Z wszelkich prognoz analityków wynika, że 2012 rok będzie najgorszym od 2007 roku i wielu producentow skończy go ze znacznymi stratami. Coraz bardziej odczuwalna jest walka cenowa, w której europejscy producenci konkurują z japońskimi i poludniowokoreańskimi markami.

Szef Fiata i Chryslera Sergio Marchionne jest jednak dobrej myśli i uważa, że jego plany powinny przynieść odczuwalną poprawę sytuacji ekonomicznej koncernu w latach następnych. Pomogą mu w tym nowe modele, wśród których nie ma jednak prawdziwej lokomotywy.

Marcionne uważa, że mocną stroną Fiata są pojazdy użytkowe oraz model 500, który na wielu rynkach jest liderem w swoim segmencie. Marka zamierza koncentrowac się przede wszystkim na małych samochodach. Jednak jak widać wciąż nie ma pomysłu na następcę Fiata Punto, modelu który zawsze stanowił siłe napędową marki.

Nie przyniosła spodziewanych efektów integracja sieci dilerskiej Chryslera i Lancii. W segmencia samochodów premiowych koncern wciąż liczy na przebudzenie się marki Alfa Romeo i Maserati, dla których pryzgotowano już nowe premiery. Jeep ma przygotować modele specjalnie dedykowane na rynki europejskie, a Lancia ma produkować pod swoją marką auta z palety Chryslera.

W 2013 roku włoski koncern zapowiada premiery 6 nowych modeli oraz 4 po faceliftingu. Jedyną premiera Fiata będzie siedmioosobowy model 500XL, a w następnym roku crossover 500X. Większa ofensywa marki zapowiadana jest dopiero na 2016 rok, gdy do produkcji wejdzie 6 nowych modeli i 2 po faceliftingu.

Alfa Romeo swoją ofertę w przyszłym roku poszerzy o sportowy model 4C, a MiTo i Giulietta przejdą facelifting. Rok 2014 zapowiada dwie premiery – sedan Giulia i duży SUV. Rok 2015 – corssover, Spider i duży sedan, a w 2016 roku doczekamy się następcy MiTo i Giulietty.

Maserati planuje w 2013 roku premiery dwóch sedanów. Będzie to nowe Quattroporte i mniejszy Ghibi. W 2014 roku do oferty dołączy SUV o nazwie Levante.

Premiery nowych modeli Lancii przewidują jeden nowy model i jeden facelifting.

Jeep przygotowuje na 2013 rok nowy model i dwa faceliftingi, a w 2014 roku premierę crossovera, który będzie spokrewniony technicznie z Fiatem 500X.

Jedną premierę modelu użytkowego na 2013 rok planuje także Fiat Professional.

Fiat wciąż nie ogłasza oficjalnie planu dalszej restrukturyzacji i ewentualności zamykania zakładów i grupowych zwolnień. Naszym zdaniem nadal istnieje duże zagrożenie dla najlepszej europejskiej fabryki Fiata w Tychach, dla której wciąż szefowie koncernu nie mają pomysłu na ponowne ożywienie. Produkcja spada, bo nie trafione zostały modele, które mogłyby stanowić siłę napędową dla tego nowoczesnego i wydajnego zakładu, słynącego z wysokiej jakości produk