Pierwszy Fiat Ducato zjechał z linii produkcyjnych we francuskim zakładzie Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri), w miejscowości Val di Sangro, w dniu 23 października 1981 r.

Od początku produkcji uznano go za niezwykły model, który zrewolucjonizował segment samochodów dostawczych, dzięki zastosowaniu napędu na przednie koła, mocnym silnikom i obszernemu przedziałowi ładunkowemu.

Produkcja Ducato jest nadal kontynuowana w zakładzie Sevel, największej fabryce średnich i dużych furgonów w regionie EMEA, która w 2015 roku przekroczyła poziom pięciu milionów wyprodukowanych samochodów, co jest rekordem wśród samochodów dostawczych.

Przez wiele lat udoskonalano jego właściwości tak, aby stał się wyznacznikiem trendów za sprawą ponad 10 000 wyprodukowanych wariantów i sprzedawanych w ponad 80 krajach na całym świecie. Ponadto liczne wersje nadwozia i duża wytrzymałość podwozia pozwalają na różnorodną specjalistyczną zabudowę oraz zabudowę typu kamper.

Już pierwsza generacja Ducato (1981-1990) wyróżniała się zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań, takich jak silnik umieszczony z przodu w pozycji poprzecznej oraz modularna konstrukcja nadwozia. Charakterystyki te pozwoliły na ogromną różnorodność modeli, obrazującą doskonale uniwersalność zastosowań. Nadwozie było już wtedy dostępne w dwóch wysokościach dachu oraz w wersjach Furgon, Kombi, Bus oraz kabina ze skrzynią ładunkową. Dwa rozstawy osi (2923 i 3653 mm) pozwoliły furgonowi na osiągnięcie pojemności przedziału ładunkowego 9,8 m³ i umożliwiły uzyskanie DMC aż do 2800 kg.

W 1984 roku dzięki zastosowaniu odpowiedniego układu amortyzatorów przedział ładunkowy stał się całkowicie płaski, a w 1985 roku dla wersji Maxi DMC osiągnęło 3500 kg. W 1989 roku pojawił się Fiat Ducato z napędem na obie osie Steyr-Puch.

Wraz z drugą generacją modelu (1990-1994), dziesięć lat od wprowadzenia na rynek, Fiat Ducato zadebiutował w wersji z napędem na obie osie i osiągnął pierwszy rekord: pierwszego października 1991 z linii montażowej zszedł egzemplarz o numerze nadwozia 500 000. Moc silnika turbodiesel o pojemności 2,5 litra zwiększyła się do 70 kW (95 KM) i po raz pierwszy zastosowano innowacyjną technologię napędu: Fiat Ducato Elettra zasilany był wyłącznie energią elektryczną. Oferta wzbogaciła się o trzeci rozstaw osi (3200 mm).

W 1994 roku zadebiutowała trzecia generacja modelu (1994-2002), w której poprawił się współczynnik CX (zmniejszony do 0,35) i opracowano nowe, prawdziwie profesjonalne rozwiązania kabiny. Po raz pierwszy w tym segmencie pojazdów dźwignię zmiany biegów wbudowano w konsolę centralną, udostępniając środkową część podłogi i ułatwiając dostęp do przedziału ładunkowego od stronu obojga drzwi bocznych oraz z kabiny. Znakomitym efektem tych zmian była poprawa ergonomii i łatwości pracy dla użytkownika. Prasa specjalistyczna uznała tego rodzaju „orientację na Klienta" w ówcześnie nowym Ducato za godną tytułu „Samochodu Dostawczego Roku 1994".

Kolejne działania zmierzające do poprawy komfortu wprowadzono począwszy od roku 2000. I tak na przykład, w 2002 roku, wraz z czwartą generacją modelu (2002-2006) pojawiły się regulacja wysokości fotela kierowcy oraz regulowana trójramienna kierownica. Fiat Ducato zmienił się również pod względem jednostek napędowych. W 2002 roku model wyposażony został po raz pierwszy w silnik z wtryskiem bezpośrednim „Common Rail", stanowiącym istotny krok pod względem poprawy osiągów, ograniczenia hałasu i oszczędności paliwa. Fiat Ducato zapoczątkował ponadto erę paliw alternatywnych, oferując silnik CNG zasilany metanem: dzięki temu marka Fiat Professional osiągnęła z biegiem lat pozycję lidera europejskiego rynku samochodów dostawczych zasilanych metanem.

Piąta generacja Ducato wchodzi na rynek w 2006 roku, poszerzając gamę dostępnych wersji i zwiększając dodatkowo funkcjonalność modelu. Wystarczy podkreślić, że Ducato był pierwszym furgonem na rynku z napędem na przednie koła o pojemności ładunkowej 17 m³. Swe miejsce w ścisłej czołówce pojazdów dostawczych Ducato zawdzięcza przede wszystkim racjonalnym kosztom eksploatacji i obsługi, a także skutecznemu obniżeniu zużycia paliwa i poziom emisji spalin dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników Diesla MultiJet drugiej generacji.

W 2014 r. zadebiutowała szósta generacja modelu, która może szczycić się większym maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi przedniej (do 2100 kg) i najwyższym maksymalnym dopuszczalnym naciskiem osi tylnej (do 2500 kg), a także rekordową ładownością maksymalną. W wersji Furgon, Fiat Ducato może osiągnąć maksymalną ładowność do 2100 kg. Dodatkowo, po raz pierwszy oferowany jest z zawieszeniem pneumatycznym tylnej osi.

Wraz z upływem lat sprzedaż Fiata Ducato przekroczyła granice europejskie docierając do Rosji, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Australii. Obecnie sieć sprzedaży Fiata Ducato obejmuje ponad 80 państw na całym świecie wraz z Ameryką Północną, gdzie od 2013 roku oferowany jest z powodzeniem przez markę RAM pod nazwą „PROMASTER". Produkowany w 3 krajach (Meksyk, Brazylia i Włochy).