Pomimo zakazu cofania liczników i zagrożenia karą pozbawienia wolności od trzech miesięcy do nawet pięciu lat wygląda na to, że proceder ten nadal ma się całkiem dobrze.

Dane z serwisu autobaza jednoznacznie pokazują, że im starszy jest samochód, tym mniej ma kilometrów na liczniku. Jak to jest możliwe? Czyżby starszymi autami mniej jeżdżono, czy może jednak ma tu miejsce ingerencja w stan licznika przebiegu?

  Foto: Autoiso

Dla lepszego zobrazowania zagadnienia analitycy z serwisu autobaza porównali ze sobą średnie przebiegi aut pięcioletnich, dziesięcioletnich, piętnastoletnich i dwudziestoletnich oferowanych na sprzedaż w Polsce w 2021 r.

Liczba przejechanych km z wiekiem maleje

  Foto: Autoiso

Okazało się, że auta przez pięć pierwszych lat użytkowania przejeżdżają średnio 112 tys. km. Pomiędzy piątym a dziesiątym rokiem używania przejeżdżają już 63 tys. km. Natomiast pomiędzy dziesiątym a piętnastym rokiem używania przejeżdżają tylko 35 tys. km, ale pomiędzy piętnastym i dwudziestym rokiem używania przejeżdżają zaledwie 19 tys. km.

Z powyższych danych wynika, iż im starsze auto, tym mniej jeździ w tych samych odstępach czasu. Ale czy rzeczywiście? Bo można mieć spore wątpliwości…

Przyjmując, że zgodnie z powyższymi wskazaniami auto przez pierwszych pięć lat użytkowania przejeżdża ok. 112 tys. km, to można założyć, że po 10 latach użytkowania powinien mieć na liczniku już ok. 224 tys. km, po 15 latach użytkowania przebieg powinien wskazywać ok. 336 tys. km, a po 20 latach użytkowania ok. 448 tys. km.

Tymczasem średnia przebiegów aut dziesięcioletnich to ok. 176 tys. km, piętnastoletnich to ok. 211 tys. km, a dwudziestoletnich to ok. 231 tys. km.

  Foto: Autoiso

Bazując na powyższych, uśrednionych danych, możemy przypuszczać, że auta dziesięcioletnie mają średnio cofnięty licznik o 48 tys. km, auta piętnastoletnie mają średnio cofnięty licznik o 125 tys. km a auta dwudziestoletnie aż o 217 tys. km!

Polacy boją się aut z dużymi przebiegami, choć średni wiek aut importowanych do Polski wynosi 12 lat!

"Im starsze auto, tym większa jest liczba cofniętych kilometrów. Prawdopodobnie nie dzieje się to raz, ale nawet kilkukrotnie w trakcie użytkowania auta" - mówi Piotr Korab, członek zarządu autobaza.pl.

Proceder ten jest wciąż opłacalny, bo cenę auta na rynku wtórnym szacuje się m.in. na podstawie przejechanej liczby km. Ponadto auta z dużym przebiegiem po prostu ciężko jest sprzedać…

W tej sytuacji warto zapytać, jakie działania, oprócz wyrywkowej kontroli drogowej i spisania odczytu licznika km, prowadzi policja? Bo z powyższych danych wynika, że prawo w Polsce jest nadal rażąco łamane.