Najwięcej emocji budzi premiera sportowej Skody Octavii RS 245. Tak, liczba „245” oznacza osiąganą moc przez turbodoładowany silnik 2.0 TSI. To o 15 KM więcej niż u poprzednika. Najmocniejsza seryjna Octavia w historii przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy (liftback). Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Napęd może być przekazywany poprzez ręczną skrzynię biegów lub siedmiostopniową, dwusprzęgłową przekładnię DSG.
Auto dostosowano do dynamicznej jazdy obniżając o 14 mm zawieszenie, a także wyposażając system stabilizacji toru jazdy ESC w tryb sportowy, który współpracuje z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu VAQ. Elektronicznie sterowana blokada dyferencjału umożliwia szybsze wychodzenie z zakrętów - dostarczanie mocy na koło o zmniejszonym tarciu jest ograniczane i przekazane na drugie napędzane koło dla jak najefektywniejszego rozkładu mocy. Samochód wyposażono jeszcze w system wyboru trybu jazdy (ma również wpływ na brzmienie silnika) i progresywny układ kierowniczy. Na życzenie można zamówić również zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami.
Nie zapomniano przy tym o sportowej stylizacji Octavii RS 245. Wloty powietrza w zmodyfikowanym zderzaku przykryto osłonami o strukturze plastra miodu. Osłonę chłodnicy wykończono błyszczącą czernią. To samo tyczy się obudów lusterek bocznych, ramek szyb i imponujących 19-calowych obręczy kół. Całe oświetlenie zewnętrzne samochodu wykonano w technologii LED. Ponadprzeciętne możliwości auta zdradzają ponadto tylny spojler i podwójne zakończenie wydechu o trapezoidalnym kształcie.
We wnętrzu, utrzymanym w czarnym kolorze, panuje sportowa atmosfera. Kierowca i pasażer siedzą w mocno wyprofilowanych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami, pokrytych Alcantarą. Wielofunkcyjna sportowa kierownica pokryta perforowaną skórą posiada zintegrowane łopatki skrzyni biegów (dla DSG). Odmiana RS 245 będzie oferowana w nadwoziach liftback oraz kombi, zachowując wszystkie zalety zwykłej Octavii.
Obok sportowego wariantu na salonie w Genewie zadebiutowała również Skoda Octavia Scout, czyli kombi w wersji off-roadowej. Ten wszechstronny wariant modelu ma zwiększony o 30 mm prześwit i seryjny napęd na 4 koła z elektronicznie sterowanym, hydraulicznym sprzęgłem wielotarczowym. W trudniejszych warunkach znaczenia nabierają kąty natarcia i zejścia – zwiększone odpowiednio do 16,6 i 14,5 stopnia.
Pod maską może pracować benzynowy silnik 1.8 TSI 180 KM lub jeden z dwóch diesli: 2.0 TDI o mocy 150 lub 184 KM. Słabszy wariant wysokoprężny można teraz sparować ze skrzynią DSG. W zależności od wybranej wersji silnikowej, Skoda Octavia Scout może ciągnąć przyczepę o masie nawet dwóch ton.
Materiał powstał we współpracy z marką Skoda.