• Volkswagen Touran, najlepiej sprzedający się minivan Europy w 2021 r., nie będzie mieć następcy
  • W latach 80. i 90. minivany uważano za przyszłość motoryzacji, a na początku XXI w. najgorętszym samochodem było kompaktowe MPV
  • Dlaczego nie chcemy kupować już minivanów?
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

W zeszłym roku w Europie sprzedano łącznie zaledwie 202 tys. 951 minivanów. Tym samym w ciągu 10 lat popyt na MPV zmalał przeszło 7-krotnie!

15 lat wcześniej, jeden minivan, Renault Scenic, potrafił przyciągnąć więcej nabywców niż w 2021 r. wszystkie MPV razem wzięte. W 2006 r. w Europie kupiono bowiem 255 tys. 86 sztuk tego francuskiego bestselleru.

Prototypowy Renault Scenic Vision pokazuje, że kolejna generacja Scenica będzie już SUV-em. Foto: WB productions/Renault
Prototypowy Renault Scenic Vision pokazuje, że kolejna generacja Scenica będzie już SUV-em.

Na dodatek niewiele brakowało, a w 2021 r. na Starym Kontynencie jeden SUV – Peugeot 2008 – sprzedałby się w większej liczbie sztuk niż łącznie wszystkie MPV (190 tys. 261 samochodów; wszystkie dane w tekście: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). Symboliczne, ponieważ to właśnie SUV-y zniechęciły Europejczyków do minivanów. A przecież miało być zupełnie inaczej…

Muszę mieć minivana!

W latach 80. i 90. ubiegłego wieku minivany uważano za przyszłość motoryzacji. Żadne inne nadwozie przy takich samych gabarytach nie dawało równie przestronnego wnętrza. Poza tym jednobryłowa karoseria była czymś świeżym i nieopatrzonym. Prawie każdy producent robił, co mógł, żeby jak najprędzej poszerzyć gamę o MPV. Ponoć produkcję minivana rozważały nawet Porsche i Maserati.

Pierwsze MPV były duże, a więc drogie, a więc niedostępne dla szerszego grona klientów. Prawdziwe sukcesy zaczęły się wraz z debiutem o segment mniejszych kompaktowych minivanów jak Renault Megane Scenic (1996-2003) czy Citroen Xsara Picasso (1999-2012). Różnice w wolumenie między pierwszymi a drugimi dobrze oddaje przykład Citroena.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Citroen C8 – czyli duże MPV – przez cały okres produkcji sprzedał się na świecie w łącznej liczbie ponad 150 tys. sztuk. To o 30 tys. aut mniej niż zainteresowanie kompaktowym Citroenem Xsarą Picasso w ciągu zaledwie jednego roku! Ogólnie średnia globalna roczna sprzedaż Xsary Picasso była blisko 12 razy wyższa od C8!

Minivany nie musiały się też obawiać nowego rodzaju aut, czyli SUV-ów, które na początku XXI w. z reguły znacznie ustępowały im przestronnością, komfortem i wykonaniem. Sęk w tym, że SUV-y robiły postępy. I to szybko.

Początek upadku minivanów

Upadek minivanów zaczął się w chwili, kiedy rynek zauważył, że SUV-y mają te same zalety i jednocześnie oferują coś, czego nie ma żadne MPV – superefektowny wygląd.

Sprzedaż największych herosów zaczęła dramatycznie spadać. Zaledwie w ciągu pięciu lat, między 2004 a 2009 r., popyt na Renault Espace spadł w Europie blisko 4-krotnie.

Produkcja Citroena Grand C4 SpaceTourer zakończy się w lipcu 2022 r. Foto: Citroën
Produkcja Citroena Grand C4 SpaceTourer zakończy się w lipcu 2022 r.

Spójrzmy na trzy symbole kompaktowych minivanów. W latach 2004-2019 sprzedaż Renault Scenica zmniejszyła się cztery razy, Citroena C4 Picasso/SpaceTourer 3,7 raza (w porównaniu z Xsarą Picasso), a Volkswagen Tourana – niemal dwa i pół raza. Jeśli zestawimy 2004 r. z 2021 r., to różnice będą jeszcze większe (Renault 15,5 raza; Citroen 11 razy; Volkswagen 6,2 raza), ale pandemia i problemy z podażą półprzewodników sprawiły, że 2021 r. nie był zwyczajnym rokiem dla rynku motoryzacyjnego.

