Zmodyfikowane testy zderzeniowe Euro NCAP okazały się trudniejsze dla standardowo skromnie wyposażonych aut. Najniższą ocenę – trzy gwiazdki – otrzymało pięć modeli: SsangYong Tivoli, SsangYong XVL, Fiat Tipo, Toyota Hilux i Suzuki Baleno. Jednak po doposażeniu tych aut w systemy bezpieczeństwa, ostateczny wynik okazał się już sukcesem.
W 2016 r. testom zderzeniowym EuroNCAP poddano 25 samochodów, ale było wśród nich 18 modeli. Najwyższą ocenę – pięć gwiazdek – otrzymało 14 aut.
Mamy już podsumowanie roku 2016 i wiemy, które auta okazały się najbezpieczniejsze. Wyniki porównano w czterech kategoriach: ochrony osoby dorosłej, ochrony dziecka, ochrony pieszego i wyposażenie auta w systemy bezpieczeństwa.
EuroNCAP wyróżniło tylko trzy kategorie, ponieważ w innych testom poddano zbyt mało aut, aby je porównywać.
Wśród małych aut rodzinnych najlepszy wynik uzyskał Hyundai Ioniq, który za ochronę osoby dorosłej otrzymał 34,9 punktów (91 proc. możliwych do zdobycia), za ochronę dziecka – 39,4 punktów (80 proc.), za ochronę pieszego – 29,8 punktów (70 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa – 9,9 punktów (82 proc.)
Trzecią kategorią, która została wyróżniona w 2016 r. był mały SUV. Najwyżej oceniony został w tej kategorii Volkswagen Tiguan. Za ochronę osoby dorosłej model ten otrzymał ocenę 36,7 punktów (96 proc.), za ochronę dziecka – 41,5 punktów (84 proc.), za ochronę pieszego – 30,6 punktów (72 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa – 8,2 punktów (68 proc.)
W klasie premium nie było konkurentów dla Mercedesa, który za ochronę osoby dorosłej otrzymał ocenę 36,3 punktów (95 proc.), za ochronę dziecka - 44,6 punktow (90 proc.), za ochronę pieszego - 32,5 punktów (77 proc.) i za systemy bezpieczeństwa - 7,4 punktów (62 proc.)
W kategorii dużych aut rodzinnych najwyżej oceniona została Toyota Prius. Model ten za ochronę osoby dorosłej otrzymał ocenę 35 punktów (92 proc.), za ochronę dziecka – 40,3 punktów (82 proc.), za ochronę pieszego – 32,7 punktów (77 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa 10,2 punktów (85 proc.)
Najgorszy wynik ze wszystki aut poddanym testom zderzeniowym w 2016 r. uzyskały dwa modele SsangYonga. Za ochronę osoby dorosłej przyznano ocenę 28,3 punktów (74 proc.), za ochronę dziecka - 30,4 punktów (62 proc.), za ochronę pieszego - 23,2 punkty (55 proc.) oraz za systemy bezpieczeństwa (a właściwie ich brak) - 3 punkty (25 proc.)