- Według Mercedesa przyszłością carsharingu będą samochody autonomiczne.
- Smart przyzwyczaił nas do tego, że ich samochody są małe - zaprezentowany we Frankfurcie pojazd ma jedynie 269 cm długości.
- Nawet producenci samochodów widzą przyszłość motoryzacji jako współużytkowanie aut.
Do 2022 r. oddział Mercedes-Benz Cars wprowadzi do seryjnej produkcji nie mniej niż 10 nowych aut elektrycznych, od smarta do dużego SUV-a. Smart ma w tym względzie bogate tradycje – pierwszy smart electric drive pojawił się w 2007 r. Dziś wszystkie modele smarta na życzenie dostępne są z napędem elektrycznym.
Smart vision EQ fortwo to nowa wizja współużytkowania samochodu (car sharingu). Zamiana „transportu miejskiego” w „miejski przepływ” przyniesie w przyszłości korzyści nie tylko użytkownikom – do grup, do których skierowane zostaną przyszłościowe koncepcje współdzielenia samochodów smarta, należą też społeczeństwo i miasta oraz władze miejskie w ogóle. Obecnie pojazdy car2go są na całym świecie wynajmowane średnio co 1,4 sekundy, a usługa ma ponad 2,6 mln użytkowników – i ciągle przybywają nowi. O tak wysokiej popularności car2go decyduje m.in. elastyczność koncepcji car sharingu: samochód może być wypożyczony i zwrócony w dowolnej lokalizacji na wyznaczonym obszarze.
Prototypowy smart vision EQ fortwo ukazuje, jak dzięki autonomicznej jeździe współdzielenie samochodów może stać się jeszcze wygodniejsze, prostsze i efektywniejsze ekonomicznie. Łącząc rozproszoną inteligencję z jazdą autonomiczną, smart vision EQ fortwo zapowiada nową epokę car sharingu: użytkownicy nie muszą już rozglądać się za dostępnym samochodem, bo to on ich znajdzie i odbierze ze wskazanej lokalizacji. Co więcej, przewidywalność zapotrzebowania sprawi, że będzie prawdopodobnie czekać gdzieś w pobliżu – połączone ze sobą pojazdy będą stale w ruchu. Poprawi się ich wykorzystanie, a jednocześnie spadnie liczba wykorzystywanych miejsc parkingowych.
Smart vision EQ fortwo - miejski liftstyle przyszłości
Miejski pojazd o długości 2699 mm, szerokości 1720 mm i wysokości 1535 mm, oferuje maksimum przestrzeni na minimalnej powierzchni. Pojazd komunikuje się z otoczeniem za pomocą czarnego grilla Black Panel oraz ekranów LED, które zastąpiły przednie i tylne lampy. Boczne okna pokrywa specjalny film, na którym można wyświetlać informacje projektowane z kabiny. Na desce rozdzielczej znalazł się ekran Black Panel służący jako interfejs dla użytkowników.
Smart vision EQ fortwo wnętrze
Schemat kolorystyczny smarta vision EQ fortwo łączy futurystyczne wzornictwo z elementami w kolorze różowego złota. Prototyp ten jest pierwszym samochodem grupy Daimler podejmującym logiczny krok rezygnacji z kierownicy i pedałów. Funkcje pojazdu sterowane są za pomocą urządzenia mobilnego lub głosowo – wygodnie, intuicyjnie i higienicznie. Eliminacja tradycyjnych instrumentów obsługi sprawia, że kabina wydaje się jeszcze przestronniejsza niż w rzeczywistości. Miejsce deski rozdzielczej zajmuje 24-calowy ekran otoczony ramką w kolorze różowego złota. Po bokach smart – a Daimler brand Strona 4 zainstalowano dwa dodatkowe 4-calowe wyświetlacze, które mogą być wykorzystywane przez system operacyjny smarta, np. do prezentacji powitania.
Fotele – pokryte innowacyjną, wysokiej jakości sztuczną skórą – są łatwe do utrzymania w czystości, a tym samym wpisują się w ideę współużytkowania. W kabinie smarta mieszczą się dwie osoby, które mogą skorzystać z rozkładanego podłokietnika, służącego także jako schowek. Wrażenie przestronności wnętrza potęguje biała tonacja obić.
Liczne cyfrowe powierzchnie na zewnątrz i wewnątrz oferują zupełnie nowy poziom komunikacji pomiędzy człowiekiem a samochodem, obejmujący wszystkie aspekty jazdy autonomicznej i współdzielenia pojazdu. Kolorystyka oraz treść informacji na wyświetlaczach dostosowują się do potrzeb klientów i pomagają stworzyć atmosferę prywatności w zatłoczonym mieście.
Strategia CASE kryje w sobie cztery filary rozwoju mobilności: łączność (Connected), jazda autonomiczna (Autonomous), elastyczne użytkowanie (Shared & Services) oraz napęd elektryczny (Electric). Stanowią one integralną część strategii korporacyjnej Daimler AG.