• Wymogi jakościowe paliw na okres zimowy, letni i przejściowy określane są w drodze rozporządzenia w Polsce
  • Na stacjach trwa wymiana paliw. Jeśli nie ma jeszcze oleju napędowego w wersji zimowej, to wówczas zatankujemy paliwa na okres przejściowy
  • Autogaz zimowy jest droższy ze względu na zmianę składu (więcej droższego propanu)

Temperatura spada z dnia na dzień. I to na tyle, że o poranku coraz łatwiej znaleźć lód na wszystkich szybach. Zanim zatem ruszymy w drogę, czeka nas pierwsze skrobanie oblodzonej powierzchni. Czy pierwszych przymrozków powinniśmy się obawiać w przypadku paliwa? Wiele zależy od tego, jak często tankujemy i ile paliwa mamy w baku. Jeśli regularnie jeździmy na rezerwie, to wówczas musimy liczyć się z większym ryzykiem skraplania pary wodnej. Przy większych mrozach istnieje ryzyko pojawienia się kryształków lodu, które mogą np. zapchać siateczkę filtra paliwa. Stąd lepiej tankować możliwie jak najczęściej i utrzymywać jak najwyższy poziom paliwa w baku.

Obecnie na stacjach trwa proces wymiany paliwa. Od 1 października do 15 listopada w zbiornikach powinien już być olej napędowy na tzw. okres przejściowy. Benzyna w odmianie przejściowej ma być zaś oferowana do końca października. Potem zastępowana jest przez paliwo zimowe. W praktyce czas wymiany paliwa zależy od stacji i regionu. Może być zatem tak, że w niektórych placówkach już teraz kupimy odmianę zimową albo jeszcze wcześniej.

Zgodnie z założeniami Orlenu paliwo zimowe na stacjach polskiego koncernu paliwowego powinno być dostępne już od 1 listopada. W przypadku BP natomiast takie paliwo powinniśmy móc zatankować na stacji od 15 listopada. Lotos oferuje zimową wersję benzyn już od 1 listopada, a oleju napędowego od 16 listopada. Podobnie jest w przypadku sieci stacji Shell.

Czym się różni paliwo w wersji zimowej od odmiany przejściowej? W dużym uproszczeniu: zależnie od wersji obowiązują inne parametry destylacji dla benzyny oraz inna temperatura blokowania zimnego filtra paliwa (CFPP) dla oleju napędowego. Dla przejściowej wersji diesla temperatura wynosi -10 stopni C. Na czas zimowy -20 stopni C lub -32 stopnie C w odmianie nazywanej arktyczną.

Zmianom podlega także gaz. Wyższe ceny zimą wynikają z innego składu. Na okres zimowy dodaje się więcej droższego propanu. Ze względu na swoje parametry (niższa temperatura wrzenia) autogaz zimowy może być używany przez cały rok. Letnia odmiana może zaś przysporzyć zimą dużo kłopotów.