Chiński SUV średniej wielkości specjalnie dla Europy? Jeszcze kilka lat temu nie do pomyślenia. Trudno jednak odmówić ambicji Chińczykom, którzy konsekwentnie rozbudowują swój przemysł motoryzacyjny. I coraz bardziej pozytywnie zaskakują kolejnymi nowościami.
Model 01 stworzono przez grupę Geely. To ta sama firma, która niedawno przejęła dobrze znane Volvo. Na efekty mariażu nie trzeba było długo czekać. W 01 pojawią się rozwiązania, które wkrótce zobaczymy w nowym Volvo XC40. I podobnie jak w Volvo padają obietnice o poziomie klasy premium pod względem wyposażenia, funkcjonalności oraz wykonania.
SUV o długości 4,6 ma być mocno spokrewniony z Volvo. Od Szwedów pochodzą oba silniki o pojemności 1.5 l i 2.0l oraz nowa płyta podłogowa CMA (formalnie opracowana przez nową spółkę CEVT z siedzibą w Goteborgu). W przygotowaniu jest wariant hybrydowy w odmianie plug-in, czyli z możliwością ładowania ze zwykłego gniazdka elektrycznego. Z Volvo mają trafić także systemy wspomagania kierowcy w hamowaniu, utrzymaniu pasa ruchu, wykrywaniu pieszych i przeszkód. Zapowiedziano również adaptacyjny tempomat.
Nie zabraknie innowacji. Model 01 będzie oferowany z usługą ułatwiającą dzielenie się pojazdem z bliskimi czy przyjaciółmi i znajomymi. Wystarczy użyć odpowiedniej aplikacji, za pośrednictwem której można rezerwować pojazd i uzgadniać terminy wypożyczenia. Właściciel będzie mógł w każdej chwili zlokalizować swój samochód, a wszystkie dane o stylu jazdy, zużyciu paliwa, zasięgu czy inne parametry archiwizować w chmurze. Aplikacja ma także służyć do kontaktów z innymi właścicielami samochodów.
Firma chwali się, że model 01 będzie najbardziej skomunikowanym samochodem na świecie. Firma obiecuje bezpłatne połączenie z internetem oraz stałe automatyczne aktualizowanie oprogramowania, by systematycznie dodawać kolejne nowe funkcje. Każdy egzemplarz samochodu będzie miał własne indywidualne konto wraz z odpowiednią ilością miejsca w tzw. chmurze. W pracach nad usługami online Chińczycy korzystają z pomocy rodzimego giganta internetowego, czyli firma Alibaba. Ponadto do współpracy zaproszono także amerykański Microsoft i szwedzką firmę Ericsson.
Producent zapowiedział także wieczystą gwarancję na samochód, ale nie zdradził szczegółów. Więcej informacji udzielił zaś na temat systemów bezpieczeństwa. W projekcie uczestniczyło szwedzkie centrum bezpieczeństwa Volvo, które jest odpowiedzialne za strukturę nadwozia, systemy wspomagania kierowcy oraz testy zderzeniowe. Lynk & Co zapowiedział, że nowy model ma uzyskać najwyższe noty w testach zderzeniowych w Chinach, Ameryce oraz Europie.
Ciekawe rozwiązano kwestię sprzedaży. Samochód będzie można zamówić poprzez internet. Pojazd ma być dostarczony bezpośrednio do klienta pod wskazany adres. Na początek w Chinach a następnie w USA i Europie.