Grand Prix Abu Dhabi: ważne punkty do tytułu vice mistrza Foto: Auto Świat
Grand Prix Abu Dhabi: ważne punkty do tytułu vice mistrza

Otwarcie: 2009

Lokalizacja: Abu Zabi, Zjednoczone Emiraty Arabskie

Liczba zakrętów: 21 (10 P /11 L)

Długość okrążenia: 5.554 km

Liczba okrążeń: 55

Dystans: 305.35 km

Rekord toru: 1:38:102 (D. Ricciardo, Red Bull Racing, 2010 – ustanowiony podczas testów)Grand Prix Abu Dhabi wystartowało w 2009 roku za sprawą pewnego szejka zafascynowanego motoryzacją, który miał dość latania po świecie za „formułkami”. Zainspirowany wyjątkowym torem w Monaco, wpadł na pomysł, aby coś podobnego wybudować sobie w pobliżu domu. Jak pomyślał, tak zrobił.Zatrudnił Hermanna Tilke, jednego z najlepszych projektantów torów wyścigowych, oraz sztab architektów z Nowego Jorku, aby stworzyli obiekt jedyny w swoim rodzaju. Rozmach i kompleksowość przyświecały myśli szejka dlatego wzbogacił tor o kilka dodatkowych „drobiazgów”.Z uwagi na lokalizację (tor znajduje się bezpośrednio przy Zatoce Perskiej) poprosił o marinę, aby zmęczeni żeglugą goście mogli oglądać wyścig ze swoich jachtów. Ponadto zażyczył sobie hotel, aby przyjezdni nie musieli dojeżdżać na tor, wierzę dla VIPów, centrum multimedialne, tor kartingowy oraz tor dla dragsterów. W międzyczasie dogadał się z zarządem Ferrari, który nieopodal postanowił wybudować lunapark „Ferrari World Theme Park”.

Po kilku miesiąc gotowe szkice trafiły na biurko inwestora i już w maju 2007 roku pierwsza łopata (bądź łycha koparki) została wbita w ziemie. Prace przebiegały bardzo sprawnie i „Yas Marina Circuit” został oddany do użytku w październiku 2009. Uboższy o miliard dolarów szejk, mógł cieszyć się widokiem pędzących bolidów „na własnym podwórku” 1 listopada 2009 w pierwszym Grand Prix Abu Dhabi.Zobacz onboard z tor Yas Marina Circuit:Od tamtej pory minęły dwa lata i ponownie w listopadzie zespoły F1 spotykają się w Emiratach. Wyścig z pewnością będzie ekscytujący, lecz emocje związane z samymi Mistrzostwami w zasadzie już opadły. Znamy zarówno najszybszego kierowcę (Sebastian Vettel) jak i najlepszy zespół (Red Bull Racing) sezonu 2011. Notabene Vettel wygrał GP w Emiratach dwukrotnie i całkem prawdopodobne, że ponownie odniesie sukces w tym roku.Ciekawy pojedynek trwa jednak między trzema kierowcami, którzy pretendują do tytułu vice mistrza i to właśnie na nich powinniśmy się skupić w trakcie dwóch ostatnich eliminacji. Różnica punktowa między Buttonem, Alonso i Webberem (odpowiednio 240, 227, 221 pkt) jest na tyle nieduża, że może jeszcze sporo się wydarzyć w zbliżających się Grand Prix. Z pewnością żaden z kierowców nie odpuści, bądź co bądź przyzwoitej drugiej pozycji w klasyfikacji generalnej.Polecamy też: Radzimy co zrobić, aby diesel odpalił w największy mrózW 2009 roku najszybszy z omawianej trójki był Webber, który dojechał tuż za Vettelem (1 miejsce). Zaraz za nim uplasował się Button. Alonso dojechał dopiero na 14. pozycji. W następnym roku najlepszy okazał się Button, który dojechał na trzeciej pozycji. Alonso poprawił swój wynik, jednak siódma pozycja z pewnością nie była zadowalająca dla trzykrotnego Mistrza Świata. Webber niestety nie ukończył wyścigu. O tym kto zdobędzie najwięcej punktów w przedostatniej eliminacji przekonamy się już 13 listopada.Przypominamy, że w tegorocznym GP Abu Dhabi wprowadzono zmianę w przepisach DRS. FIA wyznaczyła dwie niezależne strefy, gdzie zawodnicy będą mogli wykorzystać system. Pierwsza będzie zlokalizowana na najdłuższej prostej pomiędzy zakrętami 7 i 8. Z kolei druga strefa będzie znajdować się w zakręcie nr 9, a aktywacja będzie dokonywana na wyjściu z zakrętu nr 10. Strefa będzie kończyła się na dohamowaniu do kompleksu zakrętów 11, 12 i 13.Dyrektor wyścigowy z ramienia FIA - Charlie Whiting jest przekonany, że takie rozwiązanie zdecydowanie uatrakcyjni zawody: „Zeszłoroczny wyścig był bardzo krytykowany, ponieważ były spore problemy z wyprzedzaniem. W tym roku będą dwie strefy DRS z dwoma punktami aktywacji, co powinno zmienić tą sytuację”.HARMONOGRAM:

Piątek (11 listopad):

Trening 110:00 – 11:30

Trening 214:00 – 15:30

Sobota (12 listopad):

Trening 311:00 – 12:00

Kwalifikacje14:00

Niedziela (13 listopad):

Wyścig14:00