczek przedniej szyby wyłamujące się w chwili zderzenia, zderzaki pochłaniające energię zderzenia oraz zawiasy maski silnika tworzące większą przestrzeń pomiędzy maską a silnikiem umożliwiającą większe odkształcenia absorbujące energię uderzenia.

Źródło i zdjęcia: EuroNCAP i Honda