Najnowszy test zderzeniowy Euro NCAP przeprowadzono na Fiacie Tipo. Wyniki okazały się bardzo złe, bo w standardowej wersji Tipo uzyskało zaledwie trzy gwiazdki, a wyposażone w opcjonalny pakiet bezpieczeństwa – cztery gwiazdki. Jak na współczesne, europejskie auto jest to wyjątkowo słaby rezultat. W tym roku takie same wynik testów zderzeniowych dwóch wariantów uzyskał inny niedrogi model – Suzuki Baleno. Trzy gwiazdki w tym roku otrzymała zaś Toyota Hilux.

Testy zderzeniowe Euro NCAP pozwalają sprawdzać samochód w dwóch wariantach: podstawowym oraz wyposażonym w systemy bezpieczeństwa dostępne na wszystkich rynkach, gdzie dany model jest sprzedawany oraz instalowane w tym modelu w „dużych ilościach”. W przypadku Fiata pakiet bezpieczeństwa obejmuje system ostrzegający przed zderzeniem przodem z automatycznym hamowaniem, które uruchamia się przy małych i dużych prędkościach, ale nie reaguje na możliwą kolizję z pieszym.

Eksperci z Euro NCAP zdają sobie oczywiście sprawę, że Tipo ma być samochodem, który dostarcza maksimum funkcjonalności za jak najmniejszą cenę, ale zdecydowanie zalecają wybór wersji wyposażonych w systemy zwiększające bezpieczeństwo uwzględnione w drugim teście zderzeniowym.

Warto jednak zaznaczyć, że dodanie tych systemów nie zwiększa realnej odporności na testy zderzeniowe. Oceny uzyskane w obu testach są bowiem identyczne. Bezpieczeństwo dorosłych zostało ocenione na 82 proc., dzieci – na 60 proc., a pieszych – na 62 proc. Skąd więc różnica w liczbie gwiazdek? Otóż wersja podstawowa uzyskała ocenę 25 proc. za systemy wspomagające bezpieczeństwa, a bogatsza – 57 proc. Dla porównania, w przypadku wspomnianego Suzuki Baleno oceny te wyniosły odpowiednio 85 proc., 73 proc., 65 proc. i 43 proc. – dla wersji z pakietem bezpieczeństwa. Były zatem wyższe niż w przypadku Tipo.

Dodajmy jeszcze, że testowane w 2014 r. budżetowe Peugeot 301 i Citroen C-Elysse również uzyskały po trzy gwiazdki, ale relatywnie niedrogi Citroen C4 Cactus – cztery gwiazdki.