W każdym samochodzie z silnikiem spalinowym regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania optymalnej kondycji jednostki napędowej. To rutynowa czynność w ofercie każdego warsztatu, ale czy zawsze wiemy, kiedy i jaki olej należy stosować? Wokół tego tematu narosło wiele mitów, które postaramy się dziś rozwiać. Niektóre są bardzo szkodliwe.
Co ile trzeba zmieniać olej wyjaśniamy pod materiałem wideo:
Interwał wymiany oleju – co mówią producenci, a co praktyka?
Zalecenia producentów często wskazują na wymianę oleju co 30 000 km lub co dwa lata, ale mechanicy i specjaliści zalecają skrócenie tego okresu. Optymalny odstęp to około 15 000 km, a dla silników mocno eksploatowanych nawet 7-8 tys. km. Stosowanie olejów long life, choć wygodne, może przyczynić się do szybszego zużycia silnika i turbosprężarki. Niezależnie od przejechanych kilometrów, warto pamiętać o wymianie oleju co najmniej raz na rok, szczególnie w przypadku częstych, krótkich tras i parkowania na zewnątrz. Kiedyś powszechne były rady, że można to robić rzadziej. Dzisiaj jednak zaleca się regularne wymiany oleju.
Właściwa eksploatacja samochodu wymaga regularnej wymiany oleju silnikowego. Jak często powinno się to robić? Zalecenia producentów są jasne – minimum raz na rok lub po przejechaniu od 10 do 15 tysięcy kilometrów. Szczegółowe informacje na temat zalecanego interwału dla konkretnego modelu oraz typu silnika znajdziesz w instrukcji obsługi pojazdu. Pamiętaj, że wymiana oleju to nie tylko sam płyn, ale również filtr oleju, który powinien być wymieniany równie regularnie.
Podczas serwisu warto również pomyśleć o wymianie innych filtrów – przeciwpyłkowego oraz powietrza, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania silnika i komfortu podróżowania. Kompletny przegląd w autoryzowanych serwisach może kosztować od 400 do 500 złotych, ale to inwestycja w dłuższą żywotność i lepszą pracę Twojego auta.
Przeczytaj także: Google Maps ukrywa pod małym plusem funkcję, którą kochają kierowcy. Zacząłem jej używać
Wybór oleju – co jest ważne?
W nowych samochodach decyzja wydaje się prosta – stosujemy olej rekomendowany przez producenta. W przypadku starszych pojazdów z dużym przebiegiem nie należy jednak ulegać mitom o stosowaniu olejów półsyntetycznych lub mineralnych. Nowoczesne silniki wymagają olejów spełniających określone normy jakości – niezależnie od wieku czy przebiegu. Wyjątkiem są jednostki wykorzystywane w sporcie motorowym lub po tuningu, gdzie specyficzne warunki pracy mogą wymagać zastosowania specjalistycznych olejów.
Oleje syntetyczne mogą być stosowane w większości silników, wyjątkiem są jednostki dolnozaworowe z lat 60. lub skrajnie zużyte, które wymagają już kompletnego remontu. Mówimy więc raczej o wyjątkach. W przeciwnym razie, wysokiej jakości olej syntetyczny będzie najlepszym wyborem.
Stary olej - czym grozi?
Z biegiem czasu, pod wpływem temperatury oraz nagromadzonych zanieczyszczeń, olej traci swoje właściwości. Czy wiesz, jakie konsekwencje niesie za sobą opóźnienie wymiany oleju?
Nasz olej silnikowy z czasem staje się mniej płynny, ciemnieje i gęstnieje. To sygnał, że nie możemy zwlekać z jego wymianą. Jeśli zaniedbasz ten aspekt, ryzykujesz poważne uszkodzenia silnika. Panewki, wały napędowe, tłoki, a nawet turbosprężarka - wszystkie te elementy mogą ucierpieć, jeżeli olej straci swoje właściwości smarne. A konsekwencje? Kosztowny remont silnika, który może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
Przeczytaj także: Ten zły nawyk niszczy auto. Wielu kierowców robi to nieświadomie
Płukanki do silnika – kiedy warto je stosować?
Płukanki są zalecane szczególnie dla silników Diesla oraz tych eksploatowanych w trudnych warunkach miejskich. Usuwają nagar i osady, poprawiając działanie oleju i przedłużając życie silnika. W nowoczesnych jednostkach, regularnie użytkowanych, stosowanie wysokiej jakości oleju syntetycznego zapewni najlepszą ochronę i wydajność.
Pamiętaj, że prawidłowy wybór i wymiana oleju to inwestycja w długie i bezproblemowe użytkowanie twojego samochodu.