• Fiat Multipla to obiekt drwin i żartów ze względu na swój specyficzny wygląd, jednak mimo to ma on dużo fanów wśród zwykłych użytkowników, jak i miłośników modyfikacji
  • Francuski kanał na YouTube "Vilebréquin" postanowił poddać nabyty model Multipli poważnemu tuningowi, przez co projekt generuje prawie 1000 KM
  • W Polsce, włoski "delfin" doczekał się własnego fanklubu, w którym popularnością cieszy się modyfikowanie go przez wstawienie silnika V6
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Włoski projekt Fiata Multipli okrzyknięty został w 2008 r. drugim najbrzydszym autem świata według The Daily Telegraph, a przegrał on tylko z Pontiakiem Aztekiem. Podobne "wyróżnienie" zdobył on także w latach 2014 oraz 2018. Wydawać by się mogło, że okrzyknięty tak złą sławą nie znalazł sobie żadnych zwolenników. Nic bardziej mylnego! Auto dzięki swoim rozwiązaniom wewnątrz jest bardzo wygodne w użytkowaniu, a wersje poliftowe po 2004 r. mają już bardziej "typowy" wygląd. Dodatkowo w ostatnim czasie zauważyć można duży wzrost popularności pierwszej generacji modelu wśród tunerów, którzy doceniają wyróżniający się wygląd i chcą zrobić "coś innego niż kolejnego super-Civica".

Fiat Multipla - 1000 koni i silnik Corvette

Trzeba przyznać, że twórcy kanału Vilebrequin mają rozmach. Francuzi postanowili, przerobić kupionego Fiata Multiple pierwszej generacji w potężny samochód do wyścigów równoległych. Projekt rozpoczął się w roku 2019, a ostatnie prace nad nim skończyły się w lipcu tego roku i ciężko jest powiedzieć, że dużo zostało z pierwotnej wersji auta.

Na pierwszy rzut oka dostrzec można znacznie poszerzone osie oraz tzw. "widebody kit", nadający nie tylko sportowego charakteru, ale także poprawiający aerodynamikę w aucie. Dodatkowego pazura rodem z wyścigów DTM dodaje malowanie w stylu Michelin z dużym logo producenta opon na bokach. Z tyłu projektu możemy zaś zobaczyć kolejne rozwiązania aerodynamiczne, nad którymi króluje gigantyczny spoiler.

Najważniejsze są jednak zmiany, jakie dotknęły wnętrza pojazdu, a ich jest mnóstwo. Zacznijmy od serca. W momencie zakupu przez youtuberów Fiat napędzany był przez wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.6 l, który generował 102 KM. Nie był to oczywiście wynik, jaki oczekiwali na hamowni, dlatego w jego miejsce wstawiony został turbodoładowany silnik V8 z Chevroleta Corvette Z06 siódmej generacji. Jak już szaleć to szaleć, dlatego według informacji francuskich twórców bazowa wersja silnika generująca 659 KM mocy powinna po modyfikacjach wygenerować około 1000 KM.

Wnętrze także uległo skrajnym modyfikacjom. Projekt został w pełni pozbawiony tylnych drzwi oraz siedzeń. Fotele kubełkowe zostały wstawione wyłącznie dla kierowcy oraz przedniego pasażera, resztę miejsca natomiast zajmuje potężna klatka bezpieczeństwa. Na chwilę obecną nie znamy dokładnych osiągów, jakie posiada stworzona przez kanał Vilebréquin Multipla, jednak można mieć pewność, że w wyścigu na 1/4 mili będzie budzić postrach wśród rywali. Samochód zaprezentowany zostanie podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w dniach 17-23 października.

Fiat Multipla — tuning na polskie drogi

Jak się okazuje, nie tylko francuzi wpadają na szalone pomysły tuningowania Fiata Multipli. Włoski minivan jest samochodem, który w Polsce posiada własny fanklub i sporą grupę moderów. Zgodnie z tradycją w wakacje rokrocznie organizowany jest zlot właścicieli i miłośników modelu, który w minione wakacje br. odbył się już po raz 22. Jak podaje portal multiplaklub.pl na ostatnim zlocie największą popularnością cieszyły się projekty "delfina" z zamontowanym silnikiem 2.5 l V6 Busso produkcji Alfy Romeo, co na pewno jest połączeniem wyjątkowym. Taki swap sprawia, że rodzinny minivan osiąga na papierze 190 KM mocy. Co ciekawe, w sieci znaleźć możemy projekty z tą jednostką, które dalej wykorzystują półautomatyczną skrzynię, która była montowana seryjnie. Oczywiście ona także nie uniknęła pewnych zmian. Przykład takiego projektu zobaczyć możecie poniżej.

Fiat Multipla — niedoceniany minivan o kontrowersyjnej urodzie

Ciężko nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że wygląd Fiata Multipli można lubić lub nienawidzić. Sylwetka oraz charakterystyczne światła drogowe umieszczone bezpośrednio pod przednią szybą zdecydowanie wyróżniają się w tłumie. Jak się okazuje projekt przodu włoskiego auta miał nawiązywać do delfina butlonosego i jego "uśmiechu". Jak twierdzi większość fanów motoryzacji ciężko jednak znaleźć tu podobieństwo, a wygląd i bryła minivana to głównie powód do żartów. Czym, więc oprócz specyficznego wyglądu wyróżnia się w takim razie Multipla. Zdecydowanie wnętrzem, które jest równie dyskusyjne.

Na początku wygląd, który.... może się podobać lub nie. Projektanci Fiata zdecydowali się na futurystyczny jak na tamte czasy design z dużą ilością obłych kształtów. Cała konsola wraz z zegarami przesunięta została na środek, przez co kierowca przed sobą ma tylko kierownicę. Taki posunięcie miało na celu zagwarantować kierowcy jak największą ilość przestrzeni. Na konsoli znaleźć możemy radio, duże wyloty nawiewów oraz pokrętła do sterowania klimatyzacją skierowane w kierunku kierującego.

Fiat Multipla - wnętrze Foto: Stellantis
Fiat Multipla - wnętrze

To, co wyróżnia całość to ergonomia i przestrzeń w aucie. Charakterystyczne dla modelu jest wykorzystanie sześciu niezależnych siedzeń w dwóch rzędach. Takie rozwiązanie pozwala na dowolne przestawianie, a nawet demontowanie miejsc i dostosowywanie wnętrza auta do swoich potrzeb. Bagażnik ma pojemność 430 litrów, którą poprzez wyjęcie tylnych siedzeń można zwiększyć do aż 1 900 litrów.

Fiat Multipla - siedzenia Foto: Stellantis
Fiat Multipla - siedzenia

Pewne jest, że Fiat Multipla zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii jako auto charakterystyczne, odważne i zdecydowanie niemające szans na wygranie konkursu piękności. Jego oryginalność i nietypowy wygląd przykuwają jednak uwagę niektórych pasjonatów, którzy w rezultacie postanawiają tak jak kanał "Vilebrequin" stworzyć 1000-konnego delfina. Projekt ten będzie zdecydowanie ciekawym egzemplarzem dla wszystkich uczestników Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.