• Ford chętnie chwali się najmocniejszymi wariantami Mustanga, ale w ofercie zawsze były też wersje, które dynamiką przegrywały z miejskimi maluchami
  • Obok 7 najciekawszych – zdaniem Forda – wersji Mustanga z ostatnich 25 lat, pokazujemy też kilka żenujących wersji tego modelu
  • Mustang II to model, który powstał jako odpowiedź Forda na kryzys paliwowy lat 70. Kryzys minął, wstyd pozostał
  • W latach 80. i 90. Mustangi nie należały do najpiękniejszych aut, ale przynajmniej miewały ciekawe, mocne wersje limitowane

Jest tylko jedna, niepowtarzalna szansa, żeby zrobić dobre pierwsze wrażenie, a moja osobista znajomość z Fordem Mustangiem zaczęła się kiepsko. Jako zakochany w autach dzieciak w latach 80 z zachwytem pochłaniałem wszelkie szmuglowane z Zachodu gazety i foldery motoryzacyjne, a kiedy na szaro-burych prl-owskich ulicach mojego miasta pojawiało się jakieś zaparkowane, ciekawe auto, to prędzej czy później na bocznej szybie miało odcisk mojego nosa. I doskonale z tamtych czasów pamiętam pierwszego Mustanga I, którego zobaczyłem na ulicy i wycięte z jakiejś gazety zdjęcie policyjnego pościgowego Forda Mustanga SSP. Jak ja wtedy marzyłem, żeby kiedykolwiek móc się takim autem przejechać!

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Minęło kilkanaście lat, był początek lat 90., miałem już prawo jazdy, a znajomy sprowadził właśnie Mustanga, który wyglądał niemal jak ten, którego pamiętałem ze zdjęć. I nie miał nic przeciwko temu, żebym zrobił nim rundkę! Spełnienie szczenięcego marzenia było w zasięgu ręki!

I... czar prysł.

Po przekręceniu kluczyka, zamiast bulgotu spod maski Mustanga usłyszałem dźwięk silnika jak w... Żuku. Wnętrze auta było tandetne, nawet na tle ówczesnych Polonezów, a po ruszeniu rozczarowanie tylko się pogłębiało. To nie był żaden Mustang, to był leniwy osioł! Kolega kupił popsuty samochód? Tak, ale popsuty przez fabrykę! Okazało się, że pod maską ten "sportowy samochód" miał 4-cylindrowy silnik 2.3 zasilany gaźnikiem, o mocy poniżej 90 KM. Tak, Ford robił takie nudne i byle jakie Mustangi, od których europejski Ford Fiesta z silnikiem 1.1 był szybszy, nie mówiąc o tym, że Fiesta lepiej się prowadziła i hamowała.

"Tylko nie jedź za daleko, bo to ma wir w baku." – ostrzegał kolega. I miał rację, bo "amerykańskie" zużycie paliwa to była jedyna rzecz, która w tym aucie była zgodna z moimi wyobrażeniami.

Mustangi udane i udane inaczej

Po co ten wstęp? Żeby wyjaśnić, dlaczego jestem do Forda Mustanga nieco uprzedzony. Może gdybym pierwszą przejażdżkę Fordem Mustangiem odbył egzemplarzem z solidnym silnikiem V8 pod maską, byłoby inaczej. A więc specjalnie dla was, żebyście nie popełnili tego samego błędu co ja, poniżej lista tych Mustangów, które zdaniem Forda w ciągu ostatnich 25 lat udały się im najbardziej i które nie powinny was rozczarować. Niestety, w przypadku wielu z nich, szanse na spotkanie na żywo nie są duże.

Jako bonus ode mnie, lista kilku wersji tego modelu, które były "udane inaczej" i które mogą sprawić, że przestaniecie patrzeć na Mustanga, jak na amerykańską legendę – tych lepiej unikajcie!

Ford Mustang Mach 1 (2022)

Ford Mustang Mach 1 Foto: Ford
Ford Mustang Mach 1

Ford twierdzi, że aktualny Ford Mustang Mach 1 to najbardziej usportowiony Mustang, jaki kiedykolwiek był oferowany klientom w Europie. Można go jeszcze zamawiać (choć nie wiadomo, jak z terminem dostawy), a jego ceny startują od 320,5 tys. zł.