Najbardziej znamienne jest to, że żaden z tych modeli nie będzie mieć bezpośredniego następcy.

Koniec Volkswagena Tourana i Citroena C4 SpaceTourer

Produkcja obecnego Volkswagena Tourana może się skończyć w 2024 r., a wraz z nim Volkswagen zamknie rozdział kompaktowych minivanów (Golf Sportsvan też nie ma następcy). W lipcu tego roku Citroen zakończy wytwarzanie modelu Grand C4 SpaceTourer (wcześniej Grand C4 Picasso; produkcja C4 SpaceTourera/Picasso dobiegła końca jeszcze w 2020 r.). Kolejna generacja Renault Scenica wprawdzie pojawi się w 2024 r., ale będzie już SUV-em. Rok wcześniej w SUV-a może się też zmienić Renault Espace.

W II połowie obecnej dekady Mercedes ma zredukować kompaktową gamę z siedmiu do czterech modeli, niewykluczone więc, że w ofercie zabraknie klasy B. Bez następcy pozostanie również BMW serii 2 Gran Tourer, choć producent nie wycofuje się z MPV, ponieważ w 2021 r. przedstawił kompletnie nową "dwójkę" Active Tourer. Poprzedniczka w 2016 r. była 3. najchętniej kupowanym minivanem w Europie.

Mercedes klasy B może nie mieć następcy. Foto: Mercedes
Mercedes klasy B może nie mieć następcy.

Zresztą tu nie chodzi tylko o pojedyncze modele. Z europejskiego rynku minivanów wycofały się całe firmy. Wśród nich znalazły się:

  • Honda (w 2009 r.; wraz z końcem produkcji modelu FR-V);
  • Mitsubishi (2011 r.; Grandis);
  • Lancia (2012 r.; Musa);
  • Mazda (2015 r.; Mazda5);
  • Kia (2019 r.; Venga i Carens).

W lipcu 2022 r. w ich ślady pójdzie Dacia, kończąc wytwarzanie modelu Lodgy.

Najpopularniejsze minivany w Europie

A oto jak wyglądała pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się minivanów w Europie w 2021 r.:

Volkswagen Touran: najlepiej sprzedający się minivan w Europie w 2021 r. Foto: Volkswagen
Volkswagen Touran: najlepiej sprzedający się minivan w Europie w 2021 r.
  1. Volkswagen Touran (29 tys. 359 sztuk).
  2. Mercedes klasy B (26 tys. 93 sztuki).
  3. Fiat 500L (20 tys. 87 sztuk).
  4. Renault Scenic (20 tys. 50 sztuk).
  5. Mercedes klasy V (19 tys. 947 sztuk).
  6. BMW serii 2 Active Tourer/Gran Tourer (17 tys. 682 sztuki).
  7. Dacia Lodgy (17 tys. 404 sztuk).
  8. Citroen Grand C4 SpaceTourer (17 tys. 10 sztuk).
  9. Toyota Proace (9881 sztuk).
  10. Opel Zafira Life (9500 sztuk).

Jak widać, w pierwszej szóstce mamy aż dwa Mercedesy i jedno BMW.

Niestety, w Top 50 najpopularniejszych nowych samochodów Europy w 2021 r. nie znalazł się ani jeden minivan. O ile w 2004 i w 2009 r. na Starym Kontynencie aż 14 modeli MPV sprzedało się w liczbie przeszło 30 tys. sztuk, o tyle w 2019 r. było ich już 10, a w 2021 r. nie udało się to już żadnemu minivanowi!

Czy to już koniec? Nie do końca.

W kwietniu 2022 r. Audi przedstawiło prototypowy urbansphere concept. Ten mierzący 551 cm długości samochód ma największe wnętrze w historii Audi i jest… minivanem.

Audi urbansphere concept zapowiada pierwszego seryjnego minivana tej firmy. Foto: Audi
Audi urbansphere concept zapowiada pierwszego seryjnego minivana tej firmy.

Co ważne, seryjna wersja ma być oferowana nie tylko tam, gdzie MPV są wciąż popularne (np. w Chinach i USA), ale może trafić także do Europy. Czy tak wpływowy gracz jak Audi ponownie rozbudzi modę na minivany?