Fiat produkuje powiększona „pięćsetkę” w byłej fabryce Zastavy w serbskim Kragujevacu od lipca 2012 roku. Modernizacja i inwestycje kosztowały koncern z Turynu 1 mld euro. Ostatecznie cała fabryka stała się własnością Fiata, który ma 67 proc. udziałów w tym przedsiębiorstwie.

W 2012 roku bramy zakładu opuściło 30 tys. aut, a w tym roku produkcja miała osiągnąć 110-140 tys. egz. Wszystko wskazuje jednak na to, że zrealizowanie tego celu się nie uda.

Nieoczekiwanie 30. października 2012 roku produkcja Fiata 500L wstrzymana. Rzecznik Fiat Automobili Srbija Aleksandra Ranković potwierdziła: „produkcja została wstrzymana, a my nie wiemy kiedy ponownie zostanie wznowiona”.

Jest to efekt protestu pracowników jednej z firm transportowych, która zalega z wypłatami pensji. Zablokowana została droga dojazdowa i tory kolejowe, które prowadza do zakładu. Z tego względu dostawcy komponentów nie mogą realizować zamówień. Nie ujawniono nazw firm, a blokada trwała 10 dni.

Fabryka Fiata w Kragujevacu jest ważnym ogniwem serbskiej ekonomii i największym eksporterem w tym kraju. Jednak wciąż pojawiają się nieoczekiwane problemy z załogą. Jak pamiętamy, w maju 2012 roku jeden z pracowników uszkodził śrubokrętem nadwozia ponad 30 aut przygotowanych do sprzedaży. Stało się to w odwecie, gdy włoski szef nie chciał podczas jego zmiany zgodzić się na przerwę dla palących.