• Łada 2103 była produkowana w latach 1972 – 1984
  • Model 2103 był trzecim i ostatnim samochodem uruchomionym w ramach kontraktu z Fiatem
  • Rosjanie wyprodukowali 1 300 000 egzemplarzy. Część z nich przygotowano w wersji z kierownicą po prawej stronie.

Trójka, trioszka – tak często nazywano popularny model Łady, czyli 2103. W Polsce znany był przede wszystkim pod marką Łada (Lada 1500). W Rosji zaś jako Żiguli (popularna nazwa wyżyny w Rosji na prawym brzegu Wołgi – Góry Żygulowskie). W tym roku Rosjanie celebrują 45. rocznicę samochodu, który sam producent określa mianem legendarnego.

Łada 2103 podczas przejazdu w fabryce

Jak można świętować rocznicę samochodu? Łada zaprosiła fanów do swoich zakładów. Odrestaurowane egzemplarze 2103 odbyły przejazd wzdłuż taśmy produkcyjnej, a następnie po fabrycznym torze testowym w Togliatti.

Łada nie tylko za żelazną kurtyną

Wbrew pozorom VAZ 2103 nie był samochodem, który można było zdobyć jedynie w państwach bloku komunistycznego. Samochód kierowano także na eksport do zachodniej części Europy (model oferowano m.in. w Austrii, Danii, Finlandii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii). Belgia była jednym z pierwszych krajów spoza grupy tzw. demoludów, do którego trafiła nowa Łada. Tam oferowano ją za pośrednictwem belgijskiego importera, który sprzedawał także specjalne wersje samochodu Gaz M-21 Wołga (zmieniono w nich silniki na jednostki Rover oraz Indenor). W Ładzie silniki pozostawiono bez zmian. I trudno się dziwić. Jednostki stosowane w Ładzie cieszyły się bowiem dobrą opinią.

VAZ 2103 produkowano w latach 1972 - 1984

2103 było dostępne z kilkoma benzynowymi 4-cylindrowymi jednostkami. Do wyboru były wersje o pojemności 1.2 l (64 KM), 1.3 l (69 KM) oraz 1.5 l (65 KM). Oznaczano je odpowiednio jako 21035, 21033 oraz 2103. W historii odnotowano także inne odmiany. 21031 stosowano początkowo jako oznaczanie zmodernizowanego modelu z silnikiem 1.6 l (80 KM). Ostatecznie przyjął nazwę 2106. Była również odmiana 21032 z kierownicą po prawej stronie.

Łada w PRL

W PRL samochód często porównywano do naszego rodzimego Fiata 125p. Ładę ceniono za lepszą dynamikę, wyższą jakość wykonania oraz większą trwałość, co miało kolosalne znaczenie w czasach, gdy zdobycie części zamiennych nie było takie proste (czasami nawet tzw. znajomości niewiele pomagały). W oficjalnej sieci sprzedaży radziecki samochód był droższy od polskiego Fiata. W Polmozbycie trzeba było wpłacić ok. 210 000 zł za Ładę. Fiat 125p kosztował ok. 180 000 zł. Warto pamiętać, że na giełdach ceny były znacznie wyższe – to coś, co obecnie trudno zrozumieć pokoleniom, które nie poznały smaku życia w socjalistycznej gospodarce.

Obecnie w Polsce niełatwo spotkać 2103 i podobne modele na ulicach. Na aukcjach zdarzają się jednak prawdziwe perełki takie jak egzemplarz (nowszy model 1500s) z 1981 roku o przebiegu zaledwie 7000 km. Właściciel zachował nawet fabryczną puszkę z oryginalnym lakierem do zaprawek. Samochód udało się utrzymać w dobrym stanie m.in. dlatego, że od kilkunastu lat nie poruszał się po drogach publicznych (auto wyrejestrowano w 1989 roku i zamknięto w garażu). Gdyby dziś wyjechał na ulice, to z pewnością byłby trudny do przeoczenia wśród współczesnych pojazdów.