19.01.2022; Sprinter (Typ 907) z Niemiec (71 aut) - kanał kablowy wiązki przewodów alternator-rozrusznik może nie być prawidłowo zamocowany w odpowiednim miejscu. W takim przypadku kanał kablowy może opuścić się na wspornik skrzyni biegów, co z czasem może spowodować przetarcia. W przypadku przetarcia izolacji przewodu elektrycznego może dojść do zwarcia i pożaru pojazdu; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
18.02.2022; CLA (BR 118) i Klasa-A (BR 177) (25.06.2020 r. - 08.07.2020 r.) (59 aut) - połączenie śrubowe zasilania elektrycznego układu wspomagania może być zabrudzone przez pozostałości kleju stosowanego na gorąco. W tym przypadku efekty starzenia się kleju mogą prowadzić do utraty siły zacisku, a tym samym z czasem do poluzowania połączenia śrubowego, co może skutkować przerywaniem zasilania. Może to prowadzić do awarii wspomagania przekładni kierowniczej podczas jazdy; sprawdzenie i, w razie potrzeby, korekta połączenia śrubowego.
18.02.2022; Citan (Typ 415) z Francji (6 aut) - podczas wizyty w warsztacie mogło zostać wgrane oprogramowanie, które nie jest przewidziane do zainstalowanego w pojeździe modułu sterującego ESP, co może mieć negatywny wpływ na funkcje ESP; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
18.02.2022; GLE/GLS (167), C-klasa (205), E-klasa (213), S-klasa (222), S-klasa (223), E-klasa Coupé/Cabriolet (238), GLC (253), CLS (257) i G-klasa (463), z silnikiem wysokoprężnym z pompą płynu chłodzącego — sterowaną podciśnieniem (27.01.2017 r. - 12.10.2021 r.) (9821 aut) - może zaistnieć nieszczelność między obwodami chłodzenia i podciśnienia. W takim przypadku płyn chłodzący może dostać się do obwodu podciśnienia i spowodować uszkodzenie różnych elementów, prowadząc do, między innymi, wyłączenia zaworu recyrkulacji spalin i skutkować zwiększoną emisją spalin i zużyciem paliwa. Jeżeli elektryczny zawór przełączający recyrkulacji spalin będzie narażony na działanie płynu chłodzącego, może dojść do ciągłego wzrostu temperatury tego elementu i ryzyka pożaru z powodu reakcji elektrochemicznej; aktualizacja oprogramowania pompy płynu chłodzącego i wymiana elektrycznego zaworu przełączającego.
28.02.2022; C-klasa (Typ 206), S-klasa (Typ 223) (01.11.2020 r. - 01.06.2021 r.) (345 aut) - moduł sterujący wykrywania statusu zajętości fotela może w przypadku wyłączenia pojazdu przez moduł sterujący poduszki powietrznej zostać na stałe dezaktywowany. W wyniku tego poduszka powietrzna pasażera może zostać dezaktywowana pomimo tego, iż na fotelu pasażera znajduje się osoba; aktualizacja oprogramowania modułu sterującego poduszki powietrznej.
28.02.2022; EQB (Typ 243) (29.07.2021 r. - 07.12.2021 r.) (15 aut) - mechanizm składania oparcia drugiego rzędu foteli może nie być zgodny ze specyfikacjami. Po aktywnym odblokowaniu oparcia środkowe oparcie fotela może się wprawdzie odblokować, lecz nie złoży się automatycznie zgodnie z przeznaczeniem. Odblokowanie oparcia fotela może zatem nie być wyraźnie rozpoznawalne dla osób znajdujących się w pojeździe, co zwiększa ryzyko obrażeń; przeprowadzenie stosownej naprawy.
28.02.2022; AMG GT Black Series (BR 190) (10.10.2019 r. - 22.12.2021 r.) (7 aut) - długość wiązek przewodów przednich czujników prędkości obrotowej kół może nie być zgodna z wymaganiami. Niektóre manewry, takie jak pełny skręt kierownicy lub pełne wysunięcie/wsunięcie zawieszenia, mogą powodować naprężenia rozciągające, a w konsekwencji uszkodzenie wiązki przewodów. W takim wypadku nie można wykluczyć pogorszenia działania systemów regulacji dynamiki jazdy, co zwiększa ryzyko wypadku; wymiana przednich czujników prędkości obrotowej.