Mustang Mach 1 ma silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 460 KM. Specjalnie zestrojona skrzynia biegów, dodatkowa chłodnica oleju silnikowego oraz układ chłodzenia tylnej osi i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu mają pozwalać na sportową jazdę.

Konstrukcja zawieszenia bazuje na rozwiązaniach stosowanych wcześniej Mustangach Shelby GT350 i GT500.

Mustang Mach 1 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, a jak obiecuje Ford, zwiększona o 22 procent w stosunku do Mustanga GT siła docisku, ma wpływać na lepszą zdolność pokonywania zakrętów i stabilność przy dużych prędkościach. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo zapewniają krótką drogę hamowania.

Ford Mustang Shelby GT500 (2020)

Ford Mustang Shelby GT500 2020 Foto: Ford
Ford Mustang Shelby GT500 2020

Shelby GT500 to według Forda jeden z ciekawszych wariantów Mustanga z ostatnich 25 lat. Ponad 700 koni mechanicznych w seryjnym aucie dopuszczonym do ruchu, to już coś! Napęd na tylne koła przekazywany jest za pośrednictwem wału z włókna węglowego oraz 7— biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów zmieniającej przełożenia w mniej niż 100 milisekund. Pod maską pracuje ręcznie składany silnik V8 o pojemności 5,2 litra, napęd na tylne koła przekazywany jest za pośrednictwem wału z włókna węglowego oraz 7— biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów zmieniającej przełożenia w mniej niż 100 milisekund. Według danych producenta przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi 3,5 sekundy. Ford Mustang Shelby GT500 został wyposażony w zmienną geometrię zawieszenia, elektroniczny układ wspomagania kierownicy oraz hamulce Brembo.

Ford Mustang Bullitt (2019)

FORD MUSTANG BULLIT Foto: Ford
FORD MUSTANG BULLIT

50 lat po premierze filmu z kultową sceną pościgu została zaprezentowana limitowana edycja sportowego Forda – Mustang Bullitt.

Ta limitowana edycja została wyposażona w wiele wyjątkowych elementów stylistycznych: zieleń nawiązuje do oryginalnego Forda z filmu "Bullitt", a całość uzupełnia czarny grill, czarne felgi i czarne elementy wlotów powietrza. Są też czerwone zaciski Brembo i logo Bullitt w kształcie celownika.

Samochód napędza silnik V8 o pojemności 5— litrów i mocy 460 koni mechanicznych. Napęd przekazywany jest poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach.

Ford Mustang Shelby FP350S (2017)

Ford-Mustang-Shelby-FP350S 2017 Foto: Ford
Ford-Mustang-Shelby-FP350S 2017

Wyprodukowany przez Ford Performance model Shelby FP350S to limitowana wersja, którą można było kupić u amerykańskich dilerów Forda. Samochód w 2017 roku kosztował w USA ponad 114 tys. dolarów, a został opracowany do rywalizacji na torach wyścigowych w klasach Trans Am i SCCA. Mustang ten nie miał numeru VIN, co powoduje, że nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego.

Pod maską Mustanga Shelby FP350S umieszczono silnik V8 o pojemości 5,2 litra. Auto zostało wyposażone w wyścigową miskę olejową i chłodnicę oleju, skrzynię biegów Tremec oraz tylny mechanizm różnicowy Torsen.

Na zewnątrz można zauważyć karbonowy splitter oraz regulowane skrzydło, a wnętrze zostało wyposażone w zgodną z przepisami FIA klatkę bezpieczeństwa, fotele Sparco FIA Racing oraz sportową kierownicę z szybkim wypinaniem.

Ford Mustang Boss 302 (2013)

Mustang Boss-302 Foto: Ford
Mustang Boss-302

Wersja zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i nawiązuje do Mustanga Boss 302 z 1970 roku. Wersja z 2013 roku została zbudowana na bazie odmiany GT. Konstruktorzy usztywnili i obniżyli przednie zawieszenie, założyli regulowane amortyzatory, dziewiętnastocalowe felgi i wzmocniony układ hamulcowy Brembo.

Silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 444 KM, napęd przenoszony na koła tylne za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów ze sportowym sprzęgłem i mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu.

Ford Mustang FR500CJ Cobra Jet (2008)

Ford-Mustang FR500CJ Cobra Jet 01 Foto: Ford
Ford-Mustang FR500CJ Cobra Jet 01

FR500CJ Cobra to kolejny w tym zestawieniu samochód wyścigowy bez numeracji VIN, choć w swoim czasie oferowany w salonach Forda w USA. W 2008 roku kosztował 69 900 dolarów. Auto zostało przygotowane przez Ford Racing, a jego konstrukcja została zaprojektowana do udziału w wyścigach na 1/4 mili.

Model z 2008 roku nawiązuje do Forda Mustanga 428 Cobra Jet z 1968 roku, który zwyciężył w NHRA Winternationals – corocznej imprezie wyścigowej organizowana przez National Hot Rod Association (NHRA) na torze Auto Club Raceway w Pomonie w Kaliforni.

Mustang FR500CJ Cobra Jet zasilany jest silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra o mocy 400 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6— biegowej manualnej skrzyni biegów lub 3— biegowego automatu. Zawieszenie zostało wyposażone w regulowane amortyzatory Ford Racing i zestaw sprężyn do wyścigów typu drag race.

Ford Mustang SVT Cobra R (2000)

Ford-SVT-MUSTANG-COBRA-R Foto: Ford
Ford-SVT-MUSTANG-COBRA-R

W 2000 roku zadebiutował Mustang SVT Cobra, który w swoim czasie był określany najszybszym fabrycznym Mustangiem, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany.

Ford Mustang SVT został wyposażony w wolnossący silnik V8 o pojemności 5,4 litra i mocy 385 KM. Przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 4,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła około 270 km/h.

Samochód miał hamulce przystosowane do jazdy po torze i został pozbawiony wszystkich zbędnych, podnoszących wagę elementów.

Najgorsze wersje Forda Mustanga: Ford Mustang II

Tak, ten mały pokraczny samochód o zabawnie krótkim rozstawie osi to też Mustang. To i tak jedna z najwyższych wersji Mustanga II, wyposażona w silnik V*, który nie miał nawet 140 KM! Foto: Auto Bild
Tak, ten mały pokraczny samochód o zabawnie krótkim rozstawie osi to też Mustang. To i tak jedna z najwyższych wersji Mustanga II, wyposażona w silnik V*, który nie miał nawet 140 KM!

Między 1964 a 1973 rokiem Ford Mustang stał się legendą. Jak to czasem u Forda bywa, z określeniem nazw generacji nie jest łatwo – Mustangi produkowane w tych latach określane są jako Mustang I, ale w tym czasie przez rynek przewinęły się aż cztery generacje Mustanga "jedynki", jedne modele były nieco lepsze, inne gorsze – ale wszystkie odmiany z tych lat miały w sobie "coś". A później przyszedł kryzys naftowy 1973 roku i... Ford postanowił wypuścić na rynek "kryzysowego" Forda Mustanga II. Samochód był mniejszy, lżejszy, bardziej oszczędny, miał lepiej dopracowane zawieszenie i... pozbawiony uroku.

W Mustangu II najsłabszy silnik miał ok. 80 KM, najmocniejszy – niespełna 140 KM. Foto: Auto Bild
W Mustangu II najsłabszy silnik miał ok. 80 KM, najmocniejszy – niespełna 140 KM.

O ile na zdjęciach czy rysunkach wyglądał jeszcze nieźle, to w rzeczywistości mustangowe kształty źle zniosły zmianę skali – to nie żaden Mustang, to marny kucyk! Jeśli chcecie obciachowego klasyka, który pokazuje, jak ciężko kryzys paliwowy dotknął koncerny motoryzacyjne, Mustang II będzie świetnym wyborem.

Najgorsze wersje Forda Mustanga Foto: Auto Bild
Najgorsze wersje Forda Mustanga

Do wyboru: wersje z 4 cylindrowymi silnikami 2,3 litra, V6 o pojemności 2,8 l i mocy ok. 100 KM, a nawet V8 rozwijające "szalone" 140 KM. Jedną z najbardziej obciachowych wersji był Ford Mustang Cobra II ze sportowymi dodatkami, które pasowały jak świni siodło.

Nie, ten Mustang nie został uprany w zbyt ciepłej wodzie, to luksusowa odmiana na czasy kryzysu. Foto: Auto Bild
Nie, ten Mustang nie został uprany w zbyt ciepłej wodzie, to luksusowa odmiana na czasy kryzysu.
Z tej nieciekawej perspektywy Mustanga II można oglądać głównie w korku, na otwartej drodze z łatwością można to auto wyprzedzić. Czymkolwiek! Foto: Auto Bild
Z tej nieciekawej perspektywy Mustanga II można oglądać głównie w korku, na otwartej drodze z łatwością można to auto wyprzedzić. Czymkolwiek!

Ford Mustang III (1979-1983): wyglądał ciekawie, ale niektóre wersje są fatalne

Mustang 1979 Cobra. Może i mały, ale zadziorny. Pod warunkiem, że miał solidny silnik pod maską. Niestety, wiele egzemplarzy miało silniki o mocy 80-100 KM.
Mustang 1979 Cobra. Może i mały, ale zadziorny. Pod warunkiem, że miał solidny silnik pod maską. Niestety, wiele egzemplarzy miało silniki o mocy 80-100 KM.

Tu postęp względem poprzednika był zauważalny – Mustang tej generacji, choć wciąż mały, miał lepsze proporcje i doskonale pasował do zafascynowanych nowoczesnością lat 80. Tu jednak też nie brakowało pułapek – bo obok całkiem żwawych wersji, w ofercie były też i takie, które odziedziczyły napęd po drugiej generacji. Taki Mustang wyglądał jak ścigant, a nadawał się na samochód dla emeryta.

Najgorsze wersje Forda Mustanga: po liftingu Mustang III stracił resztki uroku i oryginalności. Foto: Auto Bild
Najgorsze wersje Forda Mustanga: po liftingu Mustang III stracił resztki uroku i oryginalności.

Uwaga! Rozczarowanie grozi nie tylko w przypadku flegmatycznych 4-cylindrówek, Ford zdołał tak "uekologicznić" silnik V6 o pojemności 3,3 litra, że ledwie osiągał niespełna 90 KM, i to przy zużyciu paliwa nieznacznie tylko niższym niż w przypadku jednostek V8.

Poza topowymi wersjami, Ford Mustang III był tak sportowy, jak jego kierownica wzięta wprost z modelu Crown Victoria. Foto: Auto Bild
Poza topowymi wersjami, Ford Mustang III był tak sportowy, jak jego kierownica wzięta wprost z modelu Crown Victoria.

Mustang IV – tu wieje nudą

Czytaj więcej o FORD MUSTANG

O ile Mustang II to po prostu bezdyskusyjne zwycięstwo księgowych nad designerami i inżynierami – ospały, pokraczny brzydal, to po względnie ciekawym i zadziornym Mustangu III ma rynku pojawił się najnudniejszy z Mustangów, czyli obła i nijaka wersja z lat 1993-2004. Gdyby zamiast znaczków z Mustangiem przyczepić mu logo Toyoty czy Hyundaia, nikt by się nie zorientował, że to Mustang. A jeśli jeszcze ktoś kupi to auto w podstawowej wersji (3,8 l, 147 KM), to nie dość, że ma samochód, który nudno wygląda, to też i nudno jeździ. Emocje i adrenalina pojawiają się najwyżej na zakrętach, i to nawet tych niezbyt dynamicznie pokonywanych, bo w tylnym zawieszeniu zastosowaną sztywny most.

W powiększeniu, po znaczkach widać, że to Mustang. Bez nich trudno byłoby zgadnąć. Foto: Auto Bild
W powiększeniu, po znaczkach widać, że to Mustang. Bez nich trudno byłoby zgadnąć.