• Nieumiejętne hamowanie silnikiem w zimie może spowodować poślizg samochodu
  • Hamując silnikiem oszczędzamy klocki i tarcze hamulcowe
  • Przy hamowaniu silnikiem ważna jest płynna redukcja biegów

Hamowanie silnikiem — jak robić to prawidłowo?

Stosując hamowanie silnikiem powinniśmy zwracać szczególną uwagę na wskaźnik obrotomierza i to jak operujemy sprzęgłem. Zgranie tych dwóch kluczowych elementów jest niezbędne, aby hamowanie wykonać poprawnie i efektywnie. Powinniśmy jednak zacząć od zdjęcia nogi z gazu, skutkiem czego samochód zacznie zwalniać.

Zredukujmy bieg na niższy najpóźniej jak jest to możliwe, wcześniej wciskając pedał sprzęgła. Po wrzuceniu biegu umiejętnie puszczajmy sprzęgło, tak aby nie było szarpnięcia — mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W ten sposób kontynuujemy hamowanie aż do momentu całkowitego zatrzymania, wtedy możemy wspomóc się hamulcem nożnym. Ten sposób hamowania jest dobry podczas codziennej jazdy, ale szczególnie polecany na terenach górzystych, gdzie często hamujemy zjeżdżając ze wzniesień.

Hamowanie silnikiem — niższe spalanie i wyższe bezpieczeństwo

Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa, w przeciwieństwie do jazdy na luzie bez wrzuconego biegu. To ogromna zaleta biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny i oszczędności jakie możemy uzyskać. A oszczędzamy nie tylko na paliwie, ale także na częściach, bowiem hamując silnikiem dużo później wymienimy Klocki hamulcowe i tarcze.

Gwarantuje nam to także bezpieczeństwo, ponieważ samochód z wrzuconym biegiem jest dużo stabilniejszy niż jadący na luzie, a ponadto mamy nad nim większa kontrolę w sytuacji, w której potrzebna jest nasza natychmiastowa reakcja — mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Dużo bezpieczniej hamować silnikiem, a nie hamulcem nożnym w trakcie jazdy po terenach górzystych oraz podróżując z dużym obciążeniem, kiedy nasze hamulce zużywają się znacznie bardziej.

Hamowanie silnikiem — zagrożenia

Zanim zaczniemy stosować hamowanie silnikiem, przeanalizujmy czynności, które należy wykonać, aby odbyło się to prawidłowo, płynnie i bezpiecznie. Nieumiejętna redukcja biegów może powodować gwałtowne zrywy samochodu i głośną pracę silnika spowodowaną wysokimi obrotami. W takich sytuacjach przy hamowaniu zwłaszcza w okresie zimowym może dojść do poślizgu.