• Pamiętajcie, aby zimą nie jeździć z pustym zbiornikiem – to sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika paliwowego.
  • Najważniejsze dla prawidłowego funkcjonowania instalacji LPG podczas zimy jest sprawny układ chłodzenia, czyste filtry i sprane świece.

Co prawda na stacjach paliwowych już od pewnego czasu pojawiło się paliwo zimowe, ale często bywa różnie z jego jakością. W przypadku gazu płynnego (LPG, czyli propan-butan) jest to paliwo ze zwiększonym udziałem propanu. Ma ono nieco inne parametry, więc jego stosowanie czasem może wymagać regulacji instalacji. Jednak regulacja instalacji przed zimą i tankowanie dobrej jakości paliwa to za mało, żeby mieć pewność, że auto zasilane gazem nie zawiedzie podczas mrozów. Oto kilka najważniejszych zasad zimowej eksploatacji auta z instalacją LPG:

1. Tankuj do pełna

Dzięki temu unikniesz skraplania się wody w pustym baku i zmniejszysz ryzyko awarii pompy paliwowej – pracująca choćby przez chwilę na sucho pompa może się zatrzeć.

Niski poziom benzyny w baku, zimą sprzyja kondensacji wody na wewnętrznych ściankach zbiornika. Przedostająca się do niej woda może być przyczyną problemów z rozruchem silnika oraz jego pracą. Dotyczy to szczególnie aut ze starszą generacją instalacji (I i II bez czujnika temperatury w reduktorze), w których to kierowca steruje rodzajem zasilania.

2. Zadbaj o układ chłodzący

Dla prawidłowej pracy instalacji gazowej podczas zimy ważne jest dobre podgrzanie reduktora. Należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego oraz jego jakość. Jeśli ogrzewanie w samochodzie nie działa najlepiej, warto pojechać do warsztatu i wymienić termostat. Niedogrzany silnik może nierówno pracować i palić znacznie więcej paliwa – zarówno gazu, jak i benzyny.

3. Zadbaj o czystość filtrów

Efektem zapchanych filtrów instalacji gazowej będzie odczuwalny spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówna praca silnika, a w skrajnych sytuacjach jednostka może zgasnąć podczas pracy na gazie. W popularnych instalacjach z sekwencyjnym wtryskiem gazu, pod maską znajdują się dwa rodzaje filtrów: filtr fazy ciekłej i filtr fazy lotnej. Mechanicy zalecają je wymienić po przejechaniu 10 tys. km

4. Wymień świece zapłonowe

To kolejny element, który należy wymieniać częściej w przypadku, gdy auto zasilane jest gazem. Silnik zasilany gazem pracuje w trudniejszych warunkach niż w przypadku pracy na benzynie. Dodatkowo obciążony jest układ zapłonowy, a to oznacza, że skraca się żywotność świec zapłonowych. Z kolei niesprawne świece zapłonowe utrudniają rozruch podczas mrozów.