27.04.2022; Sprinter (Typ 907) z Niemiec (1922 auta) - może pojawić się tymczasowa usterka funkcji blokady postojowej po stronie skrzyni biegów. Jeśli w takim przypadku kierowca nie zaciągnął ręcznego hamulca postojowego podczas parkowania pojazdu (wbrew zaleceniom instrukcji obsługi), pojazd może się stoczyć, co powoduje ryzyko wypadku. Jeśli kierowca nadal znajduje się na fotelu kierowcy, gdy pojazd zaczyna się toczyć, można natychmiast zatrzymać samochód, zaciągając hamulec główny; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
27.04.2022; S-klasa (Typ 223) (17.06.2020 r. - 19.03.2021 r.) (36 aut) - mocowanie śrubowe modułu sterującego poduszki powietrznej może być wykonane niezgodnie ze specyfikacją. W takim przypadku moduł sterujący poduszki powietrznej może wykryć nieprawidłowe wartości przyspieszenia podczas jazdy, co może skutkować niezamierzonym uruchomieniem systemu zabezpieczającego przed skutkami wypadków w pojeździe. Ponadto, w razie wypadku, mogą zostać zarejestrowane nieprawidłowe wartości przyspieszenia, co może skutkować nieprawidłowym działaniem systemów zabezpieczających przed skutkami wypadków i zwiększać ryzyko wypadków i odniesienia obrażeń; sprawdzenie i w razie potrzeby korekta mocowania śrubowego modułu sterującego poduszek powietrznych.
27.04.2022; Sprinter (Typ 907) z Niemiec (43 auta) - wiązka przewodów alternatora mogła zostać podczas montażu zamieniona z wiązką przewodów elektrycznego układu kierowniczego. W takiej sytuacji wiązka przewodów układu kierowniczego byłaby zabezpieczona zbyt wysokim bezpiecznikiem alternatora, a wiązka przewodów alternatora niższym bezpiecznikiem układu kierowniczego. W przypadku dodatkowej usterki elektrycznej (np. uszkodzenia wiązki przewodów układu kierowniczego) wskutek zamiany obu różnie zabezpieczonych wiązek przewodów może dojść do przeciążenia wiązki przewodów układu kierowniczego, zwiększając ryzyko pożaru; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
02.06.2022; C-klasa (BR 206) (01.10.2021 r. - 30.11.2021 r.) (28 aut) - czujnik elastycznego przewodu do sterowania aktywną pokrywą komory silnika mógł zostać zamontowany niezgodnie ze specyfikacją. W razie wypadku aktywna pokrywa komory silnika może zostać podniesiona w celu ochrony pieszych zbyt późno lub wcale. Zwiększa to ryzyko obrażeń; wymiana amortyzatora oraz sprawdzenie i ewentualna wymiana czujnika ciśnienia.
02.06.2022; GLE, GLS (Typ 167) (17.10.2018 r. - 21.11.2021 r.) (453 auta) - złącze śrubowe punktu uziemienia 48 V pod fotelem pasażera może być wykonane ze zbyt niskim momentem obrotowym. W takim przypadku końcówka kablowa przewodu masowego może nie być zamocowana prawidłowo. Wskutek tego w tym miejscu połączenia może się zwiększać elektryczna rezystancja przewodzenia, co może prowadzić do wzrostu temperatury w tym obszarze i zwiększać ryzyko pożaru; sprawdzenie i, w razie potrzeby, korekta złącza śrubowego punktu uziemienia.
08.06.2022; V-klasa/Vito (Typ 447) z Hiszpanii (19 aut) - w sterowanej podciśnieniem pompie wodnej może wystąpić nieszczelność pomiędzy obwodem płynu chłodzącego i obwodem podciśnienia. W takim przypadku do obiegu podciśnienia może dostać się płyn chłodzący. Jeżeli elektryczne zawory przełączające zostaną napełnione płynem chłodzącym może dojść do wzrostu temperatury elementu wskutek reakcji elektrochemicznej i pożaru; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
20.06.2022; ML, GL (BR 164) oraz R-klasa (BR 251) (14.01.2004 r. - 31.08.2015 r.) (9311 aut) - działanie serwa hamulcowego może ulec pogorszeniu wskutek zaawansowanej korozji na złączach obudowy. Po dłuższej eksploatacji pojazdu i w połączeniu z kontaktem z dużą ilością wody korozja ta może spowodować nieszczelność serwa hamulcowego, powodując ograniczenie wzmocnienia siły hamowania. W rezultacie siła nacisku na pedał hamulca wymagana do wyhamowania pojazdu zwiększy się, a droga hamowania może ulec wydłużeniu. Ponadto w przypadku szczególnie wyraźnej korozji może się zdarzyć, że podczas silnego lub ostrego manewru hamowania dojdzie do mechanicznego uszkodzenia serwa hamulcowego i przerwania połączenia między pedałem hamulca a układem hamulcowym. W takim przypadku hamowanie pojazdu za pomocą hamulca głównego nie będzie możliwe. W związku z tym zwiększa się ryzyko wypadku i/lub odniesienia obrażeń; sprawdzenie serwa hamulcowego i, w zależności od wyniku tej kontroli, jego ewentualna wymiana.
09.08.2022; E-klasa (BR 213), E-klasa Coupé/kabriolet (BR 238) i CLS (BR 257), z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym OM654 (15.09.2021 r. - 09.11.2021 r.) (17 aut) - mocowanie śrubowe złącza masowego 48 V elektrycznej sprężarki układu klimatyzacji, może być wykonane ze zbyt niskim momentem dokręcania. W takim przypadku końcówka kablowa przewodu masowego może nie być prawidłowo zamocowana. Wskutek tego w tym miejscu połączenia może się zwiększać elektryczna oporność przewodzenia, prowadząc do wzrostu temperatury w tym obszarze i zwiększając ryzyko pożaru; sprawdzenie, a w razie potrzeby skorygowanie złącza śrubowego punktu masowego.
09.08.2022; GLE (BR 167) z napędem plug-in hybrid (10.04.2019 r. - 11.11.2021 r.) (742 auta) - połączenie śrubowe wiązki przewodów 12 V mogło być dokręcone zbyt niskim momentem. W związku z tym w miejscu połączenia może zwiększać się oporność elektryczna, co może prowadzić do wzrostu temperatury, zwiększając ryzyko pożaru; sprawdzenie i, w razie potrzeby, korekty momentu dokręcenia połączenia śrubowego wiązki przewodów oraz sprawdzenia punktu styku pod kątem istniejących uszkodzeń i, w razie potrzeby, wymiana uszkodzonych przewodów elektrycznych i punktu styku.
09.08.2022; CLA (BR 117), CLA (BR 118), GLA (BR 156), GLE/GLS (BR 167), A-klasa (BR 177), AMG GT (BR 190), C-klasa (BR 205), E-klasa (BR 213), S-klasa Coupé/Cabriolet (BR 217), S-klasa (BR 222), SL (BR 231), E-klasa Coupé/Cabriolet (BR 238), B-klasa (BR 246), B-klasa/GLB (BR 247), GLC (BR 253), CLS (BR 257), AMG GT 4-drzwiowe Coupé (BR 290) i G-klasa (BR 463) z silnikiem benzynowym (2019 r.) (7 aut) - może dojść do wycieku paliwa w komorze silnika. Wyciekające paliwo może dostać się na gorące elementy silnika, co zwiększa ryzyko pożaru; wymiana szyny paliwowej oraz wtryskiwaczy.
22.08.2022; V-klasa/Vito (Typ 447) z Hiszpanii (2776 aut) - w sterowanej podciśnieniem pompie wodnej może wystąpić nieszczelność pomiędzy obwodem płynu chłodzącego i obwodem podciśnienia. W takim przypadku do obiegu podciśnienia może dostać się płyn chłodzący. Jeżeli elektryczne zawory przełączające zostaną napełnione płynem chłodzącym może dojść do wzrostu temperatury elementu wskutek reakcji elektrochemicznej i pożaru. Ponadto może dojść do uszkodzenia serwa hamulcowego. W takim przypadku z perspektywy kierowcy siła nacisku na pedał może ulec zwiększeniu, a moc hamowania ograniczeniu. Nawet w takim przypadku można jednak osiągnąć wymaganą prawnie minimalną moc hamowania; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
22.08.2022; Sprinter (Typ 906) z Niemiec (30 tys. 574 auta) - określone warunki klimatyczne mogą spowodować zmianę właściwości chemicznych gazu pędnego w generatorze gazu niektórych poduszek powietrznych firmy Takata. W razie wypadku z udziałem poduszki powietrznej kierowcy niniejsza zmiana może spowodować pęknięcie generatora gazu, na skutek wysokiego ciśnienia wewnętrznego. W takiej sytuacji poduszka powietrzna utraciłaby funkcję zabezpieczającą, a oddzielające się części generatora gazowego mogłyby doprowadzić do urazu pasażerów; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
22.08.2022; V-klasa/Vito (Typ 447, pojazdy Marco Polo) z Hiszpanii począwszy od faceliftingu (92 auta) - może dojść do uszkodzenia wiązki przewodów przy montażu lub demontażu akumulatora dodatkowego, co może prowadzić do zakłócenia działania bądź awarii i skutkować pożarem; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
22.08.2022; EQS (BR 297) (24.02.2021 r. - 01.03.2022 r.) (88 aut) - może dojść do poluzowania połączenia śrubowego zaczepu holowniczego, co zwiększa ryzyko wypadku; sprawdzenie, a razie potrzeby korekta zaczepu holowniczego.
26.09.2022; E-klasa, E-klasa Coupé/Cabriolet, CLS, AMG GT 4-door coupé, z napędem na wszystkie koła, (16.11.2015 r. - 20.04.2022 r.) (1545 aut) - wiązka przewodów skrzyni biegów może nie odpowiadać specyfikacji. W rezultacie naprężenia mechaniczne na uszczelce pojedynczych przewodów złącza mogą prowadzić do oderwania się uszczelki. Na skutek tego woda z nawierzchni drogi lub otoczenia może dostać się do złącza. Zbierająca się woda może spowodować pełzające zwarcie po zaparkowaniu pojazdu. Utrzymujące się przez dłuższy czas zwarcie może prowadzić do termicznego przeciążenia złącza, co może stwarzać zagrożenie pożarowe; sprawdzenie i, w razie potrzeby, wymiany złącza oraz wzmocnienia prowadzenia wiązki przewodów skrzyni biegów za pomocą dodatkowego uchwytu.
14.10.2022; C-klasa (Typ 206) (12.10.2020 r. - 02.06.2022 r.) (1518 aut) - do bagażnika może przedostawać się woda, co może skutkować zawilgoceniem modułu wykrywania i sterowania sygnałem. Na skutek tego może dojść do zwarcia i pożaru. Ponadto z powodu zwarcia może dojść do awarii oświetlenia zewnętrznego z tyłu pojazdu, oparcia tylnych foteli mogą odblokować się bez powodu, a kamera cofania może być niedostępna. Zwiększa to ryzyko wypadku lub obrażeń ciała; zamontowanie pokrywy nad modułem SAM, aby zapobiec ewentualnemu przedostawaniu się wody.
24.10.2022; Viano/Vito (Typ 639) z Hiszpanii (2024 auta) - określone warunki klimatyczne mogą z czasem spowodować zmianę właściwości chemicznych gazu pędnego w generatorze gazu niektórych poduszek powietrznych firmy Takata. W razie wypadku z udziałem poduszki powietrznej kierowcy może to prowadzić do pęknięcia generatora gazu, na skutek wysokiego ciśnienia wewnętrznego. W takiej sytuacji poduszka powietrzna utraciłaby funkcję zabezpieczającą, a oddzielające się części generatora gazowego mogłyby doprowadzić do urazu pasażerów; przeprowadzenie niezbędnych czynności naprawczych.
04.11.2022; GLC (BR 254) (08.2022 r. - 10.2022 r.) (14 aut) - wzmocnienie nadokiennej poduszki powietrznej słupka B może nie być prawidłowe, co może skutkować brakiem aktywacji poduszki podczas wypadku. Może też dojść do poluzowania listwy słupka B i przedostania się jej do wnętrza pojazdu. Zwiększa to ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów; sprawdzenie mocowania nadokiennej poduszki powietrznej i, w razie potrzeby, jego wymiana.
28.12.2022; GLS (BR 167) (27.11.2017 r. - 20.07.2022 r.) (1501 aut) - mechanizm składania oparcia trzeciego rzędu foteli może nie być zgodny ze specyfikacjami. W razie wypadku może dojść do awarii systemu regulacji oparcia foteli, zwiększając ryzyko urazu pasażerów; sprawdzenie sprężyny w oparciu foteli w trzecim rzędzie i, w razie potrzeby, wymiana oparcia foteli.
Więcej informacji na temat kampanii udziela Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. (adres: ul. Gottlieba Daimlera 1, 02-460 Warszawa) pod numerem infolinii 00 800 9 777 7777 lub tel. (22) 354 40 01.