Niezależny instytut już wcześniej potwierdził wysoką jakość zagłówków modelu Insignia pod względem ochrony przed urazem kręgosłupa szyjnego.

- Zaprojektowaliśmy, opracowaliśmy i zbudowaliśmy Insignię tak, żeby stał się on jednym z najbezpieczniejszych samochodów na drogach, a sposób, w jaki się sprawował w testach Euro NCAP potwierdza znaczenie naszych rozwiązań technicznych - mówi Hans Demant, dyrektor generalny Opla i wiceprezes ds. technicznych General Motors Europe. Insignia została nagrodzona przez 59 europejskich dziennikarzy, którzy wybrali model Insignia "Samochodem Roku 2009.

Konstrukcja struktury nadwozia i systemów zabezpieczenia przewożonych osób nowego modelu Opla ma na celu spełnienie wszystkich aktualnych i przewidywanych norm bezpieczeństwa wypadkowego nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Tak więc, samochód ten oferuje optymalną ochronę we wszystkich sytuacjach jakie mogą wystąpić podczas jego użytkowania.

Oprócz solidnej struktury nadwozia, wyposażenie bezpieczeństwa modelu Opel / Vauxhall Insignia obejmuje aż do 8 poduszek powietrznych, nowe aktywne zagłówki z przodu oraz podwójnie napinane pasy dla pasażerów na przednich siedzeniach. Przyglądając się dalej aktywnemu wyposażeniu bezpieczeństwa widzimy, że Opel Insignia oferuje ABS z licznymi funkcjami pomocniczymi, kontrolę trakcji (TCPlus), nowej generacji ESPPlus jak również adaptacyjne światła hamowania (Adaptive Brake).

Co więcej, wybór opcji może zwiększać stabilność oraz pomagać kierowcy, jak adaptacyjne światła przednie AFL+ (Adaptive Forward Lighting), Adaptacyjny napęd 4x4 lub system kamer Opel Eye.

Mocny przedział bezpieczeństwa dla pasażerów

Podstawą bezpieczeństwa biernego w modelu Insignia jest sztywny przedział dla pasażerów, zbudowany głównie z wysoko wytrzymałej stali.

Ażeby zaabsorbować energię uderzenia w razie wypadku, przód, boki i tył przedziału dla pasażerów są otoczone przez strefy zgniotu, które odkształcają się i chronią pasażerów w kontrolowany sposób. Z przodu zaprojektowane są trzy różne trasy obciążenia do absorbowania i kanalizowania sił udarowych: przednia rama pomocnicza, człony podłużne stanowiące jej elementy nośne i górne szyny prowadzące do dolnych słupków A.

Z tyłu, dwa dalsze człony podłużne są ze sobą połączone aluminiową belką zderzaka. W razie silnego uderzenia w tył, są one zaprojektowane tak, ażeby wybrzuszały się i deformowały w sposób progresywny, kierując energię zderzenia w kierunku dolnych słupków C, łuków kół i podłogi. Do ochrony przed uderzeniami z boku, gdzie istnieje niewiele miejsca na konstruowanie stref zgniotu, struktura nadwozia jest zaprojektowana tak, ażeby następowało rozpraszanie obciążeń. Drzwi mają stalowe belki wzmacniające, które teraz są montowane po przekątnej.

Ten układ sprawdził się jako skuteczniejszy w obciążaniu słupka B, progu oraz członów poprzecznych podłogi i dachu jako pojedynczej sieci przenoszącej obciążenia.

Środki chroniące pieszych przed uderzeniem w głowę objęły zapewnienie odpowiedniego odstępu dla wszystkich sztywnych punktów pod maską silnika, jak również zastosowanie "miękkiej" konstrukcji maski silnika, z szerokimi otworami w wewnętrznej powłoce w celu zapewnienia elastyczności jak również sztywności.

Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego

Przy standardowym wyposażeniu w sześć poduszek powietrznych oraz opcjonalnymi poduszkami bocznymi z tyłu, model Opel/Vauxhall Insignia oferuje optymalną ochronę.

Dwustopniowe przednie poduszki powietrzne: Wraz z napinaczami wstępnymi pasów bezpieczeństwa, dwustopniowe napełnianie przednich poduszek powietrznych zapewnia optymalną ochronę w razie wypadku: W trakcie stosunkowo łagodnego uderzenia przy prędkości około 30 km/godz., uruchomiany jest tylko pierwszy stopień napełniania poduszki powietrznej. Druga faza z pełnym napełnieniem poduszki nastąpi w razie groźniejszego uderzenia z przodu.

- Boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę: Te poduszki powietrzne są tak umieszczone, że biodra pasażerów w trakcie zderzenia bocznego są dobrze chronione - są to sytuacje, które za względu na stosunkowo głęboki punkt kolizji, nie były symulowane w standardowych testach zderzeń bocznych Euro NCAP.

- Boczne poduszki powietrzne w tylnych siedzeniach również są dostępne w modelu Insignia.

- Kurtynowe poduszki powietrzne do ochrony głowy na szynach dachowych pokrywające całą powierzchnię szyb. Kontur tych poduszek powietrznych przemieszcza się tak daleko do środka, że chroni również małych pasażerów, takich jak dzieci 12-letnie i starsze.

- W razie poważnej kolizji (z napełnieniem poduszek powietrznych) automatycznie włączają się światła awaryjne, a zamki drzwi są automatycznie odblokowywane w celu ułatwienia dostępu do wnętrza pojazdu.

Liczne systemy

Zadaniem wszystkich wcześniej wymienionych elementów jest zapobieganie lub zmniejszenie ryzyka zranień w razie wypadku. Lecz zanim to się zdarzy, cały wachlarz sprzętu jest ukierunkowany na zredukowanie ryzyka zaistnienia wypadku, jest to część wyposażenia bezpieczeństwa aktywnego:

- układ ABS (Anti-lock Braking System) z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, kontrolą hamowania na łukach i rozbudowanym układem wspomagania hamowania oraz pomoc w rozpoczynaniu jazdy pod górę;- elektroniczny program stabilności (ESPPlus - Electronic Stability Program);- kontrola trakcji (TCPlus - Traction Control);- adaptacyjne światłą hamowania, które ostrzegają pojazdy jadące za Insignią, jeżeli nastąpi nagłe hamowanie lub jeżeli interweniuje ABS przy prędkościach powyżej 30 km /godz.;

Dodatkowo, szereg opcji może zwiększyć stabilność i wspomóc kierowcę. Obejmują one:- adaptacyjne światła przednie (AFL+);- system kamer Opel Eye;- FlexRide (mechatroniczny układ podwozia pomaga samochodowi w automatycznym dostosowywaniu się do warunków jazdy);- adaptacyjny napęd 4x4 (w sportowym rodzaju wykończenia "Sport Trim", system SWD jest ulepszony przez dodanie elektronicznie sterowanego dyferencjału o ograniczonym poślizgu - eLSD - Limited Slip Differential);- system monitoringu ciśnienia w oponach (TPMS - Tire Pressure Monitoring System);- program stabilności przyczepy. Jeśli samochód jest wyposażony w składany hak do przyczepy, model Insignia jest dostępny wraz z funkcją stabilności przyczepy oferującą jej optymalną stabilność.