GAC Motors to jedna z największych fabryk samochodowych w Chinach, która dziennie – według zapowiedzi szefów firmy - może wyprodukować nawet 1000 różnych modeli aut. Do najważniejszych w ofercie - głównie ze względu na niską cenę - należy GA3S, jednak oczkiem w głowie producentów jest jeden z najnowszych SUV-ów – GS4.
GS4 to odpowiedź Chińczyków m.in. na rosnącą popularność Kia Sportage czy Hyundaia Tucsona. Odpowiedź niewiele tańsza, bo ceny GS4 w podstawowej wersji zaczynają się już od około 70 tys. złotych (100 tys. juanów), a najwyższa wersja to koszt od około 100 tys. juanów (w wersji podstawowej) do około 110 tys. złotych (ok. 160 tys. juanów). Producent chwali się też, że GS4 jest pierwszym chińskim samochodem, który uzyskał europejskie certyfikaty.
Oprócz tego samochód robi naprawdę dobre wrażenie wizualne – został nieźle zaprojektowany, środek jest mocno dopracowany, a walory wizualne uzupełnia gama kolorystyczna proponowana przez producenta. Na próżno szukać w nim też niedoróbek znanych z innych chińskich produkcji. Choć w kokpicie przeważa plastik, całość wydaje się wykonana bardzo dobrze.
Co z silnikami? Producent w swojej ofercie ma pięć różnych jednostek napędowych. Najsłabsza o pojemności 1325 cm sześc. ma moc 101 kW, a jej moment obrotowy wynosi 202 Nm. Najciekawsze wydają się jednak silniki wysokoprężne, montowane zresztą m.in. we wspomnianym GS4.
Czy GAC Motors ma szansę na sukces w Europie? Trudno wyrokować. Kilka lat temu firma nawiązała współpracę z Azerbejdżanem, ale do tej pory nie ruszyła z dystrybucją. Ma się to zmienić już niedługo, a kolejnym krokiem – jak zapowiadają przedstawiciele firmy – będzie otwarcie się na Europę.
GAC Motors nie jest tu zresztą nieznaną marką. Kilka miesięcy temu głośno było o możliwym przejęciu Fiata przez Chińczyków, za którym stać mieli właśnie włodarze GAC. Ostatecznie do fuzji nie doszło.
Jak wygląda praca w fabryce GAC Motors w Guanghzou? Zobacz zdjęcia